Här har vi en professor och forskare som meddelar vad vi inom UMS redan vet att ”utmattning” är ett symtom, och inte en sjukdom, och bakom kan det ligga hur mycket som helst som vi letar rätt på med start i kurs 3.
Vi använder oss av labb i Tyskland, England och USA eftersom Sverige inte vill eller kan utreda. Nån enstaka medlem har fått hjälp på sin vårdcentral, och sist var det en blyförgiftad som fick ta blyprover.
Vi har verkat i sex år och har medlemmar som har hittat alla möjliga förgiftningar; allt ifrån mögel, nickel- koppar- aluminium- och uranförgiftningar med mera till borrelia, twar och parasiter.
För att bli frisk måste man hitta sin förgiftningsrot, och eliminera den, och innan det sker blir man i allmänhet bara sjukare och sjukare. I Sverige kallas tillstånden ofta för ”psykisk ohälsa” och behandlas ofta med psykofarmaka, terapi, etc och det biter inte på mögel, parasiter eller uran och varför utländska studier, forskning, erfarenhet och kunskap aldrig når Sverige är helt obegripligt.
Doktorns målsättning är att få ett slut på konsekvenserna som har sin rot i en inflammation i hjärnan.
Den vi slår ner i kurs 1, eller via UMS bok ”Utmattad – Bli fri från hjärndimma”.
Doktorn som uttalar sig har följande utbildningar:
BA, Maryville College, Psychology
PhD, University of Tennessee, Experimental Health Psychology
Postdoc, Arizona State University, Pain Psychology
Dr. Jarred Younger: Cutting Edge Research on CFS, Neuroinflammation, Pain, and Fatigue
I am very excited to interview Dr. Jarred Younger. He received his PhD in Experimental Psychophysiology at the University of Tennessee-Knoxville. He completed his post-doctoral fellowship at Arizona State University and the Stanford University of Medicine, before taking an assistant professor position at Stanford.
In 2014, he joined the faculty at the University of Alabama-Birmingham. His goal is to end the chronic pain and fatigue caused by the inflammation in the brain. He is currently funded by the NIH, the Department of Defense, and several nonprofit agencies to develop techniques for diagnosing and treating neuroinflammation, pain, and fatigue.
Första recensionssdag är den 27 juni 2022
Recensions-exemplar kan beställas via press@bod.se
Boken utkommer den den 27 juni som mjukbok, och i juli som ljudbok, och nu finns den som e-bok.
UMS – livefterutbrand.se – startades av en slump den 27 juli 2016
Det har därefter tagit författaren Lena Holfve sex år att utreda materialet till boken, och helt återställda skriver ofta med egna ord, hur de tog sig ur utmattningssyndrom.
Flera, som ansågs obotliga, har varit friska i över tre år, och utmattningsgåtan är nog närmre sin lösning, eftersom de idag friska hade förgiftningar som sjukdomsrot.
Utmattning är inte endast och allena socialt, arbetsrelaterat eller psykiskt orsakat
Det är förgiftningssymtom, och ofta mögeltoxiner, och uranförgiftning är också vanligt liksom parasiter, som skapar en inflammation i hjärnan. UMS-metoden är de metoder som gjorde Lena Holfve frisk utomlands, som nu svenskar har använt sig av, och med samma fantastiska resultat.
Föreläsare samt pressansvarig:
Läraren Petrea K Marklund;
E-post: petrea@livefterutbrand.se
Telefon: 070-301 36 41
Petrea K Marklund Petrea arbetade som bildlärare på högstadiet när hon blev sjuk 2001. Hon var sjuk i 17 år.
Petrea började i livefterutbrand.se i augusti 2016, då heltidssjukskriven, och helt utdömd av vården samt riskerade att bli långvårdspatient. Idag helt frisk sedan januari 2019.
Lena Holfve Lena Holfve debuterade på Rabén&Sjögrens Bokförlag år 1984 med succéboken ”Älska lagom”, men slutade som yrkesförfattare 1992-93, och skapade därefter flera stora tjänster på Internet. Från 2016 har IT-kunnandet slagits samman med bakgrunden som författare, och Internetkurserna i www.livefterutbrand.se har omvandlats också till böcker; Utmattad, Sömnlös, Parasitfri och Mögelförgiftad.
Pressex i pdf-fil samt e-bok kan beställas av media och bloggare.
Baksidestexten, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Klicka för högupplöst, privat, friköpt
Ann-Charlotte Carlsson:
Ann-Charlotte som sjuk
-Jag har fått tre utmattningsdiagnoser 2001, 2002 och 2010 men blev sjuk långt innan dess. Jag har alltså varit sjuk i drygt 20 år och har fortsatt vara sjuk trots att jag har gått kurs i stresshantering och därefter regelbundet gör övningar. Jag har ätit SSRI, tre gånger, fått kognitiv beteendeterapi två gånger, och ätit de bästa kosttillskott och naturmedel som rekommenderas vid utmattning, och ändå blev jag aldrig frisk, trots att jag var en duktig patient.
I många år kunde jag inte läsa och förstå skönlitteratur. Numera läser jag vetenskapliga och medicinska artiklar på engelska och förstår mycket. Jag är på väg att bli frisk, helt och hållet tack vare att Lena Holfve startade Utmattningsskolan.se.
Boken handlar om UMS-medlemmar, som berättar med egna ord hur de blev friska, bland flera andra också Petrea K Marklund, som numera föreläser om UMS-metoden.
Ur nya boken, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Klicka, högupplöst, privat foto, friköpt
Jag frågade Sofia Stark samma sak
”Det går jättebra. Jag minns inte sjukdomsåren riktigt men var helt sjukskriven hela 2013.
Nu jobbar jag heltid, och har en skapande hobbyverksamhet, gör saker i ull och gör ljus. Jag sköter om 20 får och 17 lamm, en bordercollie och två katter samt två döttrar, egen villa och särbo.
Tycker livet fungerar nu. Fast visst har jag fortfarande ont i huvudet, sämre minne och måste sova middag ibland. Jag skulle kunna lägga till att jag mår bättre om jag sköter mig kostmässigt; bra mat och inte dricker alkohol.”
Sofias rot var fluorid och radon i vattnet. Det är rätt många nu som är igenom UMS-programmet, och de är helt friska, och Sofia var den som först meddelade resultat i november år 2016. Jag startade UMS i slutet av juli det året: Sofia först ut som frisk.
I bilden ser i vart fall jag att hon var så förgiftad som nån ens kan bli; inga pupiller, knappt ögonbottnar.
I kurs 3 sänder vi biologiskt material till labb i USA.
Friköpta högupplösta pressbilder
Bokomslag 1 samt 2 och som pdf.
Ur nya boken, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Sjuk i 17 år, nu föreläsare av Petrea K Marklund
Mögeltoxin tränger ut under läkaröverseende i Asien.
Det var 2001 som jag först ”gick in väggen” rejält. Jag kraschade totalt, hela min tillvaro drogs ihop till ett mörker. Jag hade absolut ingen anledning att tro något annat än att det var stress och enbart psykiskt.
Det var ”självklart” att det var arbetet, hemmet, livsförhållandena, som faktiskt var katastrofala vid den här tiden. Jag lovar, det var inte svårt att tro att min sjukdom berodde enbart på stress.
Jag har aldrig under de femton åren som sjuk mått bättre än vad någon gör två veckor efter en kraftig influensa. Men när man mår så pass bra så anses man ju nästan som frisk, man ska tillbaka i arbete till en del i alla fall. Det var jag en period mitt i de här sjukdomsåren. Jag kämpade med lönebidrag och återkommande sjukskrivningar. Jag rasade ihop totalt ett antal gånger per år.
