Hur barndomen påverkar vår psykiska hälsa genom livet vet man redan mycket om.
Men det har inte riktigt med utmattning att göra. Det spelar ingen roll alls vad man har för bakgrund egentligen därför att inflammationen i hjärnan är inte psykisk / social alls utan fysisk.
Om man ”svarar” på det vi gör i Kurs 1 och delvis 2 har man inflammationen. Den i sig är nog rätt klass- och historielös, och har sin botten i en förgiftning eller en apart infektion av typen borrelia.
En förgiftning däremot kan nog ha med ens bakgrund att göra, speciellt om man burit den sen barndomen, och jag tänker på sånt som inlagrat bly i ryggmärgen, där det sätter sig, och som man kan ha fått i sig för att man är uppväxt i en kaosartad familj. En jag känner fick bly i sig redan som barn då man aldrig petade ut blykulorna ur tjuvjagat vilt.
Ens bakgrund kan styra hur man ser på hela skolan, hur man uppfattar mig, och hur villig man är att pröva ett helt nytt grepp.
Men de livsmedel vi använder oss av, för att slå ner inflammationer, struntar helt i varifrån du kommer.
Vad räknas som Barndomstrauma?
Jag har under mitt liv haft femton fosterbarn, och alla tvångsomhändertagna och uppväxta under förhållanden ibland som vi andra knappt kan ta in, och under loppet av 10-15 år, och de var överlag helt under isen näringsmässigt.
De sattes alla på högproteinmat när de anlände. Då vi andra åt vanlig pytt i panna åt de en med oxfilékött i och de fick inte sällan B-vitaminer och järn efter en hälsoundersökning då de hade brister. Många av dem var klassade som farliga, och hade väl manganförgiftningar, blir man oerhört aggressiv av, och allt sånt rann snart av dem då de fick riktig mat.
En av dem blev över två meter lång, och jag sa i 2100-talets inledning;
– Du fick för mycket protein…
Samtliga är idag runt 60 år och de har inte levt sina vuxna liv på mentalsjukhus eller på kåken.
Man kunde se i journaler att de beskrivits som explosiva, snabba humörsvängningar osv. Och man blir väl sån av näringsbrist. Det brukade ta ett halvår att få ordning på dem, och jag såg aldrig till varken nån farlighet eller några explosiva humörsyttringar.
Bilden är av mig vald med omsorg, och torde kännas igen av ”mina pojkar”.
Utmattningsskolan räddade mitt liv. Började få ångest, bli utmattad efter ansträngning, ljudkänslig, dåligt minne, sömnstörningar, plus alla möjliga oförklarliga kroppsliga symtom som sakta smög sig på och blev allt värre under nästan två år trots sjukskrivningar av diagnosen ”utmattningssyndrom”.
Gjorde allt som man rekommenderar : meditation, lugna promenader, vila, etc men inget hjälpte. Fick sjuk panikångest som kunde hålla i sig en hel dag efter jag gjort ”för mycket”. Bakslag. Till sist hade jag sån hjärndimma att jag kände mig konstant berusad och var i princip sängliggande. Fick också världens sjukdomskänsla, ont i bröstet, så jag trodde jag höll på att dö efter ansträngning. Misstänkte ME.
Knappt ett år efter jag började livefterutbrand.se levde jag igen och jobbade heltid ?? jag fick mitt liv tillbaka! ❤️ aldrig känt mig så frisk och full av energi förut som jag gör nu ? har normalt liv, tränar, träffar vänner, hittar på aktiviteter med min son, etc ❤️ gjorde uppehåll av olika anledningar så nu har det gått 2,5 år och är inte nöjd förrän hela skolan är avklarad, HMA visar noll på gifter och jag inte känner av solstormar längre ??? Lena Holfve kan inte tacka dig tillräckligt! ?❤️ Dela gärna min historia ?
Med på banan igen med stärkt självförtroende
Jag tackade Martina för den rapporten, hennes önskan om att jag skulle dela hennes historia blev sen ”mamma” till den nya boken ”Äntligen fri från utmattning!”
Jag minns känslan eftersom jag har varit enormt sjuk själv. Min rot var aluminium och parasiter och Martinas var som huvudrot mögel.
Jag bad henne ge mig några bilder, och det jag ser på de som togs då hon var sjuk är rädsla; hon vet inte vad det är som händer med henne.
”Och eftersom man inte kan bota det får folk återfall, och då blir det värre, fortsätter forskaren. Det är det som är det värsta med det här – de som en gång har blivit utbrända bär med sig en sårbarhet och blir lätt dåliga igen. Om det händer finns risken att de brakar ihop fullständigt. Så prognosen är tyvärr mycket dålig, därför gäller det att gå försiktigt fram och inte ha för bråttom tillbaka till jobbet. I många fall är byte av arbetsplats helt nödvändigt.”
”ME/CFS skiljer sig markant från generell trötthet, stressproblematik och depression, och ska inte heller förväxlas med primära sömnproblem. En ME/CFS-kunnig läkare kan enkelt skilja ut ME/CFS-sjuka från övriga patientgrupper med hjälp av Kanadakriterierna, utredning/prov-tagning och patientens sjukdomshistoria. Typiskt för ME/CFS är att de flesta insjuknar i samband med en infektion, att man har en stark sjukdomskänsla i kroppen och att man förvärras av aktivitet”.
Vi har haft flera hos oss med dessa diagnoser som har blivit mycket bättre. Vad som är hönan och ägget är svårt att säga. Var de feldiagnostiserade eller hjälper UMS metod även dem? Det får framtiden utvisa. Forskare på Stanforduniversitetet har lyckats kartlägga samband som visar att ME/CFS (”kroniskt trötthetssyndrom”) är en inflammatorisk sjukdom. Stämmer det är det givet att de blir hjälpta av UMS-metoder.[1]
Sjabbel kostade miljoner
Jag gjorde mig av med alla mina jobb helt i onödan därför att man sa att mitt tillstånd var ”arbetsrelaterat”. Jag gick även på motionsmyten fram tills den dagen jag bröt benet. Ingen upplyste mig heller om att vi gärna betalar alla räkningar tre gånger, eller inte alls, eller att vi inte kan räkna, och i vart fall inte rätt.
Det finns idag robusta bevis för att vi talar om fysiska sjukdomar[2] och inte psykiska. I Sverige anses det mesta vara ”psykiskt, socialt eller arbetsrelaterat” och själva grundtanken är helt absurd.
