Efter femton år som svårt sjuk, helt utdömd av överläkare att riskera att bli en grönsak på långvården, vände Petrea sig till UMS som använder amerikanska och indiska metoder … och hon är idag i nästan helt frisk. Hon mår faktiskt bättre idag än någonsin under sitt vuxna liv innan hon blev sjuk.
Petrea föreläser över hela landet, hon vet vad hon talar om och hon vet precis hur det är att ha bland annat mögeltoxiner i sig. Förfrågan sänds till petrea@livefterutbrand.se.
”Från utbränd till att få ett liv igen” Själva föreläsningen är cirka 60 minuter lång och inleds och avslutas med småprat och frågestunder, så sammanlagt ungefär en och en halv timme.
Under föreläsningen behandlas bl.a. följande ämnen :
Hur gör man för att förebygga att bli sjuk?
Går det att bli helt återställd eller är man skadad för livet?
Kan det vara fysisk ohälsa som är en av orsakerna till utmattningsdepression?
Kan det vara så att kroppen faktiskt hänger ihop med knoppen?
Petrea är uppväxt i de djupa skogarna i Grangärde Finnmark några mil från Ludvika i södra Dalarna. Hon flyttade som artonåring till Stockholm och skulle aldrig återvända. Aldrig var efter ungefär femton år i storstaden, så numera bor hon i ett hus på en tallhed mitt i skogen. Hon arbetar som lärare med skapande på en folkhögskola och är konstnär i botten, en konstnär som under många år på grund av sjukdomen inte kunde måla.
Petrea berättar hur hon brakade “in i väggen” och ger sitt perspektiv på vad de olika diagnoserna hon har haft innebär, ME/cfs, utmattningsdepression, panikångest, ptsd, pem… Samt hur det är att leva med så lite energi att fika med en kompis och se pigg ut en dag innebar att sedan ligga platt i sängen, som att ha förtio graders feber i minst två dagar. Hur hon blev utredd och utdömd och bara sämre och sämre. Vi får veta vad hon sedan hittade för väg ut, och hur hon mår idag, att faktiskt alla de här diagnoserna numera är ett minne blott.
Vi får även tankar om vad man kan göra för att förebygga att bli sjuk och hur man kan göra för att som sjuk steg för steg vara detektiv i sitt eget liv och hitta sin egen väg att må bättre. Hon utger sig inte för att ha ett facit som hjälper alla, men hennes driv är att kanske kunna hjälpa någon. Kanske bara att starta någonstans.
När hon läser om människor som har det som hon har haft det och är lika sjuka som hon har varit i fem, tio, tjugo år och om en vård som står och famlar, bollar människor emellan sig och inte vet vad den ska göra. så önskar hon att det i framtiden ska gå att samarbeta och plocka det bästa av världar. Att vården i Sverige kan ta till sig av forskning och metoder som finns utomlands. Metoder som bevisligen fungerar. Precis som vi idag godkänner akupunktur, något som var mumbo jumbo för inte alltför länge sedan.
Föreläsningen har visat sig vara omtyckt av de åhörare som deltagit. Petrea är en mycket levande och inspirerande själ, och hon är genuin och har en pondus i det hon säger, eftersom hon har mycket egenupplevda erfarenheter inom området – men samtidigt så är hon ingen besserwisser, för hon är väl medveten om att detta ämne är mycket komplext..
Publikreaktioner: “Mycket bra med ”teatraliskt” målande beskrivningar. Det gjorde berättelsen levande och tydligt begriplig. Kram ”
“Fantastisk berättelse. Blev oerhört berörd. Har levt med stress i många år som påverkar på alla sätt och ständigt nya symptom. Har heller aldrig sovit riktigt.Tagit sömntabletter i många år. Tack för hopp!”
“Bra med personligt möte & få ställa frågor.”
“Pedagogiskt, exempelvis säckarna och skedarna. Smarta jämförelser, exempelvis receptet. Grattis till din återhämtning, alla funna röda trådar och din uppnådda trygghet utan filt. Tack!”
“Bra med liknelser och visa t.ex. m. skedarna/påsarna. Tack!”
“Tack för att du delar med dig av din resa. Det var jätteintressant. Bra kämpat. Hoppas att du får alla 10 påsar!”
“Pedagogiskt, bilder, påsar, skedar, prata i bilder. Intressant!”
“Härligt att höra att det finns hjälp som funkar.”
“Hoppas att du orkar berätta för fler, och att vi kan försöka sprida om utmattningsskolan.”
“Din föreläsning är toppen, dina tillägg = jättebra, du tappade aldrig drivet – Bra rak tråd! “
“Jättefin föreläsning som inger hopp. Jag ska försöka ta till mig av detta. Problemet är att jag är så slut nu. Tack fina. Orkar inte skriva mer just nu, trött, trött… Stor kram.”
“Väldigt givande upplägg. Föreläsningen var klockrent med all visuella material. Modigt av dig att ta dig tid att dela med dig din resa som ger mycket. Vill gärna ta del av material. Du är en stark person.”
“Väl Genomtänkt.”
“Din egna unika historia gör att du särskiljer dig från många”
“Det är bra att du är tydlig med att du inte är helt klar och att du inte har alla svar”
“Det här är så pass bra att det borde nå ut till fler.”
“Borde ha föreläsningen på en eftermiddag, de som inte mår så bra har kanske svårt att ta sig iväg en kväll?”
Att inte kunna sova kan låta som en bagatell. Men om det är ett återkommande problem kan det inte bara vara en plåga utan också ha negativ effekt på livet och hälsan.
I Sömnlös får lyssnaren svar på både varför man sover dåligt och hur man kan råda bot på sömnproblemen genom att samarbeta med kroppen istället för att motarbeta den.