Men enligt läkarna ansågs jag vara så frisk som jag någonsin skulle kunna bli. Sedan började det långsamt bli värre igen, trots att jag då hade vänt mitt liv så mycket till det bättre, suveränt stressfritt arbete som jag stormtrivdes med,
förstående chef som justerade arbetsuppgifterna så fort jag blev sämre, bra kollegor, fantastiska vänner, bra relationer överlag, tryggt hemförhållande med stabil, bra partner och trygg i mig själv. Trots alla redskap jag fått genom åren i hur man ska hantera stress så blev jag bara sämre och sämre.
Jag har haft väldigt dåligt minne under de här femton åren, emellanåt har jag totalt glömt saker som jag gjort. Mina barn och vänner brukar ibland tala om saker där jag inte har en aning om vad de pratar om. Det finns luckor från mina sjukdomsår som är helt svarta.
Min kod till betalkortet bara försvann ur min hjärna en dag, en kod som jag hade haft utan problem i många år och jag var tvungen att beställa ett nytt kort. En gång strax innan min stora krasch 2001 kom jag i en korsning här i närheten där jag bor och hade absolut ingen aning vart jag var på väg. Jag visste inte om det var morgon eller kväll, om jag var på väg till jobbet, affären eller dagmamman. Jag var tvungen att titta efter i baksätet om jag hade något barn med mig.
Alla rutiner som man vanligtvis gör automatiskt, som att borsta tänderna eller krydda maten var borta. Jag hade ett sömn-/vilobehov på minst 16 timmar dygn för att fungera någorlunda, dvs. kunna göra något litet överhuvudtaget. Men jag sov aldrig en hel natt, vaknade många gånger och saknade helt djupsömn. Dubbelslag eller oregelbundna hjärtslag, konstant ångest, panikångest. Jag var fumlig, tappade saker, slog i och slog sönder. Jag hade yrsel, det var obehagligt att gå i trappor, kändes som jag skulle tappa balansen. Någon gång föll jag också handlöst, tack o lov inte utför någon trapp.
Gjorde jag något för mycket, det vill säga något som egentligen är normalt att klara av, så fick jag speedade stresspåslag där jag inte kunde sova alls på natten efteråt. Jag hade en mage som stod och skrek i fyra hörn. Huvudvärk, ögonmigrän, ljud och ljuskänslig…
Jag var som i ett fängelse i min egen kropp och jag fantiserade om ett trollspö som kunde befria mig från alla plågor, men det verkade vara omöjligt. Jag nämnde influensa innan, blanda sedan in baksmälla, en rejäl en, som om du supit i en vecka, fast du inte har druckit alls, och sedan några portioner senildemens så har du konceptet. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år.
När jag ”firade” fjorton år som sjuk började jag för första gången under alla dessa år tvivla på att jag någonsin skulle bli frisk igen. Jag blev utredd av företagshälsovården våren 2016.
Beskedet blev att läkaren inte hade sett någon med min sjukdomsbild eller sjukdomshistoria någonsin bli frisk. Jag fick diagnosen utmattningsdepression, för annars trodde läkaren inte att jag skulle få sjukpenning, vilket ansågs vara livsavgörande att jag fick. Fast jag hade alla kriterier för ME/CFS, det som tidigare lite missvisande kallades kroniskt trötthetssyndrom.
Jag hade även grav PTSD, men jag bedömdes vara för sjuk för att klara av behandling för den med psykodynamisk psykoterapi. Läkaren ville sjukpensionera mig helt. Min arbetsförmåga bedömdes till att kunna bli som max 25 % för att jag tjatade att jag ville tillbaka i jobb. Men läkaren varnade mig och sa rakt ut att jag skulle bli helt sängliggande som en grönsak på långvården om jag fortsatte att kämpa.
Sommaren 2016 fann jag Utmattningsskolan.se via en grupp på Facebook. Jag gick med och provade skolan på webben, trots att det mesta jag trodde och visste om utmattningssyndrom ställdes på huvudet. I början kändes mycket konstigt och annorlunda i tänket, men det var ingenting som var dyrt inte heller någonting som var farligt. Jag hade ju inget som helst att förlora. Mina framtidsutsikter var, som sagt, inte så lovande.
Vanliga vården hade ju inte heller någon som helst hjälp att ge.
I Utmattningsskolan sägs det att utmattningssyndrom beror på inflammation i hjärnan, och det kunde ju lugnt stämma med mitt mående, min hjärna kändes som att den var kokt i ständig feber. Efter två veckor märkte jag första effekten av råden i skolan. Men det tog femton veckor innan min hjärna var tillbaka någorlunda. Då kunde jag tänka, men jag var fortfarande fruktansvärt trött.
Jag hade ställt in mig på att det skulle ta tid, att det inte var någon quick fix. Hade jag nu varit sjuk i femton år så kunde jag lugnt ge det två, tre år för att se om jag eventuellt kunde bli att må bättre.
När hjärndimman var borta och jag kunde tänka igen var det dags att leta grundorsaker med skolans hjälp och klura ut varför och hur just jag blivit sjuk.
Det tog ganska precis två och ett halvt år för mig i Utmattningsskolan innan jag kunde räkna mig som helt frisk. I januari 2019 kunde jag helt säga upp samarbetet med Försäkringskassan. Nu är jag tillbaka på heltidssysselsättning. Läkaren som dömde ut mig, tittar på mig som att jag är ett vandrande underverk. Men är det någon som lyssnar på oss?
Vissa saker som jag har provat förut har jag hittat igen i Utmattningsskolan. Men tidigare har det varit som att rycka hit och dit i lösa trådar lite hur som helst och utan sammanhang. Det är först genom utmattningsskolan som jag har hittat något som haft en helhet och en röd tråd att följa och som har fungerat över tid.
Från en del får jag höra när jag berättar vad jag gjort för att bli bättre ”Klart att det fungerar om du tror på det.” Jo, placeboeffekten, tankens kraft är inte att förakta, det kan läka mycket. Positivt tänkande är viktigt, utan det hade jag nog inte överlevt eller orkat leta lösningar. Men att enbart tänka hjälper inte. Och jag har verkligen trott på ALL behandling genom de här femton åren, från SSRI till terapi, till vitaminer, till meditation och positivt tänkande. Så om SSRI och terapi hade hjälpt mig i min sjukdom, så hade jag varit frisk för länge sedan.
Jag har genom åren gått i terapi, ätit antidepressiva läkemedel, stresshanterat, haft kognitiv beteendeterapi, andats, slappnat av, bearbetat, byggt självkänsla och självförtroende. Förändrat och vänt runt hela mitt liv, i och för sig till det bättre. Faktiskt till att bli riktigt bra.
Jag ändrade även kosten, såg till att äta bra. Jag trappade själv ut SSRI och åt i stället B-vitaminer som fungerade bättre. Läste om Candida, allt stämde, slutade med socker och snabba kolhydrater. Blev bättre av det, ett tag. Allting var så, jag blev bättre ett tag för att sedan rasa ihop igen.
En av mina sjukdomsorsaker var en fläck på väggen hemma, den var helt torr, det luktade inget, en gammal åtgärdad vattenläcka från taket, ingen fara alls typ. Sedan jag flyttat in i huset hade jag långsamt, långsamt blivit sämre igen i mitt utmattningssyndrom, ökad trötthet, huvudvärk, kronisk snuva, ofta ögonmigrän. Jag tänkte inte på mögel.
När vi öppnade väggen så var det alldeles svart bakom, svartmögel. Sedan sanerade vi, tog bort allt skadat material och behandlade med mögeldödande medel.
Jag fann via analys även tungmetaller uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Det upptäcktes också att jag hade grov näringsbrist, en mage som inte tog upp näring som den skulle, trots bra mat.