I skolan är det många medlemmar som berättar om hur myndigheter ser på dem som lata, omöjliga och psykiskt sjuka med mera, och en sak vet jag; myndigheterna i Sverige förstår inte någonting av det tillstånd man befinner sig i, för om de hade gjorde det skulle vi omedelbart få lämna in våra körkort. Så länge det inte sker har de inte förstått någonting.
Kollektiv avgiftning av aluminium gör vi i kurs 3, därför att Sverige ligger i det så kallade demensbältet, och forskningen antyder att det finns kopplingar mellan aluminium och demens.
Man har också hittat aluminium i det svenska regnvattnet vilket ger ännu ett skäl att avgifta aluminium kollektivt.
Vi avgiftar mot en hel del svamp och parasiter också brett redan från kurs 1, avsnitt 1.
Men i kurs 4 delar vi sen upp oss i olika grupper utifrån våra förgiftningsrötter. Vi har hållit på i sex år nu och ännu har det inte dykt upp nån som saknat såna.
Det kostar några hundralappar att avgifta just aluminium och det är lätt varför det vore helt vansinnigt att inte göra det. Den vi gör kollektivt skapar också ett självförtroende och insikt i att ”avgiftning” inte är så märkvärdigt eller konstigt.
Vore jag chef för hemtjänsten i Sverige skulle alla som anlitar den få genomgå en aluminiumavgiftning. Nu är jag inte det varför jag nöjer mig med de som är omkring mig och jag vet att många av skolans medlemmar gör detsamma med sina vänner och familjer.
Folk får ibland konstiga presenter av oss…
En man kontaktade mig idag därför att en medlem hade sagt;
– Din fru är nog mögelförgiftad! Här har du en bok!
Första recensionssdag är den 27 juni 2022
Recensions-exemplar kan beställas via press@bod.se
Boken utkommer den den 27 juni som mjukbok, och i juli som ljudbok, och nu finns den som e-bok.
UMS – livefterutbrand.se – startades av en slump den 27 juli 2016
Det har därefter tagit författaren Lena Holfve sex år att utreda materialet till boken, och helt återställda skriver ofta med egna ord, hur de tog sig ur utmattningssyndrom.
Flera, som ansågs obotliga, har varit friska i över tre år, och utmattningsgåtan är nog närmre sin lösning, eftersom de idag friska hade förgiftningar som sjukdomsrot.
Utmattning är inte endast och allena socialt, arbetsrelaterat eller psykiskt orsakat
Det är förgiftningssymtom, och ofta mögeltoxiner, och uranförgiftning är också vanligt liksom parasiter, som skapar en inflammation i hjärnan. UMS-metoden är de metoder som gjorde Lena Holfve frisk utomlands, som nu svenskar har använt sig av, och med samma fantastiska resultat.
Föreläsare samt pressansvarig:
Läraren Petrea K Marklund;
E-post: petrea@livefterutbrand.se
Telefon: 070-301 36 41
Petrea K Marklund Petrea arbetade som bildlärare på högstadiet när hon blev sjuk 2001. Hon var sjuk i 17 år.
Petrea började i livefterutbrand.se i augusti 2016, då heltidssjukskriven, och helt utdömd av vården samt riskerade att bli långvårdspatient. Idag helt frisk sedan januari 2019.
Lena Holfve Lena Holfve debuterade på Rabén&Sjögrens Bokförlag år 1984 med succéboken ”Älska lagom”, men slutade som yrkesförfattare 1992-93, och skapade därefter flera stora tjänster på Internet. Från 2016 har IT-kunnandet slagits samman med bakgrunden som författare, och Internetkurserna i www.livefterutbrand.se har omvandlats också till böcker; Utmattad, Sömnlös, Parasitfri och Mögelförgiftad.
Pressex i pdf-fil samt e-bok kan beställas av media och bloggare.
Baksidestexten, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Klicka för högupplöst, privat, friköpt
Ann-Charlotte Carlsson:
Ann-Charlotte som sjuk
-Jag har fått tre utmattningsdiagnoser 2001, 2002 och 2010 men blev sjuk långt innan dess. Jag har alltså varit sjuk i drygt 20 år och har fortsatt vara sjuk trots att jag har gått kurs i stresshantering och därefter regelbundet gör övningar. Jag har ätit SSRI, tre gånger, fått kognitiv beteendeterapi två gånger, och ätit de bästa kosttillskott och naturmedel som rekommenderas vid utmattning, och ändå blev jag aldrig frisk, trots att jag var en duktig patient.
I många år kunde jag inte läsa och förstå skönlitteratur. Numera läser jag vetenskapliga och medicinska artiklar på engelska och förstår mycket. Jag är på väg att bli frisk, helt och hållet tack vare att Lena Holfve startade Utmattningsskolan.se.
Boken handlar om UMS-medlemmar, som berättar med egna ord hur de blev friska, bland flera andra också Petrea K Marklund, som numera föreläser om UMS-metoden.
Ur nya boken, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Klicka, högupplöst, privat foto, friköpt
Jag frågade Sofia Stark samma sak
”Det går jättebra. Jag minns inte sjukdomsåren riktigt men var helt sjukskriven hela 2013.
Nu jobbar jag heltid, och har en skapande hobbyverksamhet, gör saker i ull och gör ljus. Jag sköter om 20 får och 17 lamm, en bordercollie och två katter samt två döttrar, egen villa och särbo.
Tycker livet fungerar nu. Fast visst har jag fortfarande ont i huvudet, sämre minne och måste sova middag ibland. Jag skulle kunna lägga till att jag mår bättre om jag sköter mig kostmässigt; bra mat och inte dricker alkohol.”
Sofias rot var fluorid och radon i vattnet. Det är rätt många nu som är igenom UMS-programmet, och de är helt friska, och Sofia var den som först meddelade resultat i november år 2016. Jag startade UMS i slutet av juli det året: Sofia först ut som frisk.
I bilden ser i vart fall jag att hon var så förgiftad som nån ens kan bli; inga pupiller, knappt ögonbottnar.
I kurs 3 sänder vi biologiskt material till labb i USA.
Friköpta högupplösta pressbilder
Bokomslag 1 samt 2 och som pdf.