Metoderna är nya i Sverige men prövade av tusentals svenskar under 1,5 år innan boken skrevs. Några av dem som äntligen löst problemet och som nu sover citeras i boken.
Utmattningsskolan.se del 2: Fri från sömnstörning är den andra boken i en serie som kommer att omfatta hela Utmattningsskolans handlingsprogram. Boken är ändå helt fristående.
När jag var ung skulle barn lägga sig sju på kvällen och gå upp ungefär tolv timmar senare, tonåringar skulle sova 21.00 och vuxna gick och la sig 22.00. Idag kan småbarn vara uppe på natten och ungdomar lägger sig allt senare. Vuxna går och lägger sig framåt morgontimmarna och då har man absolut inte förstått att man har en hjärna som betyder allt och som man ska vara rädd om.
Rekommenderad sovtid per natt för 15-åringar är 8–10 timmar och de som sover mindre än sju timmar per natt rapporterar dubbelt så ofta, jämfört med dem som sover minst åtta timmar, psykosomatiska symtom som huvudvärk, ont i magen eller nedstämdhet flera gånger i veckan. I dagsläget sänder många dem till BUP, men inte i säng!
Vi lever i en tvärtomkultur för närvarande som inte är hållbar i ens en halv generation och därför kommer att försvinna. Du har säkert själv sett rubriker som: ”Han dog därför att ambulansen inte kom i tid!”
Sanningen är nog att han dog för att något vitalt organ inte orkade med honom och hans livsstil längre. Rekordet inom UMS var en medlem som drack sex liter Coca-Cola per dygn, åt sällan, sov mycket sporadiskt och som hade klappat ihop. Han hade mycket väl kunnat vara den där mannen som dog ”för att ambulansen inte kom i tid”.
SKAFFA DIG SOVVANOR
En av de första saker du ska börja med är att gå och lägga dina eventuella barn tidigt och dig själv runt 22.00 – och vid samma tid varje kväll när du känner att du får en dipp och är trött – därför att hjärnan älskar rutiner.
Den dippen, som beror på att kortisolet nu har sjunkit, återkommer på en relativt regelbunden tid och betyder att kroppen säger:
– Jag vill sova, nu!
Om du vore en robot, som har skruvar i huvudet istället för nervtrådar, skulle du kunna tacka ja till en kvällskurs som startar 22.00 men det kan du inte som människa. Du kan inte vara uppe på nätterna och anse att du inte har tid att sova. Inte utan att det kommer en svidande räkning längre fram, och den kan ta tjugo år på sig innan den levereras framför dina fötter därför att du begick övergrepp mot sömnklockan.
Man brukar tala om ”fördumningen” och det är inte svårt att ta till sig att sömnstörningar kan vara en stor bidragande orsak eftersom det motsatta, en skärpt hjärna, sköter om båda tillstånden.
Problemet beror bland annat på alla sömnmediciner som snart sagt
”alla” äter. Sömnmediciner gröper ur viktiga mineraler som vi behöver för att kunna sova. Det gör att hjärncellerna inte får tillfälle att städa bland dagens intryck, vilket leder till att cellernas kapacitet har förbrukats. Eller som ungdomar skulle kalla det hela:
– Man blir slut i huvudet!
Men Riksrevisionen har som sagt börjat slå bakut inför den våldsamma förskrivningen som råder:
– Myndigheterna bör göra mer för att värna sitt oberoende gentemot läkemedelsindustrin, säger riksrevisor Margareta Åberg.
SÖMNKLOCKAN STYR
Du kommer att få en uppsjö av sömntips som du kan testa för att se vad som passar dig. Många inom UMS gnider in en droppe lavendelolja mellan ögonen, eller på kudden, och det räcker.
Du kommer att få fler sådana enkla och billiga tips längre fram men först ska vi kika på vem som bestämmer och var makten ligger.
Nobelpriset i medicin 2017 delades lika mellan Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash och Michael W Young. ”De prisas för sina upptäckter av molekylära mekanismer som styr cirkadisk rytm.” Kort uttryckt har de nu etablerat sömnklockan.
Den inre klockan kan man själv påverka med till exempel kaffe, som gör att den naturliga sömnklockan flyttas fram.
– Detsamma gäller blått ljus som skjuter sömnklockan framåt. Ett tips är därför att inte använda läsplatta innan man ska somna på kvällen, säger Maria Eriksson.
Det vet ”alla” att om man dricker kaffe nio på kvällen lär man inte somna tio men få vet att blått ljus påverkar. Om vi fikar, lägger oss i ett sovrum utan mörka gardiner mitt i sommaren, ett sovrum som dessutom är för varmt, och efter att vi använt läsplatta på kvällen, har vi alltså goda chanser att inte kunna sova alls.
Många känner också att de inte har tid att sova. Man vet via undersökningar att minst halva befolkningen sover på tok för lite och med stora störningar, en del av dem är självförvållade och kan lätt rättas till, annat kan vi inte kontrollera.
De tre amerikaner som fick dela på Nobelpriset i medicin 2017 förklarar hur växter, djur och människor optimerar sin fysiologi så att den är väl förberedd inför dygnets olika faser. Det priset lär på sikt få fler att tala om mat- och sovklockor som du inte heller kan kontrollera.
Det finns ett tidsmässigt avstånd mellan Nobelpriset 2017 och fackets förhandlingar för skiftarbetare, men den dagen kommer då sovklockan blir en förhandlingsdetalj.
Deras studier har hjälpt oss att bättre förstå människans biologiska klocka och hur våra kroppar fungerar. Alla levande organismer har varit tvungna att anpassa sig efter vår planets rotation, säger Nobelpristagarna.
