symtomkartansv

Vi är äntligen på väg bort ifrån ”det är psykiskt, socialt eller arbetsrelaterat”

Utmattning, Utmattningsskolan, Lena Holfve
psykiskt

– Det vi ser är att det finns tydliga evidens för att ME är en kroppslig sjukdom, med avvikelser i både ämnesomsättningen och immunsystemet, säger Anders Rosén, professor emeritus i cellbiologi vid Linköpings universitet.

Man har vetat rätt länge ute i världen att det rör sig om en fysisk sjukdom. Men det är första gången jag ser det påståendet på svenska, och jag vet att det glädjer i princip alla i hela skolan.

Vän av ordning frågar sig möjligen vad detta har med ”utmattning” att göra, och det har det därför att  ”utmattning”, där ett symtom är hjärndimma, är förstadiet till en fullt utvecklad CFS eller ME – om du inte får stopp på inflammationen hamnar du lätt där är vår erfarenhet efter 2,5 år.

I min bok ”Mögelförgiftad” hänvisar jag till amerikanska studier, och som visar att 93% av undersökta ME-patienter hade mögeltoxiner i sig mot 0% i kontrollgruppen.

Du kan läsa på utmattad.net där UMS-medlemmar som idag är återställda talar ut
Jag kan givetvis inte bevisa det men jag tror inte att jag hade levt idag om jag inte hade fått vård i Asien. Flera i min närhet har också sagt mig efteråt att de trodde att jag skulle stryka med. UMS-metoden är ett enda härmande av den jag genomgick, och jag var nere sex vintrar i rad och tre, fyra månader varje gång. UMS är inget företag, utan ett projekt, som läggs ner den dagen vi inte behövs längre. UMS mål är att avskaffa sig själv.

Utmattning, Utmattningsskolan, Lena Holfve
Klicka

Jag skulle vilja kalla artikeln ovan för en rejäl och efterlängtad julklapp
Många befinner sig i den situationen att de behandlas (ofta illa) som psyksjuka, tvingas äta psykofarmaka, och gör de inte det får de ingen sjukpenning.

De tragiska självmorden och morden på två egna barn i Bjärred har av föräldrarna i ett brev förklarats med familjens ”meningslösa liv” efter att barnen insjuknat i kroniskt trötthetssyndrom, ME.

Den västerländska industrimedicinen hävdar att ingen bot finns, och det knäckte dem förmodligen plus att de mycket väl kan ha anfallits av; ”Det är socialt och psykiskt!!! Hur har ni fostrat er barn, egentligen?”
Det vet vi inte, men har det skett var det inte första gången.

93% av de sjuka i USA hade alltså mögeltoxiner – se symtomlistan längst ner
Av UMS 3500 medlemmar är det 0 som ens hade tänkt på mögel före sitt möte med skolan, och det beror på att mögeltoxiner ”finns” knappt i Sverige vilket är lite märkligt eftersom Folkhälsoinstitutet offentligt sagt att man tror att 1,7 miljoner svenskar är drabbade.

Man har vetat länge

Utmattning, Utmattningsskolan, Lena Holfve
Möglet tränger ut / Petrea är numera frisk

psykisktI början av 2000-talet larmades det om problemet, och AB påstod att en miljon var mögelsjuka, och sen försvann frågan, och vi fick istället floder med artiklar med rubriker av typen ”den psykiska ohälsan ökar”.

Petrea K Marklund är en drabbad, som sjukskrevs i 15 år och en plats på långvården väntade, och som nu är befriad och åter i arbete. Läs hennes egen berättelse.

Det är dock för tidigt att lägga ner UMS
Tre böcker till ska skrivas, och när det är gjort får vi hoppas på att det trängt ut i vårdapparaten att de måste utreda folk fysiskt. De urinprover som krävs för att hitta just mögel finns inte i Sverige, vi använder labb i England.

Framtiden ser ljusare ut!
Jag har skrivit till Anders Rosén vid Linköpings universitet, och sagt att om de vill får de helt säkert forska på de återställda, och ställa frågor av typen; HUR blev ni friska? Utmattning

 

 

 

Internationella symtomlistan för mögelförgiftning:
UtmattningMinskad förmåga att koncentrera dig (hjärndimma), depression, magont, värk, personlighetsförändringar, humörsvängningar, ökad ångest och panikreaktioner , letargi och apati, aggression, nedsatt närminne, (hjärndimma), oro, blödande tandkött, blödningar i hjärnan, blödningstendens, blod som inte koagulerar, dimsyn och synrubbningar, benmärgsstörningar, brännande känsla i munnen, bröstsmärta, kronisk trötthet, återkommande infektioner och influensakänslor, minskade sensorisk skärpa, koma, förvirring, hosta, krypningar i huden, skador på hjärtat, diarré, andningssvårigheter, koncentrationssvårigheter, ökad tendens till alkohol, socker och cigarettberoende , långsammare reflexer och svårare att tala, desorientering, yrsel, dåsighet, ögonskador, ögoninflammation, feber, håravfall, hallucinationer, huvudvärk, hörselnedsättning, inflammation i hjärtat, inre blödningar, nedsatt immunförsvar, oregelbundna hjärtslag, kliande näsa, gulsot, ledvärk, stelhet i leder, minskad sexlust, leversjukdomar, lågt blodtryck, minnesförlust och minnesproblem, muskelsmärta, illamående, näsblod, domningar, lungödem, röda ögon, rinnande näsa, anfall, skakningar, försämrade reflexer, halsont, stickningar, darrningar, kräkningar, kräkas blod, svaghet, viktminskning, väsande andning och stressat beteende.

Artikeln publiceras även i Utmattads domän.

https://livefterutbrand.se/2022/07/06/forskningen-ar-ratt-entydig-att-det-ar-en-inflammation-hjarnan/

 

 

 

Höga kaliciumnivåer

Prio 1: Om man inte vet varför man är sjuk, kan man inte bli frisk

Sjuk?

Utmattningsskolan är en enda lång avgiftning från dag 1, och i kurs 3 börjar vi leta orsaker. I kurs 1 återfår vi huvudet och kan tänka, kurs 2 tar hand om sömnrubbningar, och sen börjar den riktiga skolan.

En medlem i skolan skriver:

Har hittills hittat att jag har läckande tarm, candida, 46 födoämnesintoleranser, SIBO, lågt kortisol, höga halter av Arsenik, kvicksilver och bly. Har anpassat kosten 100% strikt, detoxat och amalgamsanerat men inte kommit någonstans ännu. Så vi har letat vidare. De senaste som jag nu är på väg att försöka åtgärda är att jag också har flertalet aktiva bakterieinfektioner(borrelia, mycoplasma och twar) samt flera aktiva virusinfektioner(EBV, coxsackie och CMV). Proverna visade också att mina så kallade CD57 NK celler är för låga. Kanske förklarar detta varför jag inte når bättring trots allt det naturliga braiga jag gör och har gjort för kroppen? Virusvärdena var dessutom väldigt höga.

sjuk

 

Utdrag ur boken ”Parasitfri”

sjukHAR DU HJÄRNDIMMA?