Ur nya boken, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Sjuk i 17 år, nu föreläsare av Petrea K Marklund
Mögeltoxin tränger ut under läkaröverseende i Asien.
Det var 2001 som jag först ”gick in väggen” rejält. Jag kraschade totalt, hela min tillvaro drogs ihop till ett mörker. Jag hade absolut ingen anledning att tro något annat än att det var stress och enbart psykiskt.
Det var ”självklart” att det var arbetet, hemmet, livsförhållandena, som faktiskt var katastrofala vid den här tiden. Jag lovar, det var inte svårt att tro att min sjukdom berodde enbart på stress.
Jag har aldrig under de femton åren som sjuk mått bättre än vad någon gör två veckor efter en kraftig influensa. Men när man mår så pass bra så anses man ju nästan som frisk, man ska tillbaka i arbete till en del i alla fall. Det var jag en period mitt i de här sjukdomsåren. Jag kämpade med lönebidrag och återkommande sjukskrivningar. Jag rasade ihop totalt ett antal gånger per år.
Men enligt läkarna ansågs jag vara så frisk som jag någonsin skulle kunna bli. Sedan började det långsamt bli värre igen, trots att jag då hade vänt mitt liv så mycket till det bättre, suveränt stressfritt arbete som jag stormtrivdes med,
förstående chef som justerade arbetsuppgifterna så fort jag blev sämre, bra kollegor, fantastiska vänner, bra relationer överlag, tryggt hemförhållande med stabil, bra partner och trygg i mig själv. Trots alla redskap jag fått genom åren i hur man ska hantera stress så blev jag bara sämre och sämre.
Jag har haft väldigt dåligt minne under de här femton åren, emellanåt har jag totalt glömt saker som jag gjort. Mina barn och vänner brukar ibland tala om saker där jag inte har en aning om vad de pratar om. Det finns luckor från mina sjukdomsår som är helt svarta.
Min kod till betalkortet bara försvann ur min hjärna en dag, en kod som jag hade haft utan problem i många år och jag var tvungen att beställa ett nytt kort. En gång strax innan min stora krasch 2001 kom jag i en korsning här i närheten där jag bor och hade absolut ingen aning vart jag var på väg. Jag visste inte om det var morgon eller kväll, om jag var på väg till jobbet, affären eller dagmamman. Jag var tvungen att titta efter i baksätet om jag hade något barn med mig.
Alla rutiner som man vanligtvis gör automatiskt, som att borsta tänderna eller krydda maten var borta. Jag hade ett sömn-/vilobehov på minst 16 timmar dygn för att fungera någorlunda, dvs. kunna göra något litet överhuvudtaget. Men jag sov aldrig en hel natt, vaknade många gånger och saknade helt djupsömn. Dubbelslag eller oregelbundna hjärtslag, konstant ångest, panikångest. Jag var fumlig, tappade saker, slog i och slog sönder. Jag hade yrsel, det var obehagligt att gå i trappor, kändes som jag skulle tappa balansen. Någon gång föll jag också handlöst, tack o lov inte utför någon trapp.
Gjorde jag något för mycket, det vill säga något som egentligen är normalt att klara av, så fick jag speedade stresspåslag där jag inte kunde sova alls på natten efteråt. Jag hade en mage som stod och skrek i fyra hörn. Huvudvärk, ögonmigrän, ljud och ljuskänslig…
Jag var som i ett fängelse i min egen kropp och jag fantiserade om ett trollspö som kunde befria mig från alla plågor, men det verkade vara omöjligt. Jag nämnde influensa innan, blanda sedan in baksmälla, en rejäl en, som om du supit i en vecka, fast du inte har druckit alls, och sedan några portioner senildemens så har du konceptet. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år.
När jag ”firade” fjorton år som sjuk började jag för första gången under alla dessa år tvivla på att jag någonsin skulle bli frisk igen. Jag blev utredd av företagshälsovården våren 2016.
Beskedet blev att läkaren inte hade sett någon med min sjukdomsbild eller sjukdomshistoria någonsin bli frisk. Jag fick diagnosen utmattningsdepression, för annars trodde läkaren inte att jag skulle få sjukpenning, vilket ansågs vara livsavgörande att jag fick. Fast jag hade alla kriterier för ME/CFS, det som tidigare lite missvisande kallades kroniskt trötthetssyndrom.
Jag hade även grav PTSD, men jag bedömdes vara för sjuk för att klara av behandling för den med psykodynamisk psykoterapi. Läkaren ville sjukpensionera mig helt. Min arbetsförmåga bedömdes till att kunna bli som max 25 % för att jag tjatade att jag ville tillbaka i jobb. Men läkaren varnade mig och sa rakt ut att jag skulle bli helt sängliggande som en grönsak på långvården om jag fortsatte att kämpa.
Sommaren 2016 fann jag Utmattningsskolan.se via en grupp på Facebook. Jag gick med och provade skolan på webben, trots att det mesta jag trodde och visste om utmattningssyndrom ställdes på huvudet. I början kändes mycket konstigt och annorlunda i tänket, men det var ingenting som var dyrt inte heller någonting som var farligt. Jag hade ju inget som helst att förlora. Mina framtidsutsikter var, som sagt, inte så lovande.
Vanliga vården hade ju inte heller någon som helst hjälp att ge.
I Utmattningsskolan sägs det att utmattningssyndrom beror på inflammation i hjärnan, och det kunde ju lugnt stämma med mitt mående, min hjärna kändes som att den var kokt i ständig feber. Efter två veckor märkte jag första effekten av råden i skolan. Men det tog femton veckor innan min hjärna var tillbaka någorlunda. Då kunde jag tänka, men jag var fortfarande fruktansvärt trött.
Jag hade ställt in mig på att det skulle ta tid, att det inte var någon quick fix. Hade jag nu varit sjuk i femton år så kunde jag lugnt ge det två, tre år för att se om jag eventuellt kunde bli att må bättre.
När hjärndimman var borta och jag kunde tänka igen var det dags att leta grundorsaker med skolans hjälp och klura ut varför och hur just jag blivit sjuk.
Det tog ganska precis två och ett halvt år för mig i Utmattningsskolan innan jag kunde räkna mig som helt frisk. I januari 2019 kunde jag helt säga upp samarbetet med Försäkringskassan. Nu är jag tillbaka på heltidssysselsättning. Läkaren som dömde ut mig, tittar på mig som att jag är ett vandrande underverk. Men är det någon som lyssnar på oss?