– Och det innebär att alla organismer har varit tvungna att anpassa sig till att det finns perioder när det är mörkt och när det är ljust. Så det är många av våra fysiologiska funktioner som styrs av den här klockan som finns i våra celler och som har ett sinnrikt återkopplingssystem så att den håller reda på tiden, säger Edvard Smith, professor i molekylär cellgenetik vid Karolinska Institutet, skriver svt.
TID ÄR NÅGOT SOM PRÄGLAR VÅR KULTUR STARKT
Det är fint att ha en fylld kalender, och du kan räkna själv hur ofta människor använder ordet ”tid”. Vi har uttryck som ”tid är pengar!”.
Jag hade ett långt samtal med en gammal vis indier om den tidsandan och han gav mig en förklaring som vi studsar inför. Men jag bär med mig den sedan vårt samtal därför att det han sa blir logiskt om man samtidigt studerar 2017 års Nobelpris i medicin.
De två teserna flätas samman. Vi talades vid ungefär samtidigt som de tre amerikanarna fick Nobelpriset för att de har kommit på att kroppen ”kan klockan” och har en rytm som drivs av energi.
Indiern framförde följande:
– Vi har levt i snart 2 000 år i det som kallas för ”fiskarnas tidsålder” som är tidens, lidandets, trons och religionens, sökandets, ovisshetens och självuppoffringens era.
Nu har vi bara två grader kvar – 160 år – innan vi kliver in i vattu–mannens tidsålder som är kunskapens, vetenskapens och insikternas tid. Det är nu människan kopplar ihop A med B och upptäcker tillvarons inre samband, ansåg indiern.
Ordet ”tid” får en helt annan innebörd efter Nobelpriset 2017. Numera vet vi att människan inte kan styra, inte kontrollera och inte flytta på kroppsklockan. Den förhandlar inte utan tvärtom är det den som styr, bestämmer och den som har makten.
Man ser ibland artiklar som handlar om att unga egentligen borde börja skolan runt tio på förmiddagen, något som har mötts med fnys, stön och… Lata!
Steget efter Nobelpristagarnas upptäckt är en konsekvensanalys av vad som händer då man försöker strunta i kroppsklockan. Finner man då att folk blir sjuka, kör av vägen, fattar fel beslut och lär sig sämre kommer framtidens unga få börja skolan 10.00. Det kan sluta med att de börjar 10.00 och slutar 15.00 därför att de lär sig snabbare om man anpassar sig efter sömnklockan. Umeå universitet har faktisk redan forskat i elevfrågan.
Indierns påstående fick mig intresserad på allvar därför att jag har talat med oändligt många människor som försöker få tid, och på TV talar de ofta om ”tidspusslet”.
Vi kopplar ihop det hela med det moderna storstadslivet främst, d.v.s. att vi på något sätt väljer det. Många uppger också att det är denna stressande tidspress som ligger bakom att de inte kan sova.
– Nej, sa mannen, människan väljer det inte. Hon ska igenom den fasen. Det är en energi. Blir människan varse att det är en energi och inte alls ett eget val, får hon lättare att stå emot.
– Nej, säger Nobelpristagarna, människan väljer ingenting för det styrs helt av energier i generna, d.v.s. vi har en sömnklocka och den styrs av hur jorden rör sig i universum.
VI FÅR SE, TIDEN ÄR DEN BÄSTA DOMAREN
Du får testa indierns tvärsäkra uttalande och se om du anser att det stämmer.
Du ska alltså få det lättare att stå emot tidspress om du känner till att det är en energi som du inte kan kontrollera, lika lite som vi kan stoppa blåst. Vi kan gå undan i ett vindskydd men själva blåsten rår vi inte på. På samma sätt bör det gå att intala sig själv att man bör värja sig mot tidsandan som går ut på att man alltid ska vara tidspressad. För att visa sitt värde som arbetare och konsument?
Rent psykologiskt borde vetskapen om sömnklockan också sätta sina spår d.v.s. att vi får tankar av typen:
– Det är ingen idé att streta emot, nu är klockan slagen. Jag måste sova. Lyda order.
Första recensionssdag är den 27 juni 2022
Recensions-exemplar kan beställas via press@bod.se
Boken utkommer den den 27 juni som mjukbok, och i juli som ljudbok, och nu finns den som e-bok.
UMS – livefterutbrand.se – startades av en slump den 27 juli 2016
Det har därefter tagit författaren Lena Holfve sex år att utreda materialet till boken, och helt återställda skriver ofta med egna ord, hur de tog sig ur utmattningssyndrom.
Flera, som ansågs obotliga, har varit friska i över tre år, och utmattningsgåtan är nog närmre sin lösning, eftersom de idag friska hade förgiftningar som sjukdomsrot.
Utmattning är inte endast och allena socialt, arbetsrelaterat eller psykiskt orsakat
Det är förgiftningssymtom, och ofta mögeltoxiner, och uranförgiftning är också vanligt liksom parasiter, som skapar en inflammation i hjärnan. UMS-metoden är de metoder som gjorde Lena Holfve frisk utomlands, som nu svenskar har använt sig av, och med samma fantastiska resultat.
Föreläsare samt pressansvarig:
Läraren Petrea K Marklund;
E-post: petrea@livefterutbrand.se
Telefon: 070-301 36 41
Petrea K Marklund Petrea arbetade som bildlärare på högstadiet när hon blev sjuk 2001. Hon var sjuk i 17 år.
Petrea började i livefterutbrand.se i augusti 2016, då heltidssjukskriven, och helt utdömd av vården samt riskerade att bli långvårdspatient. Idag helt frisk sedan januari 2019.