Är du så illa däran att det har hunnit utvecklas en hjärndimma kan du ta dig ur den via UMS-programmet, som är gratis, och som du hittar på Internet[1] eller i boken ”Utmattad – Fri från hjärndimma”.

Vill du ändå läsa boken bör du be en anhörig läsa tillsammans med dig.

VI SKA FÖRST LYSSNA PÅ MARIANNE

”Eftersom jag blev utmattad till slut och inte längre minns detaljerat, är det inte så lätt att få ihop historien.

Jag har kämpat på bra och kan nu lita på mig själv! Min första upplevelse av parasiter och läkare var när jag hade gjort en resa till Pakistan och blev akut sjuk när jag kom hem. Då bodde jag i en större stad, och när de fått veta att jag varit på resa undersökte de om jag hade parasiter, och jag fick direkt behandling. Smittskyddet kopplades också in eftersom jag skulle jobba extra på min brors restaurang. De ringde honom till och med.

Den första upplevelsen av läkarna var mycket bra. De tog mig på allvar, förstod problemet och behandlade med rätt medel.

Värre blev det senare.

I samband med att jag hade flyttat till en mindre stad, där jag fått arbete, började jag få riktigt stora besvär med min mage. Dessutom andra problem som bara växte. Jag minns tre läkarbesök, men det kan ha varit fler.

Eftersom jag hade erfarenhet av hur det kändes att ha parasiter, så bestämde jag mig för att söka för det. Ny på orten vände jag mig till vårdcentralen och träffade en hyfsat bra läkare som lyssnade och faktiskt gick med på att ta ett prov. Men då hittades inget. Han sa också att det kan vara svårt att se om man har parasiter, för provet måste tas vid rätt tillfälle för att de ska upptäckas.

Den läkaren lyssnade i alla fall, men det blev jag inte hjälpt av, så vid ett besök hos tandhygienisten (som blev helt förskräckt över hur illa det stod till med mina tänder) frågade jag henne om hon kunde rekommendera en privatläkare.

Det kunde hon och jag ringde privatkliniken och förklarade att jag behövde en läkartid och provtagning för att jag trodde att jag hade parasiter. Den som svarade i telefonen lät konfunderad och sa till slut, att om jag ville komma för ett sådant läkarbesök måste jag först sända all journalinformation från det ställe jag bodde på förut.

Jag tänkte att det var lite väl krångligt, men eftersom jag ville bli frisk sände jag efter journalerna. de tog jag med mig till läkaren. Han ögnade igenom mina journaler vid mitt besök. det tog ca en halv minut och han frågade sedan varför jag hade tagit med dem! därefter berättade (föreläste) han för mig om att vi alla har parasiter i magen – det är ett naturligt tillstånd som man inte känner av! och han kunde inte (ville inte) hjälpa mig. jag minns inte om jag lyckades få igenom något prov där, men minns att det kändes oerhört förnedrande att sitta där och ta emot. hans attityd gjorde att jag totalt tappade den lilla självkänsla jag lyckats uppbåda för att ta mig till besöket. jag betalade en massa pengar för att få veta att de besvär jag hade inte fanns!

Tiden gick och jag blev mer och mer sliten och fick fler symtom, trots att jag försökte använda mig av de ayurvediska metoder och den kost som jag lärt mig om när jag utbildade mig till polaritetsterapeut. (Jag arbetade lite extra med det ett tag, men var tvungen att sluta för att orka med mitt vanliga arbete.)

Till slut samlade jag ihop mig igen och gjorde ett nytt försök på vårdcentralen. En ny, ung manlig läkare tog emot och jag upprepade att jag trodde att mina besvär berodde på parasiter. Han såg på mig med samma blick som den förre läkaren och frågade om jag hade några vänner … Han sa att det fanns en bra samtalsklinik i staden som han kunde ge mig en remiss till. Jag sa att jag inte upplevde att jag behövde gå i någon terapi. Mina symptom var väldigt fysiska.

Där någonstans i samtalet ändrade jag min attityd och vädjade till hans vilja att hjälpa människor: han hade i alla fall valt att bli läkare, så kunde han ändå inte hjälpa mig att få ett prov? Det gick han med på, men han gav mig också en remiss till samtalskliniken och uppmanade mig att söka dit! Trött och sviken igen gick jag därifrån och visste inte vart jag skulle vända mig för att få hjälp.

Som ny i staden krävdes det en massa energi för att söka upp alternativ vård, som det dessutom var lite hemligt med eftersom det var en liten stad och det ansågs som lite flummigt i min närmaste krets.

Tre veckor efter läkarbesöket fick jag ett samtal till mitt arbete. Det var från läkaren på vårdcentralen. Hans första mening när jag svarade var: Är du ensam, kan vi prata? Så började han att säga massa saker, och jag kan ärligt säga att jag inte riktigt hängde med. En bit in i samtalet förstod jag att de hade hittat parasiter i det prov jag lämnat in och att allt hans pratande gick ut på att be mig om ursäkt utan att använda orden förlåt, eller ursäkta.

Han sa också att jag hade rätt till läkarvård, men att det skulle innebära antibiotika under en väldigt lång tid, 1–1,5 år. Men det troliga var att parasiterna ändå inte skulle vara borta.

Jag tackade nej till behandling och avslutade samtalet. Jag kontaktade heller aldrig samtalskliniken.

Jag bodde dessutom i en lägenhet i ett mögelhus. Detta skulle jag senare komma att förstå. Ingen trodde på mig, så jag fick kämpa för att de skulle se efter. Allt golv i hallen och köket fick brytas upp. Jag har flyttat därifrån.

Ja, man kan ju bli sjuk för mindre: parasiter, näringsbrist, mögel och jag fick diabetes också. Det var lite av en chock att hitta din skola och att jag verkar ha prickat av nästan alla problem som du tagit upp. Jag önskar bara att jag hade hittat den tidigare. Då hade jag inte behövt tro att allt var psykiskt och att allt var mitt fel.

Tack för att du har skapat Utmattningsskolan med massor att ta till när man läker sig själv. Dessutom är det fantastiskt att du håller de priser du gör. Det gör det möjligt för alla som vill att vara med.

Allt gott!”

Marianne Larsson

[1] https://livefterutbrand.se/gm/

 

https://livefterutbrand.se/2022/07/06/forskningen-ar-ratt-entydig-att-det-ar-en-inflammation-hjarnan/

Utmattad och sjuk? Varför är förebilderna så enormt viktiga?

fri från utmattning

Fri från utmattning – Berit är på rätt väg

fri från utmattningFri från utmattning – Berit är på rätt väg

– Jag har ju inte kunnat följa skolan till 100% med arbetsträning och sen arbete men jag gör så gott det går iaf.

Ibland är det tyngre och speciellt när det händer mycket känns som att stå och stampa på samma fläck eller tom backa.. Men när jag tittade på ett foto från dec-16 upptäckte jag att jag inte längre har ”markiser” på ögonlocken så det gav mig en kick igen, skrev Berit.