Vissa saker som jag har provat förut har jag hittat igen i Utmattningsskolan. Men tidigare har det varit som att rycka hit och dit i lösa trådar lite hur som helst och utan sammanhang. Det är först genom utmattningsskolan som jag har hittat något som haft en helhet och en röd tråd att följa och som har fungerat över tid.
Från en del får jag höra när jag berättar vad jag gjort för att bli bättre ”Klart att det fungerar om du tror på det.” Jo, placeboeffekten, tankens kraft är inte att förakta, det kan läka mycket. Positivt tänkande är viktigt, utan det hade jag nog inte överlevt eller orkat leta lösningar. Men att enbart tänka hjälper inte. Och jag har verkligen trott på ALL behandling genom de här femton åren, från SSRI till terapi, till vitaminer, till meditation och positivt tänkande. Så om SSRI och terapi hade hjälpt mig i min sjukdom, så hade jag varit frisk för länge sedan.
Jag har genom åren gått i terapi, ätit antidepressiva läkemedel, stresshanterat, haft kognitiv beteendeterapi, andats, slappnat av, bearbetat, byggt självkänsla och självförtroende. Förändrat och vänt runt hela mitt liv, i och för sig till det bättre. Faktiskt till att bli riktigt bra.
Jag ändrade även kosten, såg till att äta bra. Jag trappade själv ut SSRI och åt i stället B-vitaminer som fungerade bättre. Läste om Candida, allt stämde, slutade med socker och snabba kolhydrater. Blev bättre av det, ett tag. Allting var så, jag blev bättre ett tag för att sedan rasa ihop igen.
En av mina sjukdomsorsaker var en fläck på väggen hemma, den var helt torr, det luktade inget, en gammal åtgärdad vattenläcka från taket, ingen fara alls typ. Sedan jag flyttat in i huset hade jag långsamt, långsamt blivit sämre igen i mitt utmattningssyndrom, ökad trötthet, huvudvärk, kronisk snuva, ofta ögonmigrän. Jag tänkte inte på mögel.
När vi öppnade väggen så var det alldeles svart bakom, svartmögel. Sedan sanerade vi, tog bort allt skadat material och behandlade med mögeldödande medel.
Jag fann via analys även tungmetaller uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Det upptäcktes också att jag hade grov näringsbrist, en mage som inte tog upp näring som den skulle, trots bra mat.
Den svenska sjukvården verkar inte ha tillräcklig mögelerfarenhet. Till exempel när jag berättade för min läkare på vårdcentralen att jag trodde det var mögel som var orsaken att jag rasade och blev sjukare igen, så sa läkaren ”Visst, mögel kan påverka.” och i nästa andetag frågar läkaren mig ”Har du haft en traumatisk barndom?” I Sverige är det så inpräntat, inbankat och ”bestämt” att de här symtomen enbart är psykiska, så man ser inget annat. Inte ens när det borde vara uppenbart.
När jag även berättade om min kroniska snuva och slemmet i halsen borde väl en läkare förstå? Jag vet att det finns de läkare som kan det här. Men jag fick recept på Bricanyl inhalator och kortison. Och så skulle jag ha samtal med en kurator. För min kroniska snuva!?
Jag har inte haft en enda tillbakagång i mitt mående sedan jag startade i utmattningsskolan och knappt några sjukdagar alls sedan jag kunde förklaras som frisk i januari 2019.
Det trots att det varit hårda strider under min tillfrisknanderesa, med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, som kunde ha krossat vem som helst. Tack och lov hade jag en chef som slogs med näbbar och klor för min skull. Samt en läkare som gjorde samma sak tills den förmodligen blev nypt i örat av Försäkringskassan och troligen var tvungen att försöka hantera situationen utan att riskera att bli av med sin läkarlegitimation.
Som tur var blev jag tack vare UMS friskare och friskare under den här perioden och kunde steg för steg gå tillbaka i arbete. Vad som skulle ha hänt med mej i det här läget om jag inte haft utmattningsskolan törs jag inte tänka på. Men det var ändå tufft och väldigt forcerat.
De riskerade att spoliera hela min behandling som jag dessutom bekostat helt själv. Men det här är en historia som jag kommer att berätta mer om en annan gång.
Min mage fungerar numera liksom min hjärna, min sömn och återhämtning, och jag har läkt och fått mer och mer energi under åren sedan 2019. Nuförtiden, säger min kropp att jag kan röra på mig. Ut och gå komma i gång. När jag var sjuk var det katastrof de gånger jag försökte, det resulterade i yrsel, att jag ramlade och föll handlöst med skrubbsår och brutna revben som resultat.
Jag var trettiosex när jag brakade in i väggen och innan dess var jag sedan tonåren trött, rasade ihop med jämna mellanrum och orkade ingenting. Mina kompisar klagade på mig när jag var i tjugoårsåldern “Du är alltid trött!”
Jag fann via analysen vi gör i kurs 3 även skyhöga halter av uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten, och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger ofta att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Uran är det som jag misstänker som är min ursprungliga sjukdomsorsak. Uppväxt som jag är i en bergsby med höga halter av uran i dricksvattnet. Och sedan bosatt i många år i Sundbyberg, där de var tvungna att flytta ett bryggeri på grund av de höga uranhalterna i vattnet. Men befolkningen kan dricka det? Och senare tillbaka till gruvbygden igen…
Mögel kom in som sjukdomsförvärrare för mig först cirka tio år senare.
Så, så här bra som jag mår nu har jag inte mått under hela mitt vuxna liv.
Jag har så mycket att ta igen att ibland tar jag i lite mycket, tur att återhämtningen numera fungerar. Jag har inte längre en antydan till “utbrändhetmåendet” och jag kan varva ned och sova gott om natten även när jag varit i gång mycket.
De psykiska symptomen såsom ångest, panikångest och även min PTSD har försvunnit. Det utan någon som helst terapi under de här åren som jag följt UMS.
Jag tänker numera grundorsak, inte enbart symtom och hur jag kan åtgärda problemet, som när jag börjar få ont över bröstet, tänker jag först ångest, stress och jobbet. Sedan funderar jag på kaliumbrist, eftersom jag haft det förut. Så använder jag lite kaliumsalt i maten eller äter lite tillskott.