Lena Holfve Lena Holfve debuterade på Rabén&Sjögrens Bokförlag år 1984 med succéboken ”Älska lagom”, men slutade som yrkesförfattare 1992-93, och skapade därefter flera stora tjänster på Internet. Från 2016 har IT-kunnandet slagits samman med bakgrunden som författare, och Internetkurserna i www.livefterutbrand.se har omvandlats också till böcker; Utmattad, Sömnlös, Parasitfri och Mögelförgiftad.
Pressex i pdf-fil samt e-bok kan beställas av media och bloggare.
Baksidestexten, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Klicka för högupplöst, privat, friköpt
Ann-Charlotte Carlsson:
Ann-Charlotte som sjuk
-Jag har fått tre utmattningsdiagnoser 2001, 2002 och 2010 men blev sjuk långt innan dess. Jag har alltså varit sjuk i drygt 20 år och har fortsatt vara sjuk trots att jag har gått kurs i stresshantering och därefter regelbundet gör övningar. Jag har ätit SSRI, tre gånger, fått kognitiv beteendeterapi två gånger, och ätit de bästa kosttillskott och naturmedel som rekommenderas vid utmattning, och ändå blev jag aldrig frisk, trots att jag var en duktig patient.
I många år kunde jag inte läsa och förstå skönlitteratur. Numera läser jag vetenskapliga och medicinska artiklar på engelska och förstår mycket. Jag är på väg att bli frisk, helt och hållet tack vare att Lena Holfve startade Utmattningsskolan.se.
Boken handlar om UMS-medlemmar, som berättar med egna ord hur de blev friska, bland flera andra också Petrea K Marklund, som numera föreläser om UMS-metoden.
Ur nya boken, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Klicka, högupplöst, privat foto, friköpt
Jag frågade Sofia Stark samma sak
”Det går jättebra. Jag minns inte sjukdomsåren riktigt men var helt sjukskriven hela 2013.
Nu jobbar jag heltid, och har en skapande hobbyverksamhet, gör saker i ull och gör ljus. Jag sköter om 20 får och 17 lamm, en bordercollie och två katter samt två döttrar, egen villa och särbo.
Tycker livet fungerar nu. Fast visst har jag fortfarande ont i huvudet, sämre minne och måste sova middag ibland. Jag skulle kunna lägga till att jag mår bättre om jag sköter mig kostmässigt; bra mat och inte dricker alkohol.”
Sofias rot var fluorid och radon i vattnet. Det är rätt många nu som är igenom UMS-programmet, och de är helt friska, och Sofia var den som först meddelade resultat i november år 2016. Jag startade UMS i slutet av juli det året: Sofia först ut som frisk.
I bilden ser i vart fall jag att hon var så förgiftad som nån ens kan bli; inga pupiller, knappt ögonbottnar.
I kurs 3 sänder vi biologiskt material till labb i USA.
Friköpta högupplösta pressbilder
Bokomslag 1 samt 2 och som pdf.
Ur nya boken, ”Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Sjuk i 17 år, nu föreläsare av Petrea K Marklund
Mögeltoxin tränger ut under läkaröverseende i Asien.
Det var 2001 som jag först ”gick in väggen” rejält. Jag kraschade totalt, hela min tillvaro drogs ihop till ett mörker. Jag hade absolut ingen anledning att tro något annat än att det var stress och enbart psykiskt.
Det var ”självklart” att det var arbetet, hemmet, livsförhållandena, som faktiskt var katastrofala vid den här tiden. Jag lovar, det var inte svårt att tro att min sjukdom berodde enbart på stress.
Jag har aldrig under de femton åren som sjuk mått bättre än vad någon gör två veckor efter en kraftig influensa. Men när man mår så pass bra så anses man ju nästan som frisk, man ska tillbaka i arbete till en del i alla fall. Det var jag en period mitt i de här sjukdomsåren. Jag kämpade med lönebidrag och återkommande sjukskrivningar. Jag rasade ihop totalt ett antal gånger per år.
Men enligt läkarna ansågs jag vara så frisk som jag någonsin skulle kunna bli. Sedan började det långsamt bli värre igen, trots att jag då hade vänt mitt liv så mycket till det bättre, suveränt stressfritt arbete som jag stormtrivdes med,
förstående chef som justerade arbetsuppgifterna så fort jag blev sämre, bra kollegor, fantastiska vänner, bra relationer överlag, tryggt hemförhållande med stabil, bra partner och trygg i mig själv. Trots alla redskap jag fått genom åren i hur man ska hantera stress så blev jag bara sämre och sämre.
Jag har haft väldigt dåligt minne under de här femton åren, emellanåt har jag totalt glömt saker som jag gjort. Mina barn och vänner brukar ibland tala om saker där jag inte har en aning om vad de pratar om. Det finns luckor från mina sjukdomsår som är helt svarta.
Min kod till betalkortet bara försvann ur min hjärna en dag, en kod som jag hade haft utan problem i många år och jag var tvungen att beställa ett nytt kort. En gång strax innan min stora krasch 2001 kom jag i en korsning här i närheten där jag bor och hade absolut ingen aning vart jag var på väg. Jag visste inte om det var morgon eller kväll, om jag var på väg till jobbet, affären eller dagmamman. Jag var tvungen att titta efter i baksätet om jag hade något barn med mig.