Det ser även ut som om Berits två leverrynkor, jacken mellan ögonen, har börjat mildras.

I kurs 3 lär vi oss det som kallas för facereading för att den vägen ta reda på vilka organ det är som är extra påverkade.

fri från utmattning

Berits hårkvalite´ tycks ha förändrats, och det är också en sak som brukar rätta till sig. Det är många som har rapporterat att deras livlösa hår, som känts som tagel, nu är glansigt och mjukt igen.

Berits hår är inte färgat utan hon har fått tillbaka sin egen färg, och borta är det grå och livlösa.

Mellan ögonen står det ”Liver”

Jacken mellan ögonen kallas för leverrynkor, och i vår kultur anser vi att allt vad rynkor heter har med ålder att göra. De har snarare med förgiftningar att göra, och när vi får ut gifterna ser vi då med automatik 10-15-20 år yngre ut.


Carola, fortfarande fri från utmattning?

April 2022:

carola320
´

”Jag mår nu toppen, jobbar heltid, äter bra mat, har energi för fritiden också. Så enormt tacksam till dig och Utmattningsskolan.se för att jag fick mitt liv tillbaka.

Är noga med att hålla bort snabba kolhydrater för det var nog sista roten till utmattningen. Direkt som jag har ätit potatis, ris eller glutenfri pasta eller glutenfritt bröd, som är snabba kolhydrater (har inte alls ätit vitt socker sedan jag gick i UMS), då blir jag så trött och hjärndimman knackar på.

Jag använder nu lågkolhydrat glutenfri kost gjord av rena råvaror utan tillsatsämnen, jag hålls fräsch och har mycket energi. Fyllde 55 år nyligen och känner mig som 30 både i kropp och själ.”

Ett av symtomen är livsmedelsöverkänslighet, och den ene kan vara känslig för vitt bröd och den andre för mjölk.

Jag frågade Carola om hennes sjukdomsrötter:

”Först när jag hade gjort UMS parasitkur såg och kände jag en stor förbättring, redan efter ett par veckor, och kände mig återställd efter kuren.

Men sen märker man att det kan bli ännu bättre. Jag hade, innan parasitkuren, bantat bort plast och aluminium helt och hållet ur hushållet (främst plastburkar för matförvaring och teflonstek-pannorna, använde ingen deodorant), och även ätit glutenfritt en längre tid (har inte celiaki men fick ont i magen av gluten).

Socker har inte passat mig, redan före jag började i UMS, men åt ändå socker då det gav lite tröst i tillvaron. Hade också en hel del toxiska relationer (speciellt en väninna) som jag städat bort och genom att jag fick mera fysisk kraft fick jag också psykisk kraft att orka ta fajterna med de personer som tog min energi, samt stressen av att inte kunna säga nej trots att jag ville säga nej.

Nu har jag inga problem med sådant mera

fri från utmattningSå till mina rötter: Jag börjar med de mest avgörande: parasiter, gluten, socker, toxiska relationer E-ämnen, snabba kolhydrater (för mycket frukt ger också hjärndimma), aluminium, stora mängder mjölkprodukter passar inte mig heller, använder syrliga om jag behöver, men bäst mår jag helt utan mjölkprodukter.

Jag hade en läckande tarm och jag har byggt upp den med UMS benbuljong så jag hade säkert näringsbrist på grund av den. Jag var mer eller mindre utmattad två år före UMS, men sjukskriven ca sex månader med läkarens ord klingande i mina öron: ”Då det nu är tredje långa sjukskrivningen på grund av utmattning kommer du aldrig mera att bli helt återställd, vi måste fundera på deltids sjukpension”.

Jag klassades nog som för alltid ”förstörd” av utmattningen. Ännu i denna dag höjer min läkare på ögonbrynen och ”skyller på bra medicinering” mot sköldkörtelunderfunktion och min Addisons sjukdom (binjurebarkssvikt) där binjurarna är helt bortskrumpnade sedan 20 år tillbaka och har åtminstone ännu inte visat tecken på återupplivning.

Och med bra kost har jag ju kunnat minska på båda medicinerna med 25%, så kanske framöver ännu mera.

Läkningen fortsätter trots jag nu är helt frisk från utmattning. Före UMS hade jag två olika sjukskrivningar på över sex månader (allt detta under 6–7 år). Nu har jag jobbat heltid inom vården sedan fyra år tillbaka på en både fysiskt och psykiskt tung avdelning och klarar av det bra. Och eftersom jag mår så bra kände jag nu det är dags att våga mig på nya utmaningar, så jag ska börja jobba på en avdelning med palliativ vård. Jag jobbade med det då jag blev utmattad, men längtan tillbaka har vaknat med åren då jag mått bra.

Har nu jobbat 3,5 år på en barn- och ungdomsavdelning med psykiskt ostabila tonåringar, anorektiker, multisjuka mindre barn samt med nyfödda. Tyvärr har Covid gjort att en del tonåringar mår dåligt, det har senaste året mest blivit psykvård, och den ger inte mig samma glädje i jobbet som jag önskar.

Jag vågar drömma igen och säga vad jag önskar. DET är nog det som säger mig att jag nu är frisk och att jag orkar göra något annat på fritiden än att vila för att orka jobba nästa dag.”


Jag blev varnad

Det fanns flera i min närmsta omgivning som varnade mig då jag nämnde att jag tänkte skapa en utmattningsskola på Internet, och de menade på att ”det är bara psykfall”.

En medlem i Anonyma Alkoholister, som hade 25 års nykterhet bakom sig, sa mig att aktiva alkoholister är utbrända! Vederbörande bad att få vara med i starten, och se vad folk skrev, och ringa in sina ännu druckna ”kolleger”, som förväntades leva om med mig. Det fanns under den första tiden ingen.

Vi har haft tre individer under det första året där såväl min AA-vän som jag själv misstänkte hade missbruksproblem, och vi har haft nån med en ”riktig” psykosdiagnos, och under sex år i juli 2022.

Det är således fyra individer på sex år, 0,66 individer per år, och nog för att de var besvärliga, men de välte ingalunda skutan.

Det är 2 954 individer som har varit i kontakt med UMS, och av dem var då fyra problematiska, och de övriga 2 950 individerna har haft samma attityd som de medlemmar som talat ut i boken har.

Jag vet inte hur utbredd uppfattningen är att ”det är bara psykfall” kan vara? Men om den är vida spridd vill jag nog påstå att det är en ren myt.

Å andra sidan finns det nästan inga rena aktiva alkoholister, de flesta är blandmissbrukare, och UMS har inga medicinskåp varför vi är rätt ointressanta för den gruppen.

Däremot är det ingen myt att många har psykiatriska diagnoser, och det är nog som en sjuksköterska sa mig:

-Det vi inte vet vad det är skottar vi till psyket.

Mögelförgiftningar, till exempel.

 

Utmattad och sjuk? Varför är förebilderna så enormt viktiga?