Och smärtan över bröstet försvinner oavsett om det stressiga förändrats eller inte.
En smärta jag tidigare haft i över femton år och trott varit psykiskt. Men där är det viktigt att man vet att man har brist, eftersom för högt kalium ger liknande symtom och både för högt och för lågt kalium är farligt för hälsan. Det gäller det mesta av våra mineraler, det är viktigt med balans. Väldigt viktigt även att kolla av lilla hjärtat och inte som jag och vården tillsammans avfärda symtomen som psykiskt under alla år.
Det första som säger ifrån om jag inte sköter mig är min mage, och jag lyssnar numera på den och vet vad jag ska göra för att rätta till. Är det en förkylning eller magsjuka som lurar, så går jag in i utmattningsskolan och läser på, och kurerna som finns där fungerar.
Huset är fixat vad det gäller mögel, jag mår bra i det. Jag har en väninna som hälsade på som är mögelskadad och hon kände sig betydligt bättre i vårt hus än hemma hos sig, så det verkar att ha fungerat.
Jag har blivit frisk från en sjukdom som inte finns med metoder som absolut inte kan fungera. De enda inom vården som brytt sig om mina resultat och velat veta vad jag har gjort är experterna som utredde och dömde ut mig, de som såg på nära håll vad som hände. De såg hur fruktansvärt sjuk jag var och hur mirakulöst frisk jag faktiskt har blivit.
Det var Martinas önskan om att jag skulle dela hennes historia
som ledde till att boken skapades:
I Kurs 2 lär skolan ut en metod för att sänka kortisol, och en för att höja kortisol, då vissa har för mycket och andra för lite.
Det är bara akuta och tillfälliga lindringar då trasslet med binjuren är ett symtom.
Binjuren är en nyttig idiot som gör som den blir tillsagd, och den får fel information ifrån hjärnan på grund av omfattande inflammationen i den.
Om vi kikar på bilden till höger ser vi att jag har ringat in miljögifter och skolan är fokuserad på att alla ska hitta dem och eliminera dem ur sitt liv.
Det är boten.
Vi ser också att det står ”brain inflammation” – dvs. hjärninflammation – och den gör så att vi har trassliga binjurar, saknar närminne till stor del, och är allmänt snurriga. Kurs 1, som är gratis, omhändertar detta problem, och det är prio 1 att få bort hjärndimman så man kan tänka.
Kurs 1 är gratis för att folk ska slippa hantera betalningar, och lektionerna är inspelade på band för många är så sjuka att de inte klarar skriven text heller.
Rätt väg att gå är således att slå ner hjärndimman (kurs 1) och få ordning på sömnen (kurs 2) och när vi jobbar med den omhändertar vi tillfälligt binjuretrasslet, för det är störande, och sen när vi kan tänka och inte somnar snudd stående mellan 14.00-16.00, lägger vi en växel och börjar kurs 3-7 som handlar om att identifiera gifterna, och avgifta.
En del får fram sin giftbild genom kostsamma labbprover men skolan innehåller tester som är helt gratis, som man kommer långt med, för den som inte har råd, samman med symtomlistor ”hur man blir” av t.ex. kopparförgiftning.
Bilden till höger är ett labbsvar som en kvinna fått som är kraftigt förgiftad och om vi tänker oss tanken att hon använde skolans metoder, för att manipulera kortisol på livstid, eller åt tillskott som manipulerar den, kommer hon att vara sjuk framöver i all oändlighet.
Man måste ha fokus på miljögifterna, och betrakta allt annat som symtom. Vi har en medlem som går hos en läkare som uppenbarligen kan vår sjukdom men de är få därför att sjukdomen ingår inte i läkarutbildningen:
”Min funktionsläkare Peter Martin säger precis som Lena, att ”trötta” binjurar snarare är ett symtom på att något annat är i obalans eller ”stört” i kroppen.
Det troliga är att binjurarna inte alls är trötta utan fungerar precis som de ska, men dom får just nu inte dom rätta signalerna från hjärnan. Stress må vara en utlösande faktor men kanske inte den kroppsliga orsaken.
Jag har via Peter Martin gjort ett antal provtagningar som visat att jag har läckande tarm, 46 födoämnesintoleranser, Candida och SIBO, vilket är mer troligt att förklara som orsak. Enligt honom så kommer många fysiska åkommor från tarmen.
Men efter att till 100% sen i mitten på maj anpassat kosten efter alla dessa diagnoser plus stöttat med diverse för mig helt nödvändiga tillskott så har jag ändå tok-kraschat 2 ggr sen dess(alltså legat utslagen i flera veckor). Min läkare menar då att troligtvis föreligger det fler problem i kroppen och han har sett att när tillstånden blir kroniska och kommer i skov så kan det ofta bero på någon slags metallförgiftning.
De proverna visade inga skyhöga värden men tillräckligt höga för att problem kan uppstå. Så nu är amalgamsanering igångsatt kombinerat med strikt detoxkur. (Betyder tillskott av bland annat lipposomalt C-vitamin och Glutation). Parallellt med detta så fortsätter jag ju att äta min strikta och anpassade kost och tillsätta alla nödvändiga extra vitaminer och mineraler som jag ju vet efter provtagningar att jag behöver.
Äter också Ashwaganda för att stötta binjurarna. Enligt Peter Martin är det viktigt att stötta alla dessa kroppsliga dysfunktioner samtidigt. Guldmjölk, ingefära och alla andra ”Holve-tips” är ju perfekta metoder att följa även det parallellt och tillsammans med övriga åtgärder. Men också viktigt att köpa rätt preparat därute om man ska äta tillskott. (Men C-vit, Magnesium, Zink, Omega 3, D-vitamin och flertalet B-vitaminer är nog bra för många av oss att stötta med samt ev Selen för avgiftning och järn om man som jag har lågt Ferritin.)
Min erfarenhet är att Thorne och Holistics erbjuder riktigt high quality.
I mitt fall är tillskott helt nödvändigt men kommer att sluta med en hel del av dom sen när jag anser mig vara frisk.
Nästa avsnitt för mig om nu inte amalgamsanering och övrig avgiftning gör sitt är att göra en större provtagning som letar efter infektioner, som enligt Peter Martin också kan vara en orsak till problemen. Så helt i linje med vad Lena försöker pränta in i oss!”