Alla rutiner som man vanligtvis gör automatiskt, som att borsta tänderna eller krydda maten var borta. Jag hade ett sömn-/vilobehov på minst 16 timmar dygn för att fungera någorlunda, dvs. kunna göra något litet överhuvudtaget. Men jag sov aldrig en hel natt, vaknade många gånger och saknade helt djupsömn. Dubbelslag eller oregelbundna hjärtslag, konstant ångest, panikångest. Jag var fumlig, tappade saker, slog i och slog sönder. Jag hade yrsel, det var obehagligt att gå i trappor, kändes som jag skulle tappa balansen. Någon gång föll jag också handlöst, tack o lov inte utför någon trapp.
Gjorde jag något för mycket, det vill säga något som egentligen är normalt att klara av, så fick jag speedade stresspåslag där jag inte kunde sova alls på natten efteråt. Jag hade en mage som stod och skrek i fyra hörn. Huvudvärk, ögonmigrän, ljud och ljuskänslig…
Jag var som i ett fängelse i min egen kropp och jag fantiserade om ett trollspö som kunde befria mig från alla plågor, men det verkade vara omöjligt. Jag nämnde influensa innan, blanda sedan in baksmälla, en rejäl en, som om du supit i en vecka, fast du inte har druckit alls, och sedan några portioner senildemens så har du konceptet. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år.
När jag ”firade” fjorton år som sjuk började jag för första gången under alla dessa år tvivla på att jag någonsin skulle bli frisk igen. Jag blev utredd av företagshälsovården våren 2016.
Beskedet blev att läkaren inte hade sett någon med min sjukdomsbild eller sjukdomshistoria någonsin bli frisk. Jag fick diagnosen utmattningsdepression, för annars trodde läkaren inte att jag skulle få sjukpenning, vilket ansågs vara livsavgörande att jag fick. Fast jag hade alla kriterier för ME/CFS, det som tidigare lite missvisande kallades kroniskt trötthetssyndrom.
Jag hade även grav PTSD, men jag bedömdes vara för sjuk för att klara av behandling för den med psykodynamisk psykoterapi. Läkaren ville sjukpensionera mig helt. Min arbetsförmåga bedömdes till att kunna bli som max 25 % för att jag tjatade att jag ville tillbaka i jobb. Men läkaren varnade mig och sa rakt ut att jag skulle bli helt sängliggande som en grönsak på långvården om jag fortsatte att kämpa.
Sommaren 2016 fann jag Utmattningsskolan.se via en grupp på Facebook. Jag gick med och provade skolan på webben, trots att det mesta jag trodde och visste om utmattningssyndrom ställdes på huvudet. I början kändes mycket konstigt och annorlunda i tänket, men det var ingenting som var dyrt inte heller någonting som var farligt. Jag hade ju inget som helst att förlora. Mina framtidsutsikter var, som sagt, inte så lovande.
Vanliga vården hade ju inte heller någon som helst hjälp att ge.
I Utmattningsskolan sägs det att utmattningssyndrom beror på inflammation i hjärnan, och det kunde ju lugnt stämma med mitt mående, min hjärna kändes som att den var kokt i ständig feber. Efter två veckor märkte jag första effekten av råden i skolan. Men det tog femton veckor innan min hjärna var tillbaka någorlunda. Då kunde jag tänka, men jag var fortfarande fruktansvärt trött.
Jag hade ställt in mig på att det skulle ta tid, att det inte var någon quick fix. Hade jag nu varit sjuk i femton år så kunde jag lugnt ge det två, tre år för att se om jag eventuellt kunde bli att må bättre.
När hjärndimman var borta och jag kunde tänka igen var det dags att leta grundorsaker med skolans hjälp och klura ut varför och hur just jag blivit sjuk.
Det tog ganska precis två och ett halvt år för mig i Utmattningsskolan innan jag kunde räkna mig som helt frisk. I januari 2019 kunde jag helt säga upp samarbetet med Försäkringskassan. Nu är jag tillbaka på heltidssysselsättning. Läkaren som dömde ut mig, tittar på mig som att jag är ett vandrande underverk. Men är det någon som lyssnar på oss?
Vissa saker som jag har provat förut har jag hittat igen i Utmattningsskolan. Men tidigare har det varit som att rycka hit och dit i lösa trådar lite hur som helst och utan sammanhang. Det är först genom utmattningsskolan som jag har hittat något som haft en helhet och en röd tråd att följa och som har fungerat över tid.
Från en del får jag höra när jag berättar vad jag gjort för att bli bättre ”Klart att det fungerar om du tror på det.” Jo, placeboeffekten, tankens kraft är inte att förakta, det kan läka mycket. Positivt tänkande är viktigt, utan det hade jag nog inte överlevt eller orkat leta lösningar. Men att enbart tänka hjälper inte. Och jag har verkligen trott på ALL behandling genom de här femton åren, från SSRI till terapi, till vitaminer, till meditation och positivt tänkande. Så om SSRI och terapi hade hjälpt mig i min sjukdom, så hade jag varit frisk för länge sedan.
Jag har genom åren gått i terapi, ätit antidepressiva läkemedel, stresshanterat, haft kognitiv beteendeterapi, andats, slappnat av, bearbetat, byggt självkänsla och självförtroende. Förändrat och vänt runt hela mitt liv, i och för sig till det bättre. Faktiskt till att bli riktigt bra.
Jag ändrade även kosten, såg till att äta bra. Jag trappade själv ut SSRI och åt i stället B-vitaminer som fungerade bättre. Läste om Candida, allt stämde, slutade med socker och snabba kolhydrater. Blev bättre av det, ett tag. Allting var så, jag blev bättre ett tag för att sedan rasa ihop igen.
En av mina sjukdomsorsaker var en fläck på väggen hemma, den var helt torr, det luktade inget, en gammal åtgärdad vattenläcka från taket, ingen fara alls typ. Sedan jag flyttat in i huset hade jag långsamt, långsamt blivit sämre igen i mitt utmattningssyndrom, ökad trötthet, huvudvärk, kronisk snuva, ofta ögonmigrän. Jag tänkte inte på mögel.