Prio 1: Om man inte vet varför man är sjuk, kan man inte bli frisk

maxresdefault 123

Husapotek 17; Jackpot! Äpplen

Ett äpple om dagen håller doktorn borta

Därför att de hjälper immunsystemet och stöttar levern i dess jobb. Speciellt bra för alla med inflammationer, och är därför en självklarhet här.

Frukten innehåller massor av bioaktiva ämnen, även kallade fytonutrienter. Det är ämnen från växtriket som bidrar aktivt i cellernas kemi. Äpplen sänker blodfettet och blodtrycket samt stabiliserar blodsockret, vilket alltsammans minskar risken för en rad allvarliga sjukdomar.

Äpplen, och framför allt äppelskalet, innehåller flavonoider, rikligt med C-vitamin och kalium och pektin som är bra för magen och tarmarna. Flavonoider ska ge skydd mot hjärt-kärlsjukdomar. Så ät dem oskalade!

250px-rosaceae_malus_pumila_malus_pumila_var_domestica_apples_fujiI gamla skrifter från Babylon 800 år före Kristus beskrivs äpplet också som medicinalväxt. Samma information går att hitta i avhandlingar från medeltiden.

Men de äpplesorter som användes då var oftast syrligare, grövre och hade större mängd garvsyra. Som exempel kan nämnas att äpple med skal är ett laxermedel och kan döda vissa skadliga bakterier.

Enligt forskningsresultat kan äppelsorter som Red delicious bromsa flera sorters allvarliga sjukdomar. Forskare vid Cornelluniversitetet i Ithaca, USA, har kommit fram till att extrakt av just Red delicious kan oskadliggöra giftiga oxiderande fria radikaler.

I en undersökning vid universitetet i Massachusetts har det visat sig att äppeljuice är lika effektivt som mediciner vad gäller produktionen av kemikalier i hjärnan som styr minnet. Ytterligare studier vid samma universitet har visat att en regelbunden konsumtion av äpplen kan motverka skador på neuroner vid åldrande, och dessutom motverka och rentav förbättra vissa symptom vid sjukdom. Rekommendationen är att äta två äpplen om dagen, eller cirka 30 centiliter riktig äppeljuice.

Studier vid universitetet i Illinois pekar på att den typen av lösliga fibrer som finns i äpplen (samt i havre och nötter) stärker immunförsvaret och minskar risken för inflammation i samband med fetmarelaterade sjukdomar. Ämnet quercetin som finns i äpplen har i finska studier visat sig sänka risken för dödlig utgång av hjärtsjukdomar, cancer och diabetes typ 2. Källa Mitt Kök, Expressen.

Vanliga svenska äpplen

Nio fantastiska hälsofördelar – Steg för Hälsa

Fakta om äpplen

SparaSpara

Elit! 1 Kiwi fixar humör och fokus, huvudvärk, immunförsvar, sömnen

 

KiwiHar du svårt att somna på kvällarna?
Ät kiwi!

Forskning visar att vi borde äta den oftare. Lite varje dag ger nämligen positiva effekter på nattsömnen.

I studien undersöktes 22 kvinnor och män mellan 20 och 55 år som alla hade sömnproblem innan testet. Under en period på fyra veckor fick de äta kiwi en timme innan läggdags.

  • De somnade snabbare. Tiden det tog att somna minskade med drygt 35 procent.
  • När de vaknade upp under natten kunde de somna om snabbare än tidigare.
  • Sömnkvalitén ökade.
  • De sov längre – sovperioden ökade med 13 procent per natt.

    Höga halter antioxidanter och serotonin i Kiwi

Troligtvis beror det på att frukten innehåller höga halter av antioxidanter och serotonin, ett må bra-hormon som får oss att känna oss nöjda och lugna. Tidigare studier har visat att personer med låga nivåer av antioxidanter oftare drabbas av sömnproblem. Serotonin reglerar vårt humör, vår aptit, och påverkar också sömnen och uppvaknandet.

Källa: Psychology Today

Kiwi hälsoeffekter:

Den är en frukt som växer på en slingrande, bladfällande buske som kan bli 8–10 m hög. Han- och honblommor sitter på olika buskar, de är orangegula. Honblommorna ger upphov till den avlånga och ludna kiwifrukten. I Sverige är grön kiwi vanligast.

Skalet är brunludet och fruktköttet klargrönt, mjukt och saftigt. Smaken är frisk och syrlig och påminner om smaken hos krusbär. Gul kiwi har ett slätt skal, med en liten knopp i ena änden. Det saftiga fruktköttet är gult, med små rödsvarta kärnor. Gul kiwi saknar helt den syrlighet som finns i grön kiwi.

Smaken är tropiskt söt, och kan beskrivas som en blandning av smakerna från mango, persika och citrus. Röd kiwi är lite trindare än den gröna och gula sorten och har liksom gul kiwi ett slätt skal. Fruktköttet i fruktens mitt, närmast kärnorna, är rödaktigt, i övrigt kan färgerna variera mellan gult och grönt ut mot skalet. Den smakar som en blandning mellan den gröna och den gula kiwin. Grön kiwi är rik på C-vitamin.

Kina är kiwins ursprungsland och frukten kallas även för kinesiskt krusbär. Numera odlas kiwi i Kalifornien, Medelhavsländerna och på Nya Zeeland där frukten är en viktig exportvara. Den har uppkallats efter Nya Zeelands nationalsymbol kiwifågeln, kiwi bird.

Frukter som ska exporteras plockas medan de är fasta och lagras och transporteras vid 0°C. Frukterna kan lagras upp till sex månader under optimala förhållanden. Källa

Fysisk beskrivning – är kiwi en frukt ?

Kiwi , ( Actinidia deliciosa ), även kallad kiwifrukteller kinesisk krusbär , vedartad vinstock och ätbar frukt från familjen Actinidiaceae . Växten är hemma i Kina och Taiwan och odlasden i Nya Zeeland och Kalifornien . Frukten har en lätt syrlig smak och kan ätas rå eller tillagad. Juicen används ibland som köttmörning. Rå kiwi innehåller mycket vitamin C och K.

Kiwirankor är tvåbo, vilket betyder att manliga och kvinnliga blommor bärs på separata individer. I allmänhet kan en hanväxt underlätta pollinering tre till åtta honväxter. Den ellipsformade kiwifrukten är ett äkta bär och har pälsigt brungrönt skal. Det fasta genomskinliga gröna köttet har många ätbara lila-svarta frön inbäddade runt en vit mitt. De lövfällande bladen bärs omväxlande på långa bladskaft (bladstjälkar), och unga blad är täckta med rödaktiga hårstrån.

 

 

https://livefterutbrand.se/2022/07/28/harmineralanalys-ger-svart-pa-vitt-information-om-ev-tungmetaller/

 

Fakta om frukten

Näringsvärden, per 100 g färsk frukt:
• fibrer 3,8 g
• energi 234 kJ/56 kcl
• kolhydrater 10,2 g
• fett 0,4 g
• C-vitamin 63 mg
• järn 0,3 mg
• vatten 84 g

Användning:
Frukten kan ätas mogen och omogen. De omogna frukterna har syrligare smak. När frukten är mogen ger fruktköttet efter för ett lätt tryck. Fruktkött och frön äts med sked. Sök på kiwi recept!