Den svenska sjukvården verkar inte ha tillräcklig mögelerfarenhet. Till exempel när jag berättade för min läkare på vårdcentralen att jag trodde det var mögel som var orsaken att jag rasade och blev sjukare igen, så sa läkaren ”Visst, mögel kan påverka.” och i nästa andetag frågar läkaren mig ”Har du haft en traumatisk barndom?” I Sverige är det så inpräntat, inbankat och ”bestämt” att de här symtomen enbart är psykiska, så man ser inget annat. Inte ens när det borde vara uppenbart.
När jag även berättade om min kroniska snuva och slemmet i halsen borde väl en läkare förstå? Jag vet att det finns de läkare som kan det här. Men jag fick recept på Bricanyl inhalator och kortison. Och så skulle jag ha samtal med en kurator. För min kroniska snuva!?
Jag har inte haft en enda tillbakagång i mitt mående sedan jag startade i utmattningsskolan och knappt några sjukdagar alls sedan jag kunde förklaras som frisk i januari 2019.
Det trots att det varit hårda strider under min tillfrisknanderesa, med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, som kunde ha krossat vem som helst. Tack och lov hade jag en chef som slogs med näbbar och klor för min skull. Samt en läkare som gjorde samma sak tills den förmodligen blev nypt i örat av Försäkringskassan och troligen var tvungen att försöka hantera situationen utan att riskera att bli av med sin läkarlegitimation.
Som tur var blev jag tack vare UMS friskare och friskare under den här perioden och kunde steg för steg gå tillbaka i arbete. Vad som skulle ha hänt med mej i det här läget om jag inte haft utmattningsskolan törs jag inte tänka på. Men det var ändå tufft och väldigt forcerat.
De riskerade att spoliera hela min behandling som jag dessutom bekostat helt själv. Men det här är en historia som jag kommer att berätta mer om en annan gång.
Min mage fungerar numera liksom min hjärna, min sömn och återhämtning, och jag har läkt och fått mer och mer energi under åren sedan 2019. Nuförtiden, säger min kropp att jag kan röra på mig. Ut och gå komma i gång. När jag var sjuk var det katastrof de gånger jag försökte, det resulterade i yrsel, att jag ramlade och föll handlöst med skrubbsår och brutna revben som resultat.
Jag var trettiosex när jag brakade in i väggen och innan dess var jag sedan tonåren trött, rasade ihop med jämna mellanrum och orkade ingenting. Mina kompisar klagade på mig när jag var i tjugoårsåldern “Du är alltid trött!”
Jag fann via analysen vi gör i kurs 3 även skyhöga halter av uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten, och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger ofta att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Uran är det som jag misstänker som är min ursprungliga sjukdomsorsak. Uppväxt som jag är i en bergsby med höga halter av uran i dricksvattnet. Och sedan bosatt i många år i Sundbyberg, där de var tvungna att flytta ett bryggeri på grund av de höga uranhalterna i vattnet. Men befolkningen kan dricka det? Och senare tillbaka till gruvbygden igen…
Mögel kom in som sjukdomsförvärrare för mig först cirka tio år senare.
Så, så här bra som jag mår nu har jag inte mått under hela mitt vuxna liv.
Jag har så mycket att ta igen att ibland tar jag i lite mycket, tur att återhämtningen numera fungerar. Jag har inte längre en antydan till “utbrändhetmåendet” och jag kan varva ned och sova gott om natten även när jag varit i gång mycket.
De psykiska symptomen såsom ångest, panikångest och även min PTSD har försvunnit. Det utan någon som helst terapi under de här åren som jag följt UMS.
Jag tänker numera grundorsak, inte enbart symtom och hur jag kan åtgärda problemet, som när jag börjar få ont över bröstet, tänker jag först ångest, stress och jobbet. Sedan funderar jag på kaliumbrist, eftersom jag haft det förut. Så använder jag lite kaliumsalt i maten eller äter lite tillskott.
Och smärtan över bröstet försvinner oavsett om det stressiga förändrats eller inte.
En smärta jag tidigare haft i över femton år och trott varit psykiskt. Men där är det viktigt att man vet att man har brist, eftersom för högt kalium ger liknande symtom och både för högt och för lågt kalium är farligt för hälsan. Det gäller det mesta av våra mineraler, det är viktigt med balans. Väldigt viktigt även att kolla av lilla hjärtat och inte som jag och vården tillsammans avfärda symtomen som psykiskt under alla år.
Det första som säger ifrån om jag inte sköter mig är min mage, och jag lyssnar numera på den och vet vad jag ska göra för att rätta till. Är det en förkylning eller magsjuka som lurar, så går jag in i utmattningsskolan och läser på, och kurerna som finns där fungerar.
Huset är fixat vad det gäller mögel, jag mår bra i det. Jag har en väninna som hälsade på som är mögelskadad och hon kände sig betydligt bättre i vårt hus än hemma hos sig, så det verkar att ha fungerat.
Jag har blivit frisk från en sjukdom som inte finns med metoder som absolut inte kan fungera. De enda inom vården som brytt sig om mina resultat och velat veta vad jag har gjort är experterna som utredde och dömde ut mig, de som såg på nära håll vad som hände. De såg hur fruktansvärt sjuk jag var och hur mirakulöst frisk jag faktiskt har blivit.
Det var Martinas önskan om att jag skulle dela hennes historia
som ledde till att boken skapades:
Utmattningsskolan är en enda lång avgiftning från dag 1, och i kurs 3 börjar vi leta orsaker. I kurs 1 återfår vi huvudet och kan tänka, kurs 2 tar hand om sömnrubbningar, och sen börjar den riktiga skolan.
En medlem i skolan skriver:
Har hittills hittat att jag har läckande tarm, candida, 46 födoämnesintoleranser, SIBO, lågt kortisol, höga halter av Arsenik, kvicksilver och bly. Har anpassat kosten 100% strikt, detoxat och amalgamsanerat men inte kommit någonstans ännu. Så vi har letat vidare. De senaste som jag nu är på väg att försöka åtgärda är att jag också har flertalet aktiva bakterieinfektioner(borrelia, mycoplasma och twar) samt flera aktiva virusinfektioner(EBV, coxsackie och CMV). Proverna visade också att mina så kallade CD57 NK celler är för låga. Kanske förklarar detta varför jag inte når bättring trots allt det naturliga braiga jag gör och har gjort för kroppen? Virusvärdena var dessutom väldigt höga.
Utdrag ur boken ”Parasitfri”
HAR DU HJÄRNDIMMA?
Är du så illa däran att det har hunnit utvecklas en hjärndimma kan du ta dig ur den via UMS-programmet, som är gratis, och som du hittar på Internet[1] eller i boken ”Utmattad – Fri från hjärndimma”.
Vill du ändå läsa boken bör du be en anhörig läsa tillsammans med dig.
VI SKA FÖRST LYSSNA PÅ MARIANNE
”Eftersom jag blev utmattad till slut och inte längre minns detaljerat, är det inte så lätt att få ihop historien.
Jag har kämpat på bra och kan nu lita på mig själv! Min första upplevelse av parasiter och läkare var när jag hade gjort en resa till Pakistan och blev akut sjuk när jag kom hem. Då bodde jag i en större stad, och när de fått veta att jag varit på resa undersökte de om jag hade parasiter, och jag fick direkt behandling. Smittskyddet kopplades också in eftersom jag skulle jobba extra på min brors restaurang. De ringde honom till och med.
Den första upplevelsen av läkarna var mycket bra. De tog mig på allvar, förstod problemet och behandlade med rätt medel.
Värre blev det senare.
I samband med att jag hade flyttat till en mindre stad, där jag fått arbete, började jag få riktigt stora besvär med min mage. Dessutom andra problem som bara växte. Jag minns tre läkarbesök, men det kan ha varit fler.