När vi öppnade väggen så var det alldeles svart bakom, svartmögel. Sedan sanerade vi, tog bort allt skadat material och behandlade med mögeldödande medel.
Jag fann via analys även tungmetaller uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Det upptäcktes också att jag hade grov näringsbrist, en mage som inte tog upp näring som den skulle, trots bra mat.
Den svenska sjukvården verkar inte ha tillräcklig mögelerfarenhet. Till exempel när jag berättade för min läkare på vårdcentralen att jag trodde det var mögel som var orsaken att jag rasade och blev sjukare igen, så sa läkaren ”Visst, mögel kan påverka.” och i nästa andetag frågar läkaren mig ”Har du haft en traumatisk barndom?” I Sverige är det så inpräntat, inbankat och ”bestämt” att de här symtomen enbart är psykiska, så man ser inget annat. Inte ens när det borde vara uppenbart.
När jag även berättade om min kroniska snuva och slemmet i halsen borde väl en läkare förstå? Jag vet att det finns de läkare som kan det här. Men jag fick recept på Bricanyl inhalator och kortison. Och så skulle jag ha samtal med en kurator. För min kroniska snuva!?
Jag har inte haft en enda tillbakagång i mitt mående sedan jag startade i utmattningsskolan och knappt några sjukdagar alls sedan jag kunde förklaras som frisk i januari 2019.
Det trots att det varit hårda strider under min tillfrisknanderesa, med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, som kunde ha krossat vem som helst. Tack och lov hade jag en chef som slogs med näbbar och klor för min skull. Samt en läkare som gjorde samma sak tills den förmodligen blev nypt i örat av Försäkringskassan och troligen var tvungen att försöka hantera situationen utan att riskera att bli av med sin läkarlegitimation.
Som tur var blev jag tack vare UMS friskare och friskare under den här perioden och kunde steg för steg gå tillbaka i arbete. Vad som skulle ha hänt med mej i det här läget om jag inte haft utmattningsskolan törs jag inte tänka på. Men det var ändå tufft och väldigt forcerat.
De riskerade att spoliera hela min behandling som jag dessutom bekostat helt själv. Men det här är en historia som jag kommer att berätta mer om en annan gång.
Min mage fungerar numera liksom min hjärna, min sömn och återhämtning, och jag har läkt och fått mer och mer energi under åren sedan 2019. Nuförtiden, säger min kropp att jag kan röra på mig. Ut och gå komma i gång. När jag var sjuk var det katastrof de gånger jag försökte, det resulterade i yrsel, att jag ramlade och föll handlöst med skrubbsår och brutna revben som resultat.
Jag var trettiosex när jag brakade in i väggen och innan dess var jag sedan tonåren trött, rasade ihop med jämna mellanrum och orkade ingenting. Mina kompisar klagade på mig när jag var i tjugoårsåldern “Du är alltid trött!”
Jag fann via analysen vi gör i kurs 3 även skyhöga halter av uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten, och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger ofta att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Uran är det som jag misstänker som är min ursprungliga sjukdomsorsak. Uppväxt som jag är i en bergsby med höga halter av uran i dricksvattnet. Och sedan bosatt i många år i Sundbyberg, där de var tvungna att flytta ett bryggeri på grund av de höga uranhalterna i vattnet. Men befolkningen kan dricka det? Och senare tillbaka till gruvbygden igen…
Mögel kom in som sjukdomsförvärrare för mig först cirka tio år senare.
Så, så här bra som jag mår nu har jag inte mått under hela mitt vuxna liv.
Jag har så mycket att ta igen att ibland tar jag i lite mycket, tur att återhämtningen numera fungerar. Jag har inte längre en antydan till “utbrändhetmåendet” och jag kan varva ned och sova gott om natten även när jag varit i gång mycket.
De psykiska symptomen såsom ångest, panikångest och även min PTSD har försvunnit. Det utan någon som helst terapi under de här åren som jag följt UMS.
Jag tänker numera grundorsak, inte enbart symtom och hur jag kan åtgärda problemet, som när jag börjar få ont över bröstet, tänker jag först ångest, stress och jobbet. Sedan funderar jag på kaliumbrist, eftersom jag haft det förut. Så använder jag lite kaliumsalt i maten eller äter lite tillskott.
Och smärtan över bröstet försvinner oavsett om det stressiga förändrats eller inte.
En smärta jag tidigare haft i över femton år och trott varit psykiskt. Men där är det viktigt att man vet att man har brist, eftersom för högt kalium ger liknande symtom och både för högt och för lågt kalium är farligt för hälsan. Det gäller det mesta av våra mineraler, det är viktigt med balans. Väldigt viktigt även att kolla av lilla hjärtat och inte som jag och vården tillsammans avfärda symtomen som psykiskt under alla år.
Det första som säger ifrån om jag inte sköter mig är min mage, och jag lyssnar numera på den och vet vad jag ska göra för att rätta till. Är det en förkylning eller magsjuka som lurar, så går jag in i utmattningsskolan och läser på, och kurerna som finns där fungerar.
Huset är fixat vad det gäller mögel, jag mår bra i det. Jag har en väninna som hälsade på som är mögelskadad och hon kände sig betydligt bättre i vårt hus än hemma hos sig, så det verkar att ha fungerat.
Jag har blivit frisk från en sjukdom som inte finns med metoder som absolut inte kan fungera. De enda inom vården som brytt sig om mina resultat och velat veta vad jag har gjort är experterna som utredde och dömde ut mig, de som såg på nära håll vad som hände. De såg hur fruktansvärt sjuk jag var och hur mirakulöst frisk jag faktiskt har blivit.