Försäljningsperiod:
Hela året. Importeras till Sverige från Nya Zeeland, Medelhavsområdet, Chile.

Hållbarhet och förvaring:
Den har god hållbarhet, upp till 6 månader vid 0°C och 95 % relativ fuktighet (bästa lagringsförhållanden). Knappt mogna frukter kan hålla 7–10 dagar vid 20°C och 60 % relativ fuktighet. Gul kiwi säljs som regel ätmogen och har därför kortare hållbarhet.

Känslighet:
Frukten är inte särskilt känslig för vare sig kylskador eller värme. Däremot är frukten känslig för uttorkning och för etylen. Den producerar lite etylen.  Källa


Jag själv äter en varje kväll; sömnmedel receptfritt

Ögonöppnare! År 2022: Forskningen – det är en inflammation i hjärnan

hqdefault 40

Excellent! Immun.se levererar Utmattningsskolans 1:a och 2:a startkit

immun.se

Huvudleverantörer är immun.se

När skolan startade den 27 juli 2016 uppstod rätt snart ett problem, eftersom ”alla” tyckte att det var svårt att surfa runt och plocka ihop vad man behöver ha i starten.

Jag hade tidigare handlat av immun.se , och upplevt dem som mycket snabba och korrekta. Därför frågade jag om de kunde plocka ihop ett startkit, och det kunde de.

Leverantören av startkittet är en viktig person, eftersom vi har hjärndimma ofta, fattar inte, kan glömma bort…  Den personen måste vara kärleksfull, och inget surkart.

Jag besökte dem, och läste av dem några timmar och beslöt att immun.se får förtroendet, och det har fungerat som klockan sen 2016.

Skolans medlemmar bestämde sen via en omröstning vad kittet skulle innehålla.

Vi har därför en egen sida hos dem, och eftersom jag gör en turné i Sverige bestämde jag mig för att hälsa på dem. (Jag tog en massa foton med min Ipad vars bredbandsuppkoppling är trasig varför jag inte kan ta ut några bilder.)

UMS:are som går i den riktiga skolan och som är inskrivna i kurs 1 har dessutom 10% rabatt på allt, utom reavaror, hos immun.se

Utmattningsartiklarna hittar du här.

Startkittet är hopplockat av gamla UMS:are sommaren 2016 därför att alla tyckte att det var för svårt för sjuka med hjärndimma att leta varor över halva Internet.

Det tillkom via omröstningar, och med i kitet ska det följa en lapp som hänvisar till UMS:s för support.

UMS-böckerna  ska Immun.se hålla samma priser som förlaget gör men leveranstiden från dem är alltid 6-8 dagar. Immun.se ska nu försöka hålla UMS-böckerna i lager och då får man dem med vändande post.

UMS-böckerna finns som e-böcker i Internetbokhandeln, och ”Utmattad-fri från hjärndimma” samt ”Sömnlös” också som ljudböcker och säljs också av Internetbokhandeln.

 

Ena grundaren har varit svårt sjuk

Det förenar oss eftersom jag som är Utmattningsskolans grundare också var svårt sjuk, och våra före detta sjukdomar blev sen till ett nytt jobb, och erfarenheterna har hjälpt många.

Men det finns en stor skillnad därför att de säljer produkter
Det gör inte jag, och jag har t.ex. inte provision från dem eller någon annan, och det innebär att de aldrig får säga att nåt är bra. De kan inte tala ur skägget hur som om vad som  kan hjälpa dig för då ska den produkten de rekommenderar räknas som medicin, och det får de inte sälja. Deras rådgivning brinner delvis inne, och de får inte uppmana folk att pröva ditt eller dutt. Personligen kan jag känna att de borde starta en helt fristående WordPressblogg.

Jag är i botten författare, och skriver vad jag vill, och det blir givetvis som natt och dag.

Vi sågs över en fika, och jag samt en väninna, som var chaufför, fick smaka på tre bärpulver utblandade i yoghurt. Man hinner inte speciellt mycket mer på kort tid. Men jag hann med det jag skulle nämligen att läsa av dem, och de är lika friska live som jag alltid har uppfattat dem som.

Grundaren Carina berättar:

”Det här hände mig
Jag heter Carina och var 32 år då det hela började med ett födelsemärke på vaden som visade sej vara Malignt Melanom. Födelsemärket opererades bort och sen var allt frid och fröjd i 6 år. Då fick jag en öm knöl på insidan av låret.

Efter provtagning fick jag veta att det var en cancertumör, en metastas i en lymfkörtel som kommit ifrån det gamla födelsemärket. Operation igen. Inte kul alls. Alla lymfkörtlar från knäet till ljumsken togs bort.

Sen dröjde det ca 6 månader innan jag fick ont i ryggen. Jag gick till en kiropraktor åtskilliga gånger, i tron om att det var en sträckning i ryggen. Man vill ju inte tro att allt är cancer. Men det var det. Den gick inte att operera, så det blev strålning och ett slags cellgift som heter Temodal. Jag hade hört att Temodal inte hjälpte så bra, så jag var väldigt skeptisk, men hade inget val.

Jag var verkligen dålig. Tumören hade växt in i ett revben så det nästan var av. Skiktröntgen visade att det var förändringar på levern och i ena lungan också.

Tog hjälp av naturmedicin
Eftersom jag alltid har varit intresserad av naturmedel (kosttillskott) så dök jag in i snårskogen av mer eller mindre verksamma produkter i ett försök att själv göra något åt min situation.

Men det måste jag säga, att utan hjälp av Ann, en väninna, att leta runt på Internet hade jag aldrig hittat alla bra produkter som jag äter nu. Det första vi lärde oss var hur enormt viktigt det är att bygga upp immunförsvaret. Därför koncentrerade vi oss på att hitta produkter som gjorde det.

Först och främst Mivitotal. Även stora mängder C-vitamin, MSM, Kolloidalt Silver, Björkaska och PH-Kalk slank ner. Antioxidanter är mycket viktiga.

De skyddar oss mot fria radikaler. Fria radikaler kan liknas med att släppa loss en galen elefant i ett glashus! Så mycket skada gör de i kroppen. Dessa kosttillskott är bara en del av de vi har ätit.

Nu har det gått 13 år och allt ser bra ut! Läkarna är förvånade över att allt har försvunnit, t.om revbenet har läkt.

Jag behöver inte längre ta Temodal. Tyvärr är läkarna inte intresserade av att veta vad jag har stoppat i mig för att stärka mitt immunförsvar och öka kroppens återhämtningsförmåga.