Eftersom jag hade erfarenhet av hur det kändes att ha parasiter, så bestämde jag mig för att söka för det. Ny på orten vände jag mig till vårdcentralen och träffade en hyfsat bra läkare som lyssnade och faktiskt gick med på att ta ett prov. Men då hittades inget. Han sa också att det kan vara svårt att se om man har parasiter, för provet måste tas vid rätt tillfälle för att de ska upptäckas.
Den läkaren lyssnade i alla fall, men det blev jag inte hjälpt av, så vid ett besök hos tandhygienisten (som blev helt förskräckt över hur illa det stod till med mina tänder) frågade jag henne om hon kunde rekommendera en privatläkare.
Det kunde hon och jag ringde privatkliniken och förklarade att jag behövde en läkartid och provtagning för att jag trodde att jag hade parasiter. Den som svarade i telefonen lät konfunderad och sa till slut, att om jag ville komma för ett sådant läkarbesök måste jag först sända all journalinformation från det ställe jag bodde på förut.
Jag tänkte att det var lite väl krångligt, men eftersom jag ville bli frisk sände jag efter journalerna. de tog jag med mig till läkaren. Han ögnade igenom mina journaler vid mitt besök. det tog ca en halv minut och han frågade sedan varför jag hade tagit med dem! därefter berättade (föreläste) han för mig om att vi alla har parasiter i magen – det är ett naturligt tillstånd som man inte känner av! och han kunde inte (ville inte) hjälpa mig. jag minns inte om jag lyckades få igenom något prov där, men minns att det kändes oerhört förnedrande att sitta där och ta emot. hans attityd gjorde att jag totalt tappade den lilla självkänsla jag lyckats uppbåda för att ta mig till besöket. jag betalade en massa pengar för att få veta att de besvär jag hade inte fanns!
Tiden gick och jag blev mer och mer sliten och fick fler symtom, trots att jag försökte använda mig av de ayurvediska metoder och den kost som jag lärt mig om när jag utbildade mig till polaritetsterapeut. (Jag arbetade lite extra med det ett tag, men var tvungen att sluta för att orka med mitt vanliga arbete.)
Till slut samlade jag ihop mig igen och gjorde ett nytt försök på vårdcentralen. En ny, ung manlig läkare tog emot och jag upprepade att jag trodde att mina besvär berodde på parasiter. Han såg på mig med samma blick som den förre läkaren och frågade om jag hade några vänner … Han sa att det fanns en bra samtalsklinik i staden som han kunde ge mig en remiss till. Jag sa att jag inte upplevde att jag behövde gå i någon terapi. Mina symptom var väldigt fysiska.
Där någonstans i samtalet ändrade jag min attityd och vädjade till hans vilja att hjälpa människor: han hade i alla fall valt att bli läkare, så kunde han ändå inte hjälpa mig att få ett prov? Det gick han med på, men han gav mig också en remiss till samtalskliniken och uppmanade mig att söka dit! Trött och sviken igen gick jag därifrån och visste inte vart jag skulle vända mig för att få hjälp.
Som ny i staden krävdes det en massa energi för att söka upp alternativ vård, som det dessutom var lite hemligt med eftersom det var en liten stad och det ansågs som lite flummigt i min närmaste krets.
Tre veckor efter läkarbesöket fick jag ett samtal till mitt arbete. Det var från läkaren på vårdcentralen. Hans första mening när jag svarade var: Är du ensam, kan vi prata? Så började han att säga massa saker, och jag kan ärligt säga att jag inte riktigt hängde med. En bit in i samtalet förstod jag att de hade hittat parasiter i det prov jag lämnat in och att allt hans pratande gick ut på att be mig om ursäkt utan att använda orden förlåt, eller ursäkta.
Han sa också att jag hade rätt till läkarvård, men att det skulle innebära antibiotika under en väldigt lång tid, 1–1,5 år. Men det troliga var att parasiterna ändå inte skulle vara borta.
Jag tackade nej till behandling och avslutade samtalet. Jag kontaktade heller aldrig samtalskliniken.
Jag bodde dessutom i en lägenhet i ett mögelhus. Detta skulle jag senare komma att förstå. Ingen trodde på mig, så jag fick kämpa för att de skulle se efter. Allt golv i hallen och köket fick brytas upp. Jag har flyttat därifrån.
Ja, man kan ju bli sjuk för mindre: parasiter, näringsbrist, mögel och jag fick diabetes också. Det var lite av en chock att hitta din skola och att jag verkar ha prickat av nästan alla problem som du tagit upp. Jag önskar bara att jag hade hittat den tidigare. Då hade jag inte behövt tro att allt var psykiskt och att allt var mitt fel.
Tack för att du har skapat Utmattningsskolan med massor att ta till när man läker sig själv. Dessutom är det fantastiskt att du håller de priser du gör. Det gör det möjligt för alla som vill att vara med.
– Jag har ju inte kunnat följa skolan till 100% med arbetsträning och sen arbete men jag gör så gott det går iaf.
Ibland är det tyngre och speciellt när det händer mycket känns som att stå och stampa på samma fläck eller tom backa.. Men när jag tittade på ett foto från dec-16 upptäckte jag att jag inte längre har ”markiser” på ögonlocken så det gav mig en kick igen, skrev Berit.
Det ser även ut som om Berits två leverrynkor, jacken mellan ögonen, har börjat mildras.
I kurs 3 lär vi oss det som kallas för facereading för att den vägen ta reda på vilka organ det är som är extra påverkade.
Berits hårkvalite´ tycks ha förändrats, och det är också en sak som brukar rätta till sig. Det är många som har rapporterat att deras livlösa hår, som känts som tagel, nu är glansigt och mjukt igen.
Berits hår är inte färgat utan hon har fått tillbaka sin egen färg, och borta är det grå och livlösa.
Mellan ögonen står det ”Liver”
Jacken mellan ögonen kallas för leverrynkor, och i vår kultur anser vi att allt vad rynkor heter har med ålder att göra. De har snarare med förgiftningar att göra, och när vi får ut gifterna ser vi då med automatik 10-15-20 år yngre ut.
Carola, fortfarande fri från utmattning?
April 2022:
´
”Jag mår nu toppen, jobbar heltid, äter bra mat, har energi för fritiden också. Så enormt tacksam till dig och Utmattningsskolan.se för att jag fick mitt liv tillbaka.
Är noga med att hålla bort snabba kolhydrater för det var nog sista roten till utmattningen. Direkt som jag har ätit potatis, ris eller glutenfri pasta eller glutenfritt bröd, som är snabba kolhydrater (har inte alls ätit vitt socker sedan jag gick i UMS), då blir jag så trött och hjärndimman knackar på.
Jag använder nu lågkolhydrat glutenfri kost gjord av rena råvaror utan tillsatsämnen, jag hålls fräsch och har mycket energi. Fyllde 55 år nyligen och känner mig som 30 både i kropp och själ.”
Ett av symtomen är livsmedelsöverkänslighet, och den ene kan vara känslig för vitt bröd och den andre för mjölk.
Jag frågade Carola om hennes sjukdomsrötter:
”Först när jag hade gjort UMS parasitkur såg och kände jag en stor förbättring, redan efter ett par veckor, och kände mig återställd efter kuren.
Men sen märker man att det kan bli ännu bättre. Jag hade, innan parasitkuren, bantat bort plast och aluminium helt och hållet ur hushållet (främst plastburkar för matförvaring och teflonstek-pannorna, använde ingen deodorant), och även ätit glutenfritt en längre tid (har inte celiaki men fick ont i magen av gluten).
Socker har inte passat mig, redan före jag började i UMS, men åt ändå socker då det gav lite tröst i tillvaron. Hade också en hel del toxiska relationer (speciellt en väninna) som jag städat bort och genom att jag fick mera fysisk kraft fick jag också psykisk kraft att orka ta fajterna med de personer som tog min energi, samt stressen av att inte kunna säga nej trots att jag ville säga nej.