Den 11 mars 2011 inträffade Fukushimaolyckan, och den informationen spreds snabbt över hela världen.
Den 5 juli 2012 var det dags igen, och nu spreds den informationen bara över södra halvklotet vilket har resulterat i att en fåraherde i Indien vet mer än en svensk akademiker om denne inte råkade se den treraders notis som SvD t.ex. införde.
Jag, som ofta befinner mig utomlands och alltid läser utländsk press sen 20 år tillbaka, ser kanske en stor världshändelse varje vecka som aldrig når Sverige.
Mängder med medlemmar har höga uranvärden, och uran samt aluminium har uppmätts i svenskt regnvatten. Ofta sägs att det uran som mäts är ”det naturliga som finns i marken” men ramlar det ner beroende på Fukushima lär det hamna just i marken, och speciellt bra mår inte uranförgiftade.
När en kvinna, som tidigare jobbat på kemiskt laboratorium, blir sjuk tänker hon åt rätt håll, och kollar upp saken på egen hand.
”Till en början trodde Ulla-Britt Eklund att håravfallet var en konsekvens av att hon stressade för mycket. Jäktet ville liksom inte ge med sig, trots att hon hade slutat jobba och blivit sjukpensionär. Samtidigt blev håret allt risigare – det hade till och med börjat falla av i stora tussar. Naglarna var också betydligt skörare än förut.
Ulla-Britt, som tidigare jobbat på kemiskt laboratorium, började bli orolig.
– Det var då jag beslöt mig för att göra en hårmineralanalys. Jag var rädd att jag fått i mig för mycket tungmetaller, säger hon.”Läs mer
Uranförgiftning kan man komma tillrätta med, även om det tar tid, men idag krävs det att man antingen har ett förflutet ifrån ett kemiskt labb, har nån vän som redan gjort resan, går här i skolan, eller på annat sätt springer på informationen att det kan vara tungmetaller som ligger bakom att man är yr i mössan och mår pyton.
Kvinnan la märke till sitt förgiftade hår, och de jag talat med som är återställda har precis som jag själv fått rediga, glänsande kalufser, och flera medlemmar i skolan har rapporterat nu att deras frisörer sagt att de fått en massa nya hår som är på väg.
Hår, och naglar, är mäktiga språkrör för kroppen
OM Fukushima ligger bakom en del av det vi upplever, 90% av de som testat sig och som har tungmetaller finner just uran i sig, kommer givetvis enorma mängder människor att få symtomen. Sverige har dessutom erbjudit sig att ta hand om andra nationers avfall, och utan folkomröstning…
Den beredskap vi har nu rent allmänt nationellt är att ”vi skottar in alla på psyket”, och eftersom det bor en liten fascist i många landsmän mobbas de svårt på vägen in dit, också.
Skolan innebär med automatik att vi går igenom, i kurs 3-7, precis allt som kan ha förgiftat oss
Det leder till åtgärder i hemmen allt ifrån rivna badrum, som man hittat det farliga svartmöglet i, till installerade vattenfilter.
”Benen kändes instabila och stumma, särskilt det ena, och tröttnade snabbt. Den första tiden misstänkte jag att det handlade om tidiga kärlförändringar, och ökade fysträningen kraftigt, men problemen ville inte helt ge med sig. Efterhand som månaderna gick blev mina misstankar allt starkare att det i stället handlade om någon neurologisk störning. Den hindrade mig snart från att gå mer än några tiotal meter i taget. Även tröttheten och den allmänna sjukdomskänslan tilltog.”
Den är en av världens mest C-vitaminrika källor som innehåller 60 ggr så mycket C-vitamin som en apelsin. De är även en bra källa till kalcium, kalium, järn, riboflavin, niacin, fosfor och betakaroten. Camu Camus smak kan beskrivas som en syrlig citrussmak.
Traditionellt sett så har frukten använts för att stödja immunförsvaret, förhindra virusinfektion, och för att lättare kunna hantera ångest och stress.
Camu Camu stöttar tandköttet, ögonen, huden och funktioner i hjärnan och hjärtat. C-vitaminet bidrar även till att bygga upp kollagen i bindväven, underlätta läkning, och avlägsna tungmetaller ur kroppen.
• Stödjer synen
• Stödjer immunförsvaret
• Skapar lugn vid stress och ångest
• Skyddar din kropp från virus och infektion
Dos: 1 tesked pulver som kan intas 1-2 gånger per dag. Pulver kan blandas direkt med vatten.
Camu-camu (Myrciaria dubia) är en inhemsk buske i den sydamerikanska regnskogen. Dess bär innehåller mer vitamin C än någon annan känd växt på jorden. Jämfört med en citron, som innehåller 0,5% C-vitamin, innehåller camu-camubäret upp till 4% C-vitamin. Den innehåller 30 gånger mer C-vitamin än apelsiner. Denna produkt innehåller 10,000 mg per 100g och inga tillsatser! Camu-camupulver smakar utsökt syrligt.! Pulver smakar utsökt syrligt.
Ursprungsbefolkningen i Amazonas plockar bäret, torkar och använder dem sedan året runt i medicinskt syfte. Camu-camubär är rödlila och blir ljusbeigea om de torkas och pulveriseras. Pulver innehåller rikligt med kalcium, fosfor, järn, aminosyrorna serin, valin och leucin. Camu-camupulver innehåller dessutom stora mängder av de starka antioxidanterna antocyaniner och bioflavonoider.
Det finns många frukter som tillhör kategorin superfrukter
Superfrukter kallas de för att de är bra för immunförsvaret och innehåller mycket nyttiga vitaminer. Den gemensamma nämnaren för dessa frukter är att de framförallt är rika på antioxidanter, vilket är bra i kampen mot fria radikaler som skadar våra celler, men de innehåller även ofta mycket c-vitaminer. Det finns många frukter som har superkrafter och de vi vanligast känner till är bland annat blåbär, lingon, havtorn och gojibär.
En ny frukt, som egentligen inte är ny, är camu camu. Den största köparen av bäret är för tillfället Japan och nu börjar resten av världen få upp ögonen för denna lilla superfrukt. Vilket inte är konstigt eftersom den är packad med c-vitaminer, kalcium, järn, kalium, fosfor och betakaroten. Den har ett brett verkningsområde och sägs vara bra för immunförsvaret, synen, stress, ångest, huden, hjärnan, tandköttet och rena kroppen från tungmetaller. Allt detta i ett litet bär, inte konstigt att den har blivit kallad för naturens egen vitaminbomb.