Vår personliga åsikt – om immunförsvaret och immunbristsjukdomar

Vi har ingen aning om det är kosttillskotten eller bara cellgiftet som har hjälpt, fast vi tycker det känns logiskt, att brist på lika vitaminer, mineraler och antioxidanter gör kroppen mycket svagare när den utsätts för stora påfrestningar.

Vår personliga åsikt är, att om kroppen är i balans har sjukdomar svårare att få grepp om en.

Nu vill vi ge tips till andra som vill försöka göra något åt sin situation. Och glöm aldrig att Du är den enda som känner DIN kropp!

Lyssna inåt så kommer du att hitta din inre styrka!

Ge inte upp. Så länge det finns liv finns det hopp!”

Livsavgörande! Utmattningsskolan räddade mitt liv, med start dag 1

Sköldkörtel, problem och 3-4 lösningar

Skolan sysslar med inflammationen i Hippocampus

Det som i Sverige kallas för att man har fått en ”utmattning”. Den har specifika symtom som ibland tangerar andra sjukdomar. De som har problem, eller tror sig ha det, med just sköldkörteln kan lyssna på dessa inslag nedan.

Sköldkörtel – ett mysterium?

Miljontals människor handskas med mystisk viktökning, håravfall, trötthet, hjärndimma, värmevallningar , torr hud, rastlösa ben, sömnlöshet, försämrat minne, depression, klimakteriesymtom, ångest, yrsel, och mer. Låter bekant? Om så är fallet, kan du ha en sköldkörtelåkomma . Lyssna på denna nya medicinska radioprogram för att få veta sanningen om sköldkörtelrubbningar och hur man slutligen kan läka.

Mysteries of the Thyroid

Millions of people deal with mysterious weight gain, hair loss, fatigue, brain fog, hot flashes, dry skin, restless legs, insomnia, impaired memory, depression, menopause symptoms, anxiety, dizziness, and more. Sound familiar? If so, you may have a thyroid condition. Listen to this recent Medical Medium Radio Show to learn the truth about thyroid disorders and how to finally heal.

Läs mer

10 näringsämnen som behövs för bildandet av sköldkörtelhormon
Lider man brist på någon av nedanstående näringsämnen påverkas processen och bildandet av sköldkörtelhormon. Ät aldrig vitaminer du inte utrett behöver! En av de vanligaste förgiftningarna idag härstammar ifrån kosttillskott.

  • Protein (TSH)
  • Magnesium (TSH)
  • Vitamin B12 (TSH)
  • Zink (TSH)
  • Jod (T4)
  • Vitamin B2 (T4)
  • Vitamin C (T4)
  • Vitamin D (krävs för att T3 ska kunna fästa i cellen)
  • Vitamin A (krävs för att T3 ska kunna fästa i cellen)
  • Selen (konvertering T4 till T3)
  • Läs mer

Sköldkörtel problem anses ofta obotliga i väst men inte i Asien

https://livefterutbrand.se/2022/07/06/forskningen-ar-ratt-entydig-att-det-ar-en-inflammation-hjarnan/

Utmattad och sjuk? Varför är förebilderna så enormt viktiga?

Utdrag ur boken ”Äntligen fri från utmattning!

Carola, fortfarande frisk?

April 2022:

”Jag må

carola320

r nu toppen, jobbar heltid, äter bra mat, har energi för fritiden också. Så enormt tacksam till dig och Utmattningsskolan.se för att jag fick mitt liv tillbaka.

Är noga med att hålla bort snabba kolhydrater för det var nog sista roten till utmattningen. Direkt som jag har ätit potatis, ris eller glutenfri pasta eller glutenfritt bröd, som är snabba kolhydrater (har inte alls ätit vitt socker sedan jag gick i UMS), då blir jag så trött och hjärndimman knackar på.

Jag använder nu lågkolhydrat glutenfri kost gjord av rena råvaror utan tillsatsämnen, jag hålls fräsch och har mycket energi. Fyllde 55 år nyligen och känner mig som 30 både i kropp och själ.”

Ett av symtomen är livsmedelsöverkänslighet, och den ene kan vara känslig för vitt bröd och den andre för mjölk.

Jag frågade Carola om hennes sjukdomsrötter:

”Först när jag hade gjort UMS parasitkur såg och kände jag en stor förbättring, redan efter ett par veckor, och kände mig återställd efter kuren.

Men sen märker man att det kan bli ännu bättre. Jag hade, innan parasitkuren, bantat bort plast och aluminium helt och hållet ur hushållet (främst plastburkar för matförvaring och teflonstek-pannorna, använde ingen deodorant), och även ätit glutenfritt en längre tid (har inte celiaki men fick ont i magen av gluten).

Socker har inte passat mig, redan före jag började i UMS, men åt ändå socker då det gav lite tröst i tillvaron. Hade också en hel del toxiska relationer (speciellt en väninna) som jag städat bort och genom att jag fick mera fysisk kraft fick jag också psykisk kraft att orka ta fajterna med de personer som tog min energi, samt stressen av att inte kunna säga nej trots att jag ville säga nej.

Nu har jag inga problem med sådant mera.

Så till mina rötter: Jag börjar med de mest avgörande: parasiter, gluten, socker, toxiska relationer E-ämnen, snabba kolhydrater (för mycket frukt ger också hjärndimma), aluminium, stora mängder mjölkprodukter passar inte mig heller, använder syrliga om jag behöver, men bäst mår jag helt utan mjölkprodukter.

Jag hade en läckande tarm och jag har byggt upp den med UMS benbuljong så jag hade säkert näringsbrist på grund av den. Jag var mer eller mindre utmattad två år före UMS, men sjukskriven ca sex månader med läkarens ord klingande i mina öron: ”Då det nu är tredje långa sjukskrivningen på grund av utmattning kommer du aldrig mera att bli helt återställd, vi måste fundera på deltids sjukpension”.

Jag klassades nog som för alltid ”förstörd” av utmattningen. Ännu i denna dag höjer min läkare på ögonbrynen och ”skyller på bra medicinering” mot sköldkörtelunderfunktion och min Addisons sjukdom (binjurebarkssvikt) där binjurarna är helt bortskrumpnade sedan 20 år tillbaka och har åtminstone ännu inte visat tecken på återupplivning.

Och med bra kost har jag ju kunnat minska på båda medicinerna med 25%, så kanske framöver ännu mera.

Läkningen fortsätter trots jag nu är helt frisk från utmattning. Före UMS hade jag två olika sjukskrivningar på över sex månader (allt detta under 6–7 år). Nu har jag jobbat heltid inom vården sedan fyra år tillbaka på en både fysiskt och psykiskt tung avdelning och klarar av det bra. Och eftersom jag mår så bra kände jag nu det är dags att våga mig på nya utmaningar, så jag ska börja jobba på en avdelning med palliativ vård. Jag jobbade med det då jag blev utmattad, men längtan tillbaka har vaknat med åren då jag mått bra.

Har nu jobbat 3,5 år på en barn- och ungdomsavdelning med psykiskt ostabila tonåringar, anorektiker, multisjuka mindre barn samt med nyfödda. Tyvärr har Covid gjort att en del tonåringar mår dåligt, det har senaste året mest blivit psykvård, och den ger inte mig samma glädje i jobbet som jag önskar.