Nu har jag inga problem med sådant mera
Så till mina rötter: Jag börjar med de mest avgörande: parasiter, gluten, socker, toxiska relationer E-ämnen, snabba kolhydrater (för mycket frukt ger också hjärndimma), aluminium, stora mängder mjölkprodukter passar inte mig heller, använder syrliga om jag behöver, men bäst mår jag helt utan mjölkprodukter.
Jag hade en läckande tarm och jag har byggt upp den med UMS benbuljong så jag hade säkert näringsbrist på grund av den. Jag var mer eller mindre utmattad två år före UMS, men sjukskriven ca sex månader med läkarens ord klingande i mina öron: ”Då det nu är tredje långa sjukskrivningen på grund av utmattning kommer du aldrig mera att bli helt återställd, vi måste fundera på deltids sjukpension”.
Jag klassades nog som för alltid ”förstörd” av utmattningen. Ännu i denna dag höjer min läkare på ögonbrynen och ”skyller på bra medicinering” mot sköldkörtelunderfunktion och min Addisons sjukdom (binjurebarkssvikt) där binjurarna är helt bortskrumpnade sedan 20 år tillbaka och har åtminstone ännu inte visat tecken på återupplivning.
Och med bra kost har jag ju kunnat minska på båda medicinerna med 25%, så kanske framöver ännu mera.
Läkningen fortsätter trots jag nu är helt frisk från utmattning. Före UMS hade jag två olika sjukskrivningar på över sex månader (allt detta under 6–7 år). Nu har jag jobbat heltid inom vården sedan fyra år tillbaka på en både fysiskt och psykiskt tung avdelning och klarar av det bra. Och eftersom jag mår så bra kände jag nu det är dags att våga mig på nya utmaningar, så jag ska börja jobba på en avdelning med palliativ vård. Jag jobbade med det då jag blev utmattad, men längtan tillbaka har vaknat med åren då jag mått bra.
Har nu jobbat 3,5 år på en barn- och ungdomsavdelning med psykiskt ostabila tonåringar, anorektiker, multisjuka mindre barn samt med nyfödda. Tyvärr har Covid gjort att en del tonåringar mår dåligt, det har senaste året mest blivit psykvård, och den ger inte mig samma glädje i jobbet som jag önskar.
Jag vågar drömma igen och säga vad jag önskar. DET är nog det som säger mig att jag nu är frisk och att jag orkar göra något annat på fritiden än att vila för att orka jobba nästa dag.”
Jag blev varnad
Det fanns flera i min närmsta omgivning som varnade mig då jag nämnde att jag tänkte skapa en utmattningsskola på Internet, och de menade på att ”det är bara psykfall”.
En medlem i Anonyma Alkoholister, som hade 25 års nykterhet bakom sig, sa mig att aktiva alkoholister är utbrända! Vederbörande bad att få vara med i starten, och se vad folk skrev, och ringa in sina ännu druckna ”kolleger”, som förväntades leva om med mig. Det fanns under den första tiden ingen.
Vi har haft tre individer under det första året där såväl min AA-vän som jag själv misstänkte hade missbruksproblem, och vi har haft nån med en ”riktig” psykosdiagnos, och under sex år i juli 2022.
Det är således fyra individer på sex år, 0,66 individer per år, och nog för att de var besvärliga, men de välte ingalunda skutan.
Det är 2 954 individer som har varit i kontakt med UMS, och av dem var då fyra problematiska, och de övriga 2 950 individerna har haft samma attityd som de medlemmar som talat ut i boken har.
Jag vet inte hur utbredd uppfattningen är att ”det är bara psykfall” kan vara? Men om den är vida spridd vill jag nog påstå att det är en ren myt.
Å andra sidan finns det nästan inga rena aktiva alkoholister, de flesta är blandmissbrukare, och UMS har inga medicinskåp varför vi är rätt ointressanta för den gruppen.
Däremot är det ingen myt att många har psykiatriska diagnoser, och det är nog som en sjuksköterska sa mig:
-Det vi inte vet vad det är skottar vi till psyket.
Smöret är det nyttiga fettet från bönan. Det framställs genom finmalning och pressning av råa kakaobönor som rostats lite först. Jag rostar dem på taket i Indien. Även om choklad förknippas med att vara brun så har kakaosmöret en vit färg, och kan nästan likna vanligt smör i färgen.
Kakaosmör är ett utav de mest stabila fetterna som man känner till p.g.a. de antioxidanter som finns naturligt i smöret. Forskning på kvinnors hud visar att det ökar fuktigheten i huden, det gör den lenare och skyddar mot UV-strålning. Det här är din nya solkräm.
Kakaosmöret jobbar från insidan och ut, men även direkt på huden. Flavonoiderna som finns i kakao ökar blodflöde och kärlfunktionen, något som är positivt för huden. Kakaosmöret innehåller E-vitamin som är verksamt mot hudsprickor, torr hud, eksem, ärrvävnad och irritation. Smöret går fort in i huden och kladdar inte.
Säljs bland annat via Amazon
• Får oss att bli både pigga och glada
• Hjälper vid depression
• Vid hudvård mjukgör och skyddar den, och har en fuktbevarande effekt
Doften är himmelsk och smöret är grunden till dina egna chokladpraliner, tryfflar, hudoljor och massagekakor. Det är lättast att mäta upp kakaosmöret genom att ta en vass kniv och skrapa loss flagor, eller hacka i små bitar och mäta upp det. Kakaosmöret smälter lätt i vattenbad när det delas upp i mindre bitar.
Kakaosmöret består av väldigt stabila fetter med naturliga antioxidanter vilket gör att den har en väldigt lång hållbarhet!
Kakao produktion
Kakaosmör är naturligt rikt på E-vitamin och antioxidanta polyfenoler som ökar hudens spänst och smidighet. Det är därför en bra ingrediens till antiage-vård och för att förebygga bristningar. Kakaosmör mjukar upp huden och hjälper torr och sprucken hud.
Kakosmöret ger hudvårdsprodukter en len och krämig känsla som gör smöret till en bra ingrediens i bodybutters, läppcerat, lotion- och massagebars. Smöret smälter vid kroppstemperatur, vilket gör det till en bra ingrediens till lotion- och massagebars.
Kakaosmör ger även fasthet med låg smältpunkt till schampokakor, balsamkakor och lotionbars.
Vårt kakaosmör har en praktisk form av små pellets som gör det lätt att dosera. Kommer i en brun komposterbar pappburk. Det har en svag och fin chokladdoft. Certifierat ekologiskt från hållbara odlingar. Källa
Vi behöver max 5 ml per dag vilket innebär att en flaska för 44:- räcker i princip i två månader. Öppnad förpackning är hållbar 7–10 dagar i kylskåp men man kan frysa den i små knäckformar om man så önskar. Ställ upp formar på en bricka, kör in hela brickan i frysen och dagen efter kan du samla ihop dem och lägga i din blåbärslåda.
Tänk funktion!
Om man dricker sig mätt på blåbärsjuicen lär det bli dyrt… Blåbär är mycket, mycket viktigt för oss – rena hjärnmaten.
Holistic Blåbärsjuice 270 ml
Blåbär innehåller många bra ämnen som bland annat verkar mot inflammatoriska sjukdomar. Eftersom reumatism och värk i kroppen beror på en inflammatorisk process anses blåbären kunna minska värken. Så varför inte ta en klunk blåbärsjuice?
Rik på antioxidanter
Skyddar cellerna från att åldras i förtid
Fullproppad med vitaminer och mineraler (C-vitamin och B-vitamin)
Med mineraler (Kalcium, magnesium, kalium och fosfor)
Blåbär är även bra för magen eftersom de balanserar tarmfloran. Torkade blåbär hämmar diarré, medan färska motverkar förstoppning.