[…]
Smak
Camu camu är inte känd för att vara den godaste frukten och faktum är att den inte åts så mycket på grund av sin bittra smak. Det var först när man insåg dess vitaminrika värde som man började äta den. Smaken blev accepterad om man tillsatte socker eller blandade ner den i något sött, som glass eller juice. Idag skördar man dessutom bäret innan den är fullt mogen och vi vet alla att omogen frukt inte smakar lika gott som mogen, men på grund av att den rikliga halten av c-vitaminer avtar i takt med att camu camu mognar så skördas den tidigt för att man ska behålla den höga halten av c-vitamin. Detta gör att camu camu inte är särskilt god att äta rå av förklarliga skäl. Läs mer
Ingredienser: Råtorkad Camu-Camu*
* Ekologiskt certifierad ingrediens.
Ursprungsland: Peru.
Förvaring: Förvaras torrt och svalt.
Dosering: Blanda minst ½ tsk (3 g) i juice, smoothies, fruktglass, desserter eller i vatten. Det går bra att sakta öka intaget av camu-camu. Diarré är ett tecken på ett för högt intag.
Näringsvärde per 100 g:
Energi 2531 kJ / 605kcal, fett 51,3g varav mättat fett 2,8g, kolhydrater 19,9g varav sockerarter 5,4g, protein 18g, salt 0,01g.
De är packade med vitaminer och mineraler såsom vitamin A, C, E, och K, och kalcium, järn, zink, magnesium och koppar.
Maskrosblad är också ca 14% protein, vilket är mer protein per portion än spenat och är särskilt fördelaktigt för levern och ett sort stöd för att spola ut gifter vilket gör den intressant för oss.
Det är höga halter betakaroten och flavonoider som gynnar även immunförsvaret och hjärt-kärlsystemet. Maskrosblad är också en av de rikaste källorna till växtbaserad K-vitamin som är viktigt för ben och neurologisk hälsa och vitamin A som är avgörande för ögon och hudhälsa.
Maskrosblad kan hittas i de flesta hälsokostbutiker, och på bondens marknad, men de kan också hittas under våren och början av sommaren i din egen bakgård.
Bara att se till att de inte har besprutas med några bekämpningsmedel och tvätta i kallt vatten innan den används. Bladen kan även torkas, och senare användas som läkemedelste´.
Ann-Charlottes text är en kommentar på nätet men hon har även uttalat sig i pressen:,”Jag har fått tre utmattningsdiagnoser 2001, 2002 och 2010 men blev sjuk långt innan dess.
Jag har alltså varit sjuk i drygt 20 år och har fortsatt vara sjuk trots att jag har:
– gått kurs i stresshantering och därefter
– regelbundet gör avslappningsövningar mm
– promenader, träning mm
– ätit SSRI, TRE gånger– Kognitiv beteendeterapi, två gånger
– ätit de bästa kosttillskott och naturmedel som rekommenderas vid utmattning
– och ändå blev jag aldrig frisk, trots att jag var en ”duktig patient”.
I många år kunde jag inte läsa och förstå skönlitteratur. Jag började i Utmattningsskolan för drygt ett år sedan och jag har, tack vare guldmjölken, blivit av med det mesta av ”hjärndimman” som den kallas och numera läser jag vetenskapliga och medicinska artiklar på engelska och förstår mycket.
Jag är på väg att bli frisk, helt och hållet tack vare att Lena Holfve startade Utmattningsskolan.se.
Fotot till vänster togs på eftermiddagen i maj 2015, det var innan jag hittade till Utmattningsskolan, och här syns det tydligt hur trött jag var, för jag lyckas inte riktigt le trots att det var porträttfotodags.
Video 2 förklarar det delvis därför att tillverkningsprocessen är omständlig men innan du köper det är det smart att se video 2.
Reklamen säger:
Över 1000 års historia berättar att denna råvara och ingrediens är något väldigt omtyckt, omtalat och hälsosamt.
Utförlig och genomgående forskning är gjord på hur pulvret påverkar hälsan.
Mycket antioxidanter, en kopp matcha är som att dricka 10 koppar grönt te
Höjer matsmältningsförmågan och hjälper fettförbränningen
Avgiftar och renar
Stillar sinnet och är avslappnande för kroppen
Lugnar humöret, hjälper koncentrationen
Förbättrar syretransporten i blodet
Normaliserar testosteronhalten i blodet eftersom matcha innehåller koffein ska det konsumeras med viss försiktighet, speciellt om du är gravid. 1-2 tsk om dagen är en vanlig rekommendation vilket även gravida kan hantera. Läs mer – specialhemsida om detta te.
Vad är detta pulver?
På kort tid har matcha pulver blivit en riktigt populär hälsoprodukt och tagit marknaden med storm. Men matcha är absolut ingen nyhet. Den är nämligen en traditionell meditationsdryck och har sitt ursprung långt tillbaka i den Japanska te historien. Däremot så har Matcha Pulver ökat i popularitet mycket på senare tid i takt med att meditationens popularitet ökat. Detta superpulver har förutom meditationen även spritt sig utanför meditationen och blivit mer populärt på grund av sitt nyttiga innehåll och många användningsområden.
Vad är då detta superpulver gjort av? Jo, det ska vi nu tala om. Matcha är noggrant utvalt grönt te som växer i skugga innan de skonsamt skördats. Te-bladen skördas när de innehåller som mest näringsämnen och nyttigheter. Normalt när du dricker traditionellt grönt te, blir nyttigheterna och näringsämnena från de gröna bladen urlakade i det heta vattnet och därefter kasseras bladen. När du däremot dricker matcha te, dricker du istället själva bladet, som torkats skonsamt och malts ner till ett fint pulver. Detta pulver blandas sedan med hett vatten och blir matcha te.
Varför är Matcha så nyttigt?
Traditionell Matcha förbereds på ett speciellt sätt. Det är nämligen så att innan skörd låter man te plantorna växa i skugga i 25 dagar i två steg. Genom att täcka dem med speciella mattor reduceras solljuset gradvis tills endast 10% av ljuset når ner till tebladen. Detta resulterar då i ett ökande bildande av klorofyll i bladen och detta ger bladen dess extra gröna blad. Växten plockar sedan upp alla goda näringsämnen ur marken och det gröna teet får på så vis sin intensiva och aromatisk smak.
De finaste bladen handplockas för att sedan ångas skonsamt för att stoppa fermenterings processen. Bladen torkas kallt och mörkt för att ge ytterligare djup i smaken. När bladen sedan är torra och mogna, mals de traditionellt till ett fint pulver med stenkvarn. Pulvret lagras mörkt i syrefattig miljö för att bibehålla dess underbara gröna färg och höga näringsinnehåll proppfullt med antioxidanter. Det är alltså detta superpulver som kallas matcha pulver. Det är även så att synsättet på matcha pulvrets användning har moderniserats och fått nya ben att stå på. Matcha pulver har idag många användningsområden och kan avnjutas som ett utsökt te eller som en spännande ingrediens i din matlagning, smoothie eller som ett hälsosamt kosttillskott.
[…]
Matcha pulver vid detox
Detox är ett begrepp som tagit stor mark senaste tiden. Vad innebär då detox? Det innebär rening eller rensning och detox te är alltså ett te innehållande ingredienser med renande egenskaper. Detoxkur är en tidsbestämt kur med många gånger flera sammankopplade produkter med renande egenskaper. Matcha pulver är en produkt som passar perfekt som ingrediens eller tillbehör vid alla typer av detox. Detta då den kan användas som renande matcha te men även blandas i en smoothie eller juicedryck som en renande dryck.
Pulvret har en härlig grön färg tack vare sitt höga innehåll av klorofyll. Klorofyll är kraftfullt renande och hjälper kroppen rensa ut slaggprodukter så som tungmetaller och kemikalier ut ur kroppen. Matcha innehåller väldigt mycket klorofyll som ett resultat av sättet det odlas och framställs. Det kan därför vara en mycket kraftfull och effektiv produkt och passar perfekt vid en så kallad reningskur. Många användningsområden förenklar matcha som produkt. Läs mer
Med stor sannolikhet har en medlem hittat sin rot; kromförgiftning.
Medlemmen hade hittat en sex år gammal håranalysrapport, där kromet var spårat, men det finns två slags krom, kan man säga.
Hårmineralanalys anses vara en mycket pålitlig metod för att fastställa kromstatusen men vid tungmetallförgiftning kan förhöjda kromvärden tyda på krombrist eller sakna värde.
En hårmineralanalys speglar både den nyttiga trevärda formen, samt den toxiska sexvärda formen. Speciella blodprover behövs för att särskilja kromformerna vid misstankar om kromtoxicitet.
Analysen är dock alltid ”historia” dvs hur det var då håret växte ut.
Man får ta hjälp av blodprov, facereading, symtomlistor och givetvis plugga krom.
När man tror att man har hittat en rot börja man plugga den
Eftersom Cr(III) absorberas dåligt på alla sätt, beror toxiciteten hos krom huvudsakligen på Cr(VI)-formen. Det kan absorberas av lungorna och mag-tarmkanalen, och till och med i viss utsträckning av intakt hud.
Reduktionen av Cr(VI) anses fungera som en avgiftningsprocess när den sker på avstånd från målplatsen för toxisk eller genotoxisk effekt medan minskning av Cr(VI) kan tjäna till att aktivera kromtoxicitet om den äger rum i eller nära cellkärnan i målorganen [Dayan och Paine 2001]. Om Cr(VI) reduceras till Cr(III) extracellulärt, transporteras inte denna form av metallen lätt in i cellerna och därför observeras ingen toxicitet. Balansen som finns mellan extracellulär Cr(VI) och intracellulär Cr(III) är vad som i slutändan dikterar mängderna och hastigheterna med vilka Cr(VI) kan komma in i celler och ge dess toxiska effekter [Cohen, Kargacin et al. 1993].
Cr(VI) går in i många typer av celler och kan under fysiologiska förhållanden reduceras med väteperoxid (H2O2), glutation (GSH) reduktas, askorbinsyra och GSH för att producera reaktiva intermediärer, inklusive Cr(V), Cr(IV), tiylradikaler, hydroxylradikaler och slutligen Cr(III). Vilken som helst av dessa arter skulle kunna attackera DNA, proteiner och membranlipider och därigenom störa cellulär integritet och funktioner [De Mattia, Bravi et al. 2004].
Det finns ingen känd toxisk dos, förutom vid inandning av stora mängder krom i gasform. Gruv- eller industriarbetare som utsätts för mycket krom i luften är en riskgrupp. Krom i trevärd form används i tillskott och förekommer naturligt i mat. Krom i sexvärd form är en toxisk form av krom som förekommer inom industrin, speciellt stålindustrin, vid svetsning, i betong, rengöringsmedel och främst tillverkning av ferrokrom. Kromtoxicitet från sexvärt krom ger viktförlust, trötthet, samt ökar cancerrisken. Läs mer Kurera.se
6-värt krom (hexavalent krom) har även upptäckts i svetsrök
Vad är 6-värt krom och hur kan man skydda sig på bästa sätt?
Ett fall nyligen, början av februari 2019, där 800 arbetstagare fick ekonomisk kompensation efter att ha utsatts för farligt 6-värt krom vid Nederlandse Spoorwegens verkstad i Tilburg (Nederlandse Spoorwegen är en avdelning i det statliga järnvägsbolaget NedTrain) har ännu en gång fokus riktats mot hur farligt detta ämne är.Staden Tilburg tvingades att betala totalt 10 miljoner euro till personer som exponerats för och till personer som blivit sjuka av krom 6, när de arbetat i Nederlandse Spoorwegens verkstad.
Krommetall används i många stållegeringar för att öka styrkan i materialet och göra det mer korrosionsbeständigt. Krommetall är i sig själv inte särskilt farligt, men när metallen svetsas eller slipas oxideras metallen till farligt hexavalent krom. Ämnet används dessutom i vissa färger och ytskikt tack vare dess korrosionsskyddande egenskaper. Arbetstagarna i Tilburg har exponerats när de skrapat bort sådan färg från gamla tåg. Nederlandse Spoorwegen anklagas för att ha vetat om att denna färg använts på tågen utan att informera staden Tilburg. ”Chockerande”, konstaterar ansvariga för undersökningen, och anklagar NedTrain, men även staden eftersom de överhuvudtaget inte efterfrågat informationen. Läs mer