Jag vågar drömma igen och säga vad jag önskar. DET är nog det som säger mig att jag nu är frisk och att jag orkar göra något annat på fritiden än att vila för att orka jobba nästa dag.”

 

hqdefault 27

Funktionsmedicin är framtiden

barn

Vi kan nog kalla funktionsmedicinen asiatisk

Det är sällan man ser kopplingen miljögift-sjukdomar i pressen men ibland händer det…

I USA är funktionsmedicin stort, och i Asien har man alltid haft den som bas. Man kan nog säga att USA nu tar efter Asien.

Inom Functional Medicine fokuserar man inte på att dämpa sjukdomssymptom, utan istället på att hitta de underliggande orsakerna till sjukdom och ohälsa.
Läs mer www.funmed.se

Kliniker finns i Göteborg, Stockholm, Falun, Malmö och de har köer.

Vad är Funktionsmedicinen för metod?

Får vi inte i oss tillräckligt med näringsämnen och om det fattas viktiga mineraler, aminosyror, fettsyror, vitaminer och annat uppstår störningar i cellernas metabolism. På sikt leder det till sjukdom.

Man försöker hitta orsakerna till varför biokemiska obalanser har uppstått och man strävar efter att stödja kroppen till hälsa genom att försöka skapa en dynamisk jämvikt mellan kroppens olika system med hjälp av livsstilsförändringar, läkande kost, örter och näringstillskott.

Funktionsmedicinen grundar sig bland annat på följande principer:

– Varje människa är biokemiskt individuell, vilket bland annat beror på variationer i den metaboliska funktionen, genetiska och miljömässiga skillnader.

– Man stödjer kroppens funktioner snarare än att behandla en sjukdom.

– Man tar hänsyn till att det finns en dynamisk balans mellan inre och yttre faktorer.

– Man förstår att det finns sammankopplingar mellan olika fysiologiska faktorer.

– Hälsa innebär en positiv vitalitet, inte enbart frånvaro av sjukdom.

– Man förbättrar hälsan genom att stödja organreserver.
Läs mer

utredFunktionsmedicin innebär att man försöker återställa funktionen hos organ eller biokemiska processer i kroppen innan obalansen manifesterat sig i en sjukdom.

Funktionsmedicinen (med ursprung i USA omkring 1994) skiljer sig från den traditionella allopatiska medicinen genom att vara orsaksinriktad i stället för symtomdämpande. Den har en holistisk syn som uppmuntrar till tvärvetenskaplig kunskap och samarbete mellan läkare, tandläkare och olika slags alternativa terapeuter.

Inom denna del av hälsovården används laboratorieutvärderingar och ett tidigt ingripande för att förbättra fysiologisk, emotionell/kognitiv och fysisk funktion. Man intresserar sig för personens individuella biokemiska balans, omgivande miljö och den egna erfarenheten av hälsotillståndet. Det finns inget sätt eller medel som stämmer för alla.

• Den individuella patienten. Funktionsmedicinen betonar att varje människas fysiologiska system har sin egen särprägel. Därför bör behandlingen skräddarsys för varje patient.

• Ett holistiskt synsätt. Kroppen undersöks och behandlas som en sammanhängande enhet i stället för en samling isolerade delar. Man tar även ta hänsyn till långtidseffekterna av varje terapi eller behandling.

• Små symtom bör inte ignoreras. Även mycket små obalanser i kroppen kan leda till allvarliga sjukdomar. Detta sker ofta genom en ”dominoeffekt”, då en mindre obalans sätter igång en mängd biologiska reaktioner som på sikt ger försämrad hälsa och olika kroniska åkommor.

• Mäter funktionsbrister. Den mest avancerade och finkänsliga teknologi används för att finna de allra minsta obalanser i kroppen och därigenom tidigt förhindra djupgående hälsoproblem. Exempel på tester är hur väl leverns P450-system (för avgiftning) fungerar och mätning av tarmens genomsläpplighet. Man kan även undersöka pH, redoxpotential och resistens (mineralkoncentrationer) i blod, urin och saliv. En hårmineralanalys ger ett mått på kroppens mineralstatus och vilken ämnesomsättning man har.

• Återställer biobalansen. Kroppen strävar efter att vara i balans, och genom att hjälpa och stärka kroppens naturliga läkekraft samverkar man med denna dynamiska process. Med hjälp av funktionsanalyser kan patienten effektivt lotsas mot en återställd biokemisk balans i syfte att uppnå ett bestående resultat.

Vad betyder Funktionsmedicin?

Ögonöppnare! År 2022: Forskningen – det är en inflammation i hjärnan

De 10 delarna av vår sjukdom; utmattningssyndrom

hqdefault 33

Aggressiv? Prio 1 för den som är ilsken… Bonus, undvik ett blodbad!

Om folk ofta säger: Hon låter som förbannade …

ilsken
Du som är så ilsken så du blir rädd för dig själv, och inte har varit det förr, ska se det som ett allmänt tecken på förgiftningar av tungmetaller.

Ni kan testa detta ett par veckor och se hur det slår samt få i er alger – finns i hälsokosten. Inget farligt men kan vara mkt verksamt.

Ofta misstänker man manganförgiftning om folk är mycket ilskna, och det finns folk som begått våldsbrott på grund av manganförgiftning. Eftersom sociologin håller landet i ett järngrepp får de aldrig hjälp utan sänds väl till psyket och får terapier men det biter inte på tungmetallsförgiftningar.

C-vitamin, i stora doser, (åtminstone 2000 mg dagligen) fungerar som antioxidant, C-vitamin hjälper också till att skydda oss från tungmetaller, särskilt bly och arsenik, som kan förgifta vissa enzymreaktioner i kroppen. Det används också för att skydda oss från effekterna av miljöförstöring och är en fri radikaler.

Användningen av C-vitamin är en av de mest effektiva metoderna för att öka cellulära glutationnivåer. Glutation är cellens huvudavgiftningsagent.

C-vitamin bra för att sänka toxiska metallnivåer


c-vitaminI kombination med C-vitamin, är E-vitamin en traditionell metod för avgifta tungmetaller. Vitamin E är en mycket potent antioxidant som skyddar kroppen från fria radikaler och oxidation. Den är viktigt eftersom en tungmetall blir en stor börda i vävnaden och skapar oxidativ stress på cellmembranet och ett allmän inflammatoriskt tillstånd. Vitamin E har också visat sig hjälpa mot tungmetaller som kvicksilver.

Du som vill använda E-vitamin  tar minst 400 IU.

C-vitamin tablett & E tillsammans
Tillsammans ökar dessa tillskott varandras effektivitet som ett avgiftningsmedel.