Det var Martinas önskan om att jag skulle dela hennes historia
som ledde till att boken skapades:
– Det vi ser är att det finns tydliga evidens för att ME är en kroppslig sjukdom, med avvikelser i både ämnesomsättningen och immunsystemet, säger Anders Rosén, professor emeritus i cellbiologi vid Linköpings universitet.
Man har vetat rätt länge ute i världen att det rör sig om en fysisk sjukdom. Men det är första gången jag ser det påståendet på svenska, och jag vet att det glädjer i princip alla i hela skolan.
Vän av ordning frågar sig möjligen vad detta har med ”utmattning” att göra, och det har det därför att ”utmattning”, där ett symtom är hjärndimma, är förstadiet till en fullt utvecklad CFS eller ME – om du inte får stopp på inflammationen hamnar du lätt där är vår erfarenhet efter 2,5 år.
I min bok ”Mögelförgiftad” hänvisar jag till amerikanska studier, och som visar att 93% av undersökta ME-patienter hade mögeltoxiner i sig mot 0% i kontrollgruppen.
Du kan läsa på utmattad.net där UMS-medlemmar som idag är återställda talar ut
Jag kan givetvis inte bevisa det men jag tror inte att jag hade levt idag om jag inte hade fått vård i Asien. Flera i min närhet har också sagt mig efteråt att de trodde att jag skulle stryka med. UMS-metoden är ett enda härmande av den jag genomgick, och jag var nere sex vintrar i rad och tre, fyra månader varje gång. UMS är inget företag, utan ett projekt, som läggs ner den dagen vi inte behövs längre. UMS mål är att avskaffa sig själv.
Klicka
Jag skulle vilja kalla artikeln ovan för en rejäl och efterlängtad julklapp
Många befinner sig i den situationen att de behandlas (ofta illa) som psyksjuka, tvingas äta psykofarmaka, och gör de inte det får de ingen sjukpenning.
De tragiska självmorden och morden på två egna barn i Bjärred har av föräldrarna i ett brev förklarats med familjens ”meningslösa liv” efter att barnen insjuknat i kroniskt trötthetssyndrom, ME.
Den västerländska industrimedicinen hävdar att ingen bot finns, och det knäckte dem förmodligen plus att de mycket väl kan ha anfallits av; ”Det är socialt och psykiskt!!! Hur har ni fostrat er barn, egentligen?”
Det vet vi inte, men har det skett var det inte första gången.
93% av de sjuka i USA hade alltså mögeltoxiner – se symtomlistan längst ner Av UMS 3500 medlemmar är det 0 som ens hade tänkt på mögel före sitt möte med skolan, och det beror på att mögeltoxiner ”finns” knappt i Sverige vilket är lite märkligt eftersom Folkhälsoinstitutet offentligt sagt att man tror att 1,7 miljoner svenskar är drabbade.
Man har vetat länge
Möglet tränger ut / Petrea är numera frisk
I början av 2000-talet larmades det om problemet, och AB påstod att en miljon var mögelsjuka, och sen försvann frågan, och vi fick istället floder med artiklar med rubriker av typen ”den psykiska ohälsan ökar”.
Petrea K Marklund är en drabbad, som sjukskrevs i 15 år och en plats på långvården väntade, och som nu är befriad och åter i arbete. Läs hennes egen berättelse.
Det är dock för tidigt att lägga ner UMS Tre böcker till ska skrivas, och när det är gjort får vi hoppas på att det trängt ut i vårdapparaten att de måste utreda folk fysiskt. De urinprover som krävs för att hitta just mögel finns inte i Sverige, vi använder labb i England.
Framtiden ser ljusare ut! Jag har skrivit till Anders Rosén vid Linköpings universitet, och sagt att om de vill får de helt säkert forska på de återställda, och ställa frågor av typen; HUR blev ni friska?
Internationella symtomlistan för mögelförgiftning: Minskad förmåga att koncentrera dig (hjärndimma), depression, magont, värk, personlighetsförändringar, humörsvängningar, ökad ångest och panikreaktioner , letargi och apati, aggression, nedsatt närminne, (hjärndimma), oro, blödande tandkött, blödningar i hjärnan, blödningstendens, blod som inte koagulerar, dimsyn och synrubbningar, benmärgsstörningar, brännande känsla i munnen, bröstsmärta, kronisk trötthet, återkommande infektioner och influensakänslor, minskade sensorisk skärpa, koma, förvirring, hosta, krypningar i huden, skador på hjärtat, diarré, andningssvårigheter, koncentrationssvårigheter, ökad tendens till alkohol, socker och cigarettberoende , långsammare reflexer och svårare att tala, desorientering, yrsel, dåsighet, ögonskador, ögoninflammation, feber, håravfall, hallucinationer, huvudvärk, hörselnedsättning, inflammation i hjärtat, inre blödningar, nedsatt immunförsvar, oregelbundna hjärtslag, kliande näsa, gulsot, ledvärk, stelhet i leder, minskad sexlust, leversjukdomar, lågt blodtryck, minnesförlust och minnesproblem, muskelsmärta, illamående, näsblod, domningar, lungödem, röda ögon, rinnande näsa, anfall, skakningar, försämrade reflexer, halsont, stickningar, darrningar, kräkningar, kräkas blod, svaghet, viktminskning, väsande andning och stressat beteende.
I kurs 1, steg 1, i onlinekursen finns ett ex av boken ”Äntligen fri från utmattning!” som lär ge undrande vänner svar.
Baksidestexten, “Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Ann-Charlotte Carlsson:
-Jag har fått tre utmattningsdiagnoser 2001, 2002 och 2010 men blev sjuk långt innan dess. Jag har alltså varit sjuk i drygt 20 år och har fortsatt vara sjuk trots att jag har gått kurs i stresshantering och därefter regelbundet gör övningar. Jag har ätit SSRI, tre gånger, fått kognitiv beteendeterapi två gånger, och ätit de bästa kosttillskott och naturmedel som rekommenderas vid utmattning, och ändå blev jag aldrig frisk, trots att jag var en duktig patient.
I många år kunde jag inte läsa och förstå skönlitteratur. Numera läser jag vetenskapliga och medicinska artiklar på engelska och förstår mycket. Jag är på väg att bli frisk, helt och hållet tack vare att Lena Holfve startade Utmattningsskolan.se.
Boken handlar om UMS-medlemmar, som berättar med egna ord hur de blev friska, bland flera andra också Petrea K Marklund, som numera föreläser om UMS-metoden.
Ur nya boken, “Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Klicka, högupplöst, privat foto, friköpt
Jag frågade Sofia Stark samma sak
“Det går jättebra. Jag minns inte sjukdomsåren riktigt men var helt sjukskriven hela 2013.
Nu jobbar jag heltid, och har en skapande hobbyverksamhet, gör saker i ull och gör ljus. Jag sköter om 20 får och 17 lamm, en bordercollie och två katter samt två döttrar, egen villa och särbo. Tycker livet fungerar nu. Fast visst har jag fortfarande ont i huvudet, sämre minne och måste sova middag ibland. Jag skulle kunna lägga till att jag mår bättre om jag sköter mig kostmässigt; bra mat och inte dricker alkohol.”
Sofias rot var fluorid och radon i vattnet. Det är rätt många nu som är igenom UMS-programmet, och de är helt friska, och Sofia var den som först meddelade resultat i november år 2016. Jag startade UMS i slutet av juli det året: Sofia först ut som frisk.
I bilden ser i vart fall jag att hon var så förgiftad som nån ens kan bli; inga pupiller, knappt ögonbottnar.
I kurs 3 sänder vi biologiskt material till labb i USA.
Ur nya boken, “Äntligen fri från utmattning!” och med fri rätt att sprida texten:
Mögeltoxin tränger ut under läkaröverseende i Asien.
Sjuk i 17 år, nu föreläsare av Petrea K Marklund
Det var 2001 som jag först ”gick in väggen” rejält. Jag kraschade totalt, hela min tillvaro drogs ihop till ett mörker. Jag hade absolut ingen anledning att tro något annat än att det var stress och enbart psykiskt.
Det var “självklart” att det var arbetet, hemmet, livsförhållandena, som faktiskt var katastrofala vid den här tiden. Jag lovar, det var inte svårt att tro att min sjukdom berodde enbart på stress.
Jag har aldrig under de femton åren som sjuk mått bättre än vad någon gör två veckor efter en kraftig influensa. Men när man mår så pass bra så anses man ju nästan som frisk, man ska tillbaka i arbete till en del i alla fall. Det var jag en period mitt i de här sjukdomsåren. Jag kämpade med lönebidrag och återkommande sjukskrivningar. Jag rasade ihop totalt ett antal gånger per år.
Men enligt läkarna ansågs jag vara så frisk som jag någonsin skulle kunna bli. Sedan började det långsamt bli värre igen, trots att jag då hade vänt mitt liv så mycket till det bättre, suveränt stressfritt arbete som jag stormtrivdes med, förstående chef som justerade arbetsuppgifterna så fort jag blev sämre, bra kollegor, fantastiska vänner, bra relationer överlag, tryggt hemförhållande med stabil, bra partner och trygg i mig själv. Trots alla redskap jag fått genom åren i hur man ska hantera stress så blev jag bara sämre och sämre.
Jag har haft väldigt dåligt minne under de här femton åren, emellanåt har jag totalt glömt saker som jag gjort. Mina barn och vänner brukar ibland tala om saker där jag inte har en aning om vad de pratar om. Det finns luckor från mina sjukdomsår som är helt svarta.
Min kod till betalkortet bara försvann ur min hjärna en dag, en kod som jag hade haft utan problem i många år och jag var tvungen att beställa ett nytt kort. En gång strax innan min stora krasch 2001 kom jag i en korsning här i närheten där jag bor och hade absolut ingen aning vart jag var på väg. Jag visste inte om det var morgon eller kväll, om jag var på väg till jobbet, affären eller dagmamman. Jag var tvungen att titta efter i baksätet om jag hade något barn med mig.
Alla rutiner som man vanligtvis gör automatiskt, som att borsta tänderna eller krydda maten var borta. Jag hade ett sömn-/vilobehov på minst 16 timmar dygn för att fungera någorlunda, dvs. kunna göra något litet överhuvudtaget. Men jag sov aldrig en hel natt, vaknade många gånger och saknade helt djupsömn. Dubbelslag eller oregelbundna hjärtslag, konstant ångest, panikångest. Jag var fumlig, tappade saker, slog i och slog sönder. Jag hade yrsel, det var obehagligt att gå i trappor, kändes som jag skulle tappa balansen. Någon gång föll jag också handlöst, tack o lov inte utför någon trapp.
Gjorde jag något för mycket, det vill säga något som egentligen är normalt att klara av, så fick jag speedade stresspåslag där jag inte kunde sova alls på natten efteråt. Jag hade en mage som stod och skrek i fyra hörn. Huvudvärk, ögonmigrän, ljud och ljuskänslig…
Jag var som i ett fängelse i min