Ta en klunk svensk sommarskog, det har du förtjänat. Avnjutes bäst med en gnutta solsken och ett leende.
Ingredienser:
100 % blåbär
Forskare efterlyser fler funktionella ingredienser i vanlig mat
Med functional foods menas livsmedel med en dokumenterad positiv effekt på hälsan. Möt forskaren Elin Östman, som arbetar för att det ska finnas fler livsmedel som bidrar till hälsa.
Functional foods myntades som begrepp i Japan 1984 och spreds brett i Asien innan det kom till västvärlden. I Sverige fångades begreppet upp i slutet av 90-talet samtidigt som livsmedelsbranschen arbetade fram riktlinjer för hur hälsopåståenden fick användas i marknadsföring. Vid den här tiden var Elin Östman en av flera doktorander som forskade i functional food-relaterade projekt, varav ett av dem fokuserade på sambandet mellan produktegenskaper hos bröd och dess effekt på blodsocker.
– Ett tag pratade alla om ”GI-metoden” och syftade oftast på en kolhydratfattig kost. Men vi som forskat om GI anser att man visst ska äta kolhydrater, men framför allt välja dem med lågt GI som gör att blodsockret stiger långsamt och insulinpåslaget blir lägre, säger Elin Östman.
Hon menar att det istället borde vara fokus på kolhydraternas näringsmässiga kvalitet.
– Fullkornsprodukter från spannmål, som innehåller mycket kolhydrater, är viktiga i vår kost eftersom de levererar kostfibrer och bioaktiva ämnen som är bra både för människor och för tarmbakterier. När man väljer fullkornsprodukter som har lite struktur, typ rågkross, bulgur eller korngryn så är de också snälla mot blodsockret, säger Elin Östman.
Eftersom blodsockerbalans är centralt för att undvika metabolt syndrom är det ett viktigt område inom functional foods. De flesta känner till att man håller sig piggare om blodsockret inte svänger kraftigt upp och ner. Men vad färre kanske tänker på är att kroppen även påverkas på lång sikt.
– En jämn blodsockernivå förebygger flera sjukdomsscenarier som är kopplade till den låggradiga och alltjämt pågående inflammation som högt blodsocker medför. Alltför kraftiga svängningar sliter på kroppen och på lång sikt ökar risken för diabetes och hjärt-kärlproblem, säger Elin Östman.
Vad tror du om framtiden för functional foods, kommer alla livsmedel vara funktionella i matbutiken om 50 år?
Kan gemensam matlagning främja hälsa och välbefinnande hos personer med kognitiv funktionsnedsättning? Och kan mat och måltider samtidigt även förbättra samarbets- och kommunikationsförmågan? Det ser så ut, menar forskare bakom ett pågående forskningsprojekt.
Maria Nyberg är biträdande professor i sociologi inom ämnet mat- och måltidsvetenskap och forskar bland annat om matens sociala dimensioner. En måltid som är väldigt social är den offentliga. När Måltid Sverige i oktober arrangerade ett forskningsforum för offentliga måltider var Maria där och presenterade sitt pågående forskningsprojekt: Hälsofrämjande måltider inom LSS – Mat med flera mål. Projektet driver hon tillsammans med kollegan Eva-Lena Einberg, universitetslektor i hälsa och vårdvetenskap. Måltid Sverige är ett nätverk för att öka kompetensen bland dem som arbetar med och inom offentliga måltider i skola, vård och omsorg.– Vi har inte analyserat klart denna första del ännu men några erfarenheter hittills är att deltagarna, det vill säga brukarna, uttrycker att de lär sig en massa nya saker genom att laga mat tillsammans. De vågar också laga mer mat hemma än vad de gjorde tidigare, berättar Maria. Läs mer
Video 2 förklarar det delvis därför att tillverkningsprocessen är omständlig men innan du köper det är det smart att se video 2.
Reklamen säger:
Över 1000 års historia berättar att denna råvara och ingrediens är något väldigt omtyckt, omtalat och hälsosamt.
Utförlig och genomgående forskning är gjord på hur pulvret påverkar hälsan.
Mycket antioxidanter, en kopp matcha är som att dricka 10 koppar grönt te
Höjer matsmältningsförmågan och hjälper fettförbränningen
Avgiftar och renar
Stillar sinnet och är avslappnande för kroppen
Lugnar humöret, hjälper koncentrationen
Förbättrar syretransporten i blodet
Normaliserar testosteronhalten i blodet eftersom matcha innehåller koffein ska det konsumeras med viss försiktighet, speciellt om du är gravid. 1-2 tsk om dagen är en vanlig rekommendation vilket även gravida kan hantera. Läs mer – specialhemsida om detta te.
Vad är detta pulver?
På kort tid har matcha pulver blivit en riktigt populär hälsoprodukt och tagit marknaden med storm. Men matcha är absolut ingen nyhet. Den är nämligen en traditionell meditationsdryck och har sitt ursprung långt tillbaka i den Japanska te historien. Däremot så har Matcha Pulver ökat i popularitet mycket på senare tid i takt med att meditationens popularitet ökat. Detta superpulver har förutom meditationen även spritt sig utanför meditationen och blivit mer populärt på grund av sitt nyttiga innehåll och många användningsområden.
Vad är då detta superpulver gjort av? Jo, det ska vi nu tala om. Matcha är noggrant utvalt grönt te som växer i skugga innan de skonsamt skördats. Te-bladen skördas när de innehåller som mest näringsämnen och nyttigheter. Normalt när du dricker traditionellt grönt te, blir nyttigheterna och näringsämnena från de gröna bladen urlakade i det heta vattnet och därefter kasseras bladen. När du däremot dricker matcha te, dricker du istället själva bladet, som torkats skonsamt och malts ner till ett fint pulver. Detta pulver blandas sedan med hett vatten och blir matcha te.
Varför är Matcha så nyttigt?
Traditionell Matcha förbereds på ett speciellt sätt. Det är nämligen så att innan skörd låter man te plantorna växa i skugga i 25 dagar i två steg. Genom att täcka dem med speciella mattor reduceras solljuset gradvis tills endast 10% av ljuset når ner till tebladen. Detta resulterar då i ett ökande bildande av klorofyll i bladen och detta ger bladen dess extra gröna blad. Växten plockar sedan upp alla goda näringsämnen ur marken och det gröna teet får på så vis sin intensiva och aromatisk smak.
De finaste bladen handplockas för att sedan ångas skonsamt för att stoppa fermenterings processen. Bladen torkas kallt och mörkt för att ge ytterligare djup i smaken. När bladen sedan är torra och mogna, mals de traditionellt till ett fint pulver med stenkvarn. Pulvret lagras mörkt i syrefattig miljö för att bibehålla dess underbara gröna färg och höga näringsinnehåll proppfullt med antioxidanter. Det är alltså detta superpulver som kallas matcha pulver. Det är även så att synsättet på matcha pulvrets användning har moderniserats och fått nya ben att stå på. Matcha pulver har idag många användningsområden och kan avnjutas som ett utsökt te eller som en spännande ingrediens i din matlagning, smoothie eller som ett hälsosamt kosttillskott.
[…]
Matcha pulver vid detox
Detox är ett begrepp som tagit stor mark senaste tiden. Vad innebär då detox? Det innebär rening eller rensning och detox te är alltså ett te innehållande ingredienser med renande egenskaper. Detoxkur är en tidsbestämt kur med många gånger flera sammankopplade produkter med renande egenskaper. Matcha pulver är en produkt som passar perfekt som ingrediens eller tillbehör vid alla typer av detox. Detta då den kan användas som renande matcha te men även blandas i en smoothie eller juicedryck som en renande dryck.
Pulvret har en härlig grön färg tack vare sitt höga innehåll av klorofyll. Klorofyll är kraftfullt renande och hjälper kroppen rensa ut slaggprodukter så som tungmetaller och kemikalier ut ur kroppen. Matcha innehåller väldigt mycket klorofyll som ett resultat av sättet det odlas och framställs. Det kan därför vara en mycket kraftfull och effektiv produkt och passar perfekt vid en så kallad reningskur. Många användningsområden förenklar matcha som produkt. Läs mer
Du som är så ilsken så du blir rädd för dig själv, och inte har varit det förr, ska se det som ett allmänt tecken på förgiftningar av tungmetaller.
Ni kan testa detta ett par veckor och se hur det slår samt få i er alger – finns i hälsokosten. Inget farligt men kan vara mkt verksamt.
Ofta misstänker man manganförgiftning om folk är mycket ilskna, och det finns folk som begått våldsbrott på grund av manganförgiftning. Eftersom sociologin håller landet i ett järngrepp får de aldrig hjälp utan sänds väl till psyket och får terapier men det biter inte på tungmetallsförgiftningar.
C-vitamin, i stora doser, (åtminstone 2000 mg dagligen) fungerar som antioxidant, C-vitamin hjälper också till att skydda oss från tungmetaller, särskilt bly och arsenik, som kan förgifta vissa enzymreaktioner i kroppen. Det används också för att skydda oss från effekterna av miljöförstöring och är en fri radikaler.
Användningen av C-vitamin är en av de mest effektiva metoderna för att öka cellulära glutationnivåer. Glutation är cellens huvudavgiftningsagent.
C-vitamin bra för att sänka toxiska metallnivåer
I kombination med C-vitamin, är E-vitamin en traditionell metod för avgifta tungmetaller. Vitamin E är en mycket potent antioxidant som skyddar kroppen från fria radikaler och oxidation. Den är viktigt eftersom en tungmetall blir en stor börda i vävnaden och skapar oxidativ stress på cellmembranet och ett allmän inflammatoriskt tillstånd. Vitamin E har också visat sig hjälpa mot tungmetaller som kvicksilver.
Du som vill använda E-vitamin tar minst 400 IU.
C-vitamin tablett & E tillsammans
Tillsammans ökar dessa tillskott varandras effektivitet som ett avgiftningsmedel.
Föreslagna användningar varierar, men 4000 – 5000 mg C-vitamin och 600 IU vitamin E per dag anses allmänt vara terapeutiskt
Och räkna med att det är i hjärnan det spökar, och det är ingen dröm … R-liponsyra avlägsnar tungmetaller från hjärnan. Kvicksilver fästs i fett- och hjärnans nervceller. Det har också visat sig hjälpa till att minska metaller från levern. Det finns två former av alfa-liponsyra, en S-form och en R-formen. Forskare tror att R-Form kan vara ”upp till 12 gånger effektivare” än vanlig alfaliponsyra som innehåller en syntetisk biprodukt.
I ”Husapoteket” har vi många naturliga källor till C-vitamin, och i skolan kommer vi gå igenom oändligt mycket mer i Kurs 3-9 som kommer att leda till att alla blir av med minst 80% av sina tungmetaller i kroppen på 2-3 veckor.
It is a question that has puzzled criminologists, psychologists, sociologists and criminal justice experts for centuries.
Genetic factors such as race, head shape, jaw structure, size of physical features and so on were once seen as relevant to determining whether a particular individual had a propensity towards crime.
Environmental factors such as geographical location, economic and social status, education level, and upbringing are now seen by some as important in assessing potential criminality.
Political factors such as ‘tough on crime’ policies which lead to the creation of more criminal laws, higher maximum penalties and mandatory sentencing regimes have also been linked to crime and criminality.
But overall crime rates in a whole host of developed countries including Australia, the UK, France, Finland, Italy, Germany, Canada and New Zealand have been decreasing since the early 1990s, despite differing social, economic and political conditions between and within those countries.
While it is difficult to pinpoint the reasons for falling crime rates and an individual’s propensity towards crime, some have offered an unusual explanation for why some people resort to violent criminal conduct: heavy metal absorption.
Det som i Sverige kallas för att man har fått en ”utmattning”. Den har specifika symtom som ibland tangerar andra sjukdomar. De som har problem, eller tror sig ha det, med just sköldkörteln kan lyssna på dessa inslag nedan.
Sköldkörtel – ett mysterium?
Miljontals människor handskas med mystisk viktökning, håravfall, trötthet, hjärndimma, värmevallningar , torr hud, rastlösa ben, sömnlöshet, försämrat minne, depression, klimakteriesymtom, ångest, yrsel, och mer. Låter bekant? Om så är fallet, kan du ha en sköldkörtelåkomma . Lyssna på denna nya medicinska radioprogram för att få veta sanningen om sköldkörtelrubbningar och hur man slutligen kan läka.
Mysteries of the Thyroid
Millions of people deal with mysterious weight gain, hair loss, fatigue, brain fog, hot flashes, dry skin, restless legs, insomnia, impaired memory, depression, menopause symptoms, anxiety, dizziness, and more. Sound familiar? If so, you may have a thyroid condition. Listen to this recent Medical Medium Radio Show to learn the truth about thyroid disorders and how to finally heal.
10 näringsämnen som behövs för bildandet av sköldkörtelhormon
Lider man brist på någon av nedanstående näringsämnen påverkas processen och bildandet av sköldkörtelhormon. Ät aldrig vitaminer du inte utrett behöver! En av de vanligaste förgiftningarna idag härstammar ifrån kosttillskott.
Protein (TSH)
Magnesium (TSH)
Vitamin B12 (TSH)
Zink (TSH)
Jod (T4)
Vitamin B2 (T4)
Vitamin C (T4)
Vitamin D (krävs för att T3 ska kunna fästa i cellen)
Vitamin A (krävs för att T3 ska kunna fästa i cellen)
r nu toppen, jobbar heltid, äter bra mat, har energi för fritiden också. Så enormt tacksam till dig och Utmattningsskolan.se för att jag fick mitt liv tillbaka.
Är noga med att hålla bort snabba kolhydrater för det var nog sista roten till utmattningen. Direkt som jag har ätit potatis, ris eller glutenfri pasta eller glutenfritt bröd, som är snabba kolhydrater (har inte alls ätit vitt socker sedan jag gick i UMS), då blir jag så trött och hjärndimman knackar på.
Jag använder nu lågkolhydrat glutenfri kost gjord av rena råvaror utan tillsatsämnen, jag hålls fräsch och har mycket energi. Fyllde 55 år nyligen och känner mig som 30 både i kropp och själ.”
Ett av symtomen är livsmedelsöverkänslighet, och den ene kan vara känslig för vitt bröd och den andre för mjölk.
Jag frågade Carola om hennes sjukdomsrötter:
”Först när jag hade gjort UMS parasitkur såg och kände jag en stor förbättring, redan efter ett par veckor, och kände mig återställd efter kuren.
Men sen märker man att det kan bli ännu bättre. Jag hade, innan parasitkuren, bantat bort plast och aluminium helt och hållet ur hushållet (främst plastburkar för matförvaring och teflonstek-pannorna, använde ingen deodorant), och även ätit glutenfritt en längre tid (har inte celiaki men fick ont i magen av gluten).
Socker har inte passat mig, redan före jag började i UMS, men åt ändå socker då det gav lite tröst i tillvaron. Hade också en hel del toxiska relationer (speciellt en väninna) som jag städat bort och genom att jag fick mera fysisk kraft fick jag också psykisk kraft att orka ta fajterna med de personer som tog min energi, samt stressen av att inte kunna säga nej trots att jag ville säga nej.
Nu har jag inga problem med sådant mera.
Så till mina rötter: Jag börjar med de mest avgörande: parasiter, gluten, socker, toxiska relationer E-ämnen, snabba kolhydrater (för mycket frukt ger också hjärndimma), aluminium, stora mängder mjölkprodukter passar inte mig heller, använder syrliga om jag behöver, men bäst mår jag helt utan mjölkprodukter.
Jag hade en läckande tarm och jag har byggt upp den med UMS benbuljong så jag hade säkert näringsbrist på grund av den. Jag var mer eller mindre utmattad två år före UMS, men sjukskriven ca sex månader med läkarens ord klingande i mina öron: ”Då det nu är tredje långa sjukskrivningen på grund av utmattning kommer du aldrig mera att bli helt återställd, vi måste fundera på deltids sjukpension”.
Jag klassades nog som för alltid ”förstörd” av utmattningen. Ännu i denna dag höjer min läkare på ögonbrynen och ”skyller på bra medicinering” mot sköldkörtelunderfunktion och min Addisons sjukdom (binjurebarkssvikt) där binjurarna är helt bortskrumpnade sedan 20 år tillbaka och har åtminstone ännu inte visat tecken på återupplivning.
Och med bra kost har jag ju kunnat minska på båda medicinerna med 25%, så kanske framöver ännu mera.
Läkningen fortsätter trots jag nu är helt frisk från utmattning. Före UMS hade jag två olika sjukskrivningar på över sex månader (allt detta under 6–7 år). Nu har jag jobbat heltid inom vården sedan fyra år tillbaka på en både fysiskt och psykiskt tung avdelning och klarar av det bra. Och eftersom jag mår så bra kände jag nu det är dags att våga mig på nya utmaningar, så jag ska börja jobba på en avdelning med palliativ vård. Jag jobbade med det då jag blev utmattad, men längtan tillbaka har vaknat med åren då jag mått bra.
Har nu jobbat 3,5 år på en barn- och ungdomsavdelning med psykiskt ostabila tonåringar, anorektiker, multisjuka mindre barn samt med nyfödda. Tyvärr har Covid gjort att en del tonåringar mår dåligt, det har senaste året mest blivit psykvård, och den ger inte mig samma glädje i jobbet som jag önskar.
Jag vågar drömma igen och säga vad jag önskar. DET är nog det som säger mig att jag nu är frisk och att jag orkar göra något annat på fritiden än att vila för att orka jobba nästa dag.”
Vi saknar en enorm aptit men har inte sällan en abnorm mage.
Det fett vi drar på oss hamnar oftast enbart runt magen, och folk kan tro att man är gravid. Det är verkligen en gravid ”look”.
Flera medlemmar i skolan har rapporterat att folk gratulerat dem till nya babyn…
Kroppen skapar fettceller runt gift, och när man blir av med gifterna smälter fettet bort.
Själv gick jag upp 30 kilo, och har gått ner 23, för det bara smälter bort när kroppen inte behöver skydda sig längre.
Flera har också rapporterat att de börjar gå ner i vikt, och det sker då mineraldepåerna fylls och gifter trängs ut.
Samtliga medlemmar i skolan har meddelat sina hjärnor:
– Jag har hört och fattat, nu avgiftar vi, och då svarar kroppen med att den nu vill ha bränsle.
Enorm aptit?
Det finns en sak i vår kultur man ska se upp med, och det är vanan att lyssna på ”experter” för kroppen vet precis och säger den; ”JAG ÄR HUNGRIG NU!” så är det bara att mata den.
Om kroppen sänder ut huvudvärk t.ex. talar den om att du ska ta det piano med avgiftningen och dra ner på tempot så det är inget man behöver fråga mig om eller ställa frågor i forum; lyssna på kroppen!
En enorm aptit är ett friskhetstecken som heter duga!
Grattis, och välkomna ut ur dimman! Ni kan göra av med 12 skedar om dagen, och kan öka med en sked i veckan när aptiten satt in:
De viktigaste hormonerna som reglerar aptiten är ghrelin som skapar hungerkänslor, och leptin som talar om för hjärnan när du är mätt.
– Hormoner som påverkar aptiten är ett extremt komplicerat forskningsområde som involverar många olika faktorer, säger Céline.
Här går Céline igenom hur de aptitreglerande hormonerna fungerar och de livsstilsfaktorer som bidrar till att hålla dem i harmoni.
Vad är ghrelin?
Ghrelin kallas även för ”hungerhormon” och stimulerar aptiten genom att signalera till hjärnan att det är dags att äta. Förutom att aptiten ökar, ser hormonet till att kroppen lagrar fett. Ghrelin produceras i magsäcken och mindre mängder utsöndras också av hjärnan, tunntarmen och bukspottkörteln.
Ghrelin är känt för att reglera aptiten, men hormonet har fler användningsområden än så.
Ghrelin underlättar funktionen hos hypofysen (kroppens viktigaste hormonbildande körtel) och kontrollerar kroppens insulinnivå.
Ghrelin hjälper till att behålla ämnesomsättningen, bryta ned kroppsfett och bygga upp muskler.
Vad gör att nivåerna av ghrelin ökar och sjunker?
Nivåerna av ghrelin förändras naturligt under dagen och stiger dramatiskt före en måltid och sjunker när du ätit klart. När magsäcken är tom släpps ghrelin ut och färdas genom blodet till hjärnan som sedan signalerar hunger.
– Nivåerna av ghrelin i blodet ökar även under en strikt diet eller fasta. Det kan vara en förklaring till varför det är svårt att uppnå långsiktig viktnedgång med dessa metoder, säger Céline och berättar att personer som lider av anorexia också har högre nivåer av ghrelin.
Vad är leptin?
Leptin produceras av kroppens fettlagringsceller och spelar en viktig roll i att hantera aptiten genom att signalera till hjärnan när du är mätt. Hormonet hjälper dessutom till att reglera din kroppsvikt och ämnesomsättning.
– Leptin har även andra funktioner: det reglerar exempelvis reproduktionssystemet och har enorma effekter på immunsystemet, säger Céline.
Vad påverkar leptinnivåerna?
Nivån av leptin i blodet står i direkt proportion till mängden kroppsfett som du har. När ditt kroppsfett ökar, stiger nivån av leptin i blodet. Motsatt sker om du minskar mängden kroppsfett: leptinnivåerna sjunker.
– Personer med högre BMI och större andel kroppsfett producerar mer leptin. Men det kan hända att hjärnan inte svarar på de höga nivåerna av leptin. Detta kallas leptinresistens och innebär att hjärnan aldrig signalerar att magsäcken är full, utan antar istället att kroppen svälter. Céline menar att detta tillstånd kan leda till en ond cirkel där du äter mer och går upp i vikt.
Many people believe that weight gain and loss is all about calories and willpower.
However, modern obesity research disagrees. Scientists increasingly say that a hormone called leptin is involved (1Trusted Source).
Leptin resistance, in which your body does not respond to this hormone, is now believed to be the leading driver of fat gain in humans (2).
This article explains everything you need to know about leptin and how it is implicated in obesity.
Meet Leptin — A Hormone That Regulates Body Weight
Leptin is a hormone that is produced by your body’s fat cells (3Trusted Source).
It is often referred to as the “satiety hormone” or the “starvation hormone.”
Leptin’s primary target is in the brain — particularly an area called the hypothalamus.
Leptin is supposed to tell your brain that — when you have enough fat stored — you don’t need to eat and can burn calories at a normal rate (4).
It also has many other functions related to fertility, immunity and brain function (5).
However, leptin’s main role is long-term regulation of energy, including the number of caloriesyou eat and expend, as well as how much fat you store in your body (6Trusted Source).
The leptin system evolved to keep humans from starving or overeating, both of which would have made you less likely to survive in the natural environment.
Today, leptin is very effective at keeping us from starving. But something is broken in the mechanism that is supposed to prevent us from overeating. Läs mer