Föreslagna användningar varierar, men 4000 – 5000 mg C-vitamin och 600 IU vitamin E per dag anses allmänt vara terapeutiskt

Och räkna med att det är i hjärnan det spökar, och det är ingen dröm …
R-liponsyra avlägsnar tungmetaller från hjärnan. Kvicksilver fästs i fett- och hjärnans nervceller. Det har också visat sig hjälpa till att minska metaller från levern. Det finns två former av alfa-liponsyra, en S-form och en R-formen. Forskare tror att R-Form kan vara ”upp till 12 gånger effektivare” än vanlig alfaliponsyra som innehåller en syntetisk biprodukt.

 

I ”Husapoteket” har vi många naturliga källor till C-vitamin, och i skolan kommer vi gå igenom oändligt mycket mer i Kurs 3-9 som kommer att leda till att alla blir av med minst 80% av sina tungmetaller i kroppen på 2-3 veckor.


Exposure to airborne metals and particulate matter and risk for youth adjudicated for criminal activity


What are the underlying causes of crime?

It is a question that has puzzled criminologists, psychologists, sociologists and criminal justice experts for centuries.

Genetic factors such as race, head shape, jaw structure, size of physical features and so on were once seen as relevant to determining whether a particular individual had a propensity towards crime.

Environmental factors such as geographical location, economic and social status, education level, and upbringing are now seen by some as important in assessing potential criminality.

Political factors such as ‘tough on crime’ policies which lead to the creation of more criminal laws, higher maximum penalties and mandatory sentencing regimes have also been linked to crime and criminality.

But overall crime rates in a whole host of developed countries including Australia, the UK, France, Finland, Italy, Germany, Canada and New Zealand have been decreasing since the early 1990s, despite differing social, economic and political conditions between and within those countries.

While it is difficult to pinpoint the reasons for falling crime rates and an individual’s propensity towards crime, some have offered an unusual explanation for why some people resort to violent criminal conduct: heavy metal absorption.

Läs mer: Heavy Metal Exposure Leads to Violent Crime

https://youtu.be/GYrIajyljP0

Livsavgörande! Utmattningsskolan räddade mitt liv, med start dag 1

bästa c-vitamin – c-vitamin dagsbehov – c-vitamin biverkningar

 

Vad gör man åt högt kortisol?

kortisol
Klicka

I Kurs 2 lär skolan ut en metod för att sänka kortisol, och en för att höja kortisol, då vissa har för mycket och andra för lite.

Det är bara akuta och tillfälliga lindringar då trasslet med binjuren är ett symtom.

Binjuren är en nyttig idiot som gör som den blir tillsagd, och den får fel information ifrån hjärnan på grund av omfattande inflammationen i den.

Om vi kikar på bilden till höger ser vi att jag har ringat in miljögifter och skolan är fokuserad på att alla ska hitta dem och eliminera dem ur sitt liv.

Det är boten.

johannaVi ser också att det står ”brain inflammation” – dvs. hjärninflammation – och den gör så att vi har trassliga binjurar, saknar närminne till stor del, och är allmänt snurriga. Kurs 1, som är gratis, omhändertar detta problem, och det är prio 1 att få bort hjärndimman så man kan tänka.

14708073_10153850040402301_5980858904194431214_oKurs 1 är gratis för att folk ska slippa hantera betalningar, och lektionerna är inspelade på band för många är så sjuka att de inte klarar skriven text heller.

Rätt väg att gå är således att slå ner hjärndimman (kurs 1) och få ordning på sömnen (kurs 2) och när vi jobbar med den omhändertar vi tillfälligt binjuretrasslet, för det är störande, och sen när vi kan tänka och inte somnar snudd stående mellan 14.00-16.00, lägger vi en växel och börjar kurs 3-7 som handlar om att identifiera gifterna, och avgifta.

En del får fram sin giftbild genom kostsamma labbprover men skolan innehåller tester som är helt gratis, som man kommer långt med, för den som inte har råd, samman med symtomlistor ”hur man blir” av t.ex. kopparförgiftning.

Bilden till höger är ett labbsvar som en kvinna fått som är kraftigt förgiftad och om vi tänker oss tanken att hon använde skolans metoder, för att manipulera kortisol på livstid, eller åt tillskott som manipulerar den, kommer hon att vara sjuk framöver i all oändlighet.

Man måste ha fokus på miljögifterna, och betrakta allt annat som symtom. Vi har en medlem som går hos en läkare som uppenbarligen kan vår sjukdom men de är få därför att sjukdomen ingår inte i läkarutbildningen:

Adrenal-Cocktail

”Min funktionsläkare Peter Martin säger precis som Lena, att ”trötta” binjurar snarare är ett symtom på att något annat är i obalans eller ”stört” i kroppen.

Det troliga är att binjurarna inte alls är trötta utan fungerar precis som de ska, men dom får just nu inte dom rätta signalerna från hjärnan. Stress må vara en utlösande faktor men kanske inte den kroppsliga orsaken.

Jag har via Peter Martin gjort ett antal provtagningar som visat att jag har läckande tarm, 46 födoämnesintoleranser, Candida och SIBO, vilket är mer troligt att förklara som orsak. Enligt honom så kommer många fysiska åkommor från tarmen.

Men efter att till 100% sen i mitten på maj anpassat kosten efter alla dessa diagnoser plus stöttat med diverse för mig helt nödvändiga tillskott så har jag ändå tok-kraschat 2 ggr sen dess(alltså legat utslagen i flera veckor). Min läkare menar då att troligtvis föreligger det fler problem i kroppen och han har sett att när tillstånden blir kroniska och kommer i skov så kan det ofta bero på någon slags metallförgiftning.

De proverna visade inga skyhöga värden men tillräckligt höga för att problem kan uppstå. Så nu är amalgamsanering igångsatt kombinerat med strikt detoxkur. (Betyder tillskott av bland annat lipposomalt C-vitamin och Glutation). Parallellt med detta så fortsätter jag ju att äta min strikta och anpassade kost och tillsätta alla nödvändiga extra vitaminer och mineraler som jag ju vet efter provtagningar att jag behöver.

Äter också Ashwaganda för att stötta binjurarna. Enligt Peter Martin är det viktigt att stötta alla dessa kroppsliga dysfunktioner samtidigt. Guldmjölk, ingefära och alla andra ”Holve-tips” är ju perfekta metoder att följa även det parallellt och tillsammans med övriga åtgärder. Men också viktigt att köpa rätt preparat därute om man ska äta tillskott. (Men C-vit, Magnesium, Zink, Omega 3, D-vitamin och flertalet B-vitaminer är nog bra för många av oss att stötta med samt ev Selen för avgiftning och järn om man som jag har lågt Ferritin.)

Min erfarenhet är att Thorne och Holistics erbjuder riktigt high quality.
I mitt fall är tillskott helt nödvändigt men kommer att sluta med en hel del av dom sen när jag anser mig vara frisk.
Nästa avsnitt för mig om nu inte amalgamsanering och övrig avgiftning gör sitt är att göra en större provtagning som letar efter infektioner, som enligt Peter Martin också kan vara en orsak till problemen. Så helt i linje med vad Lena försöker pränta in i oss!”

viktoria

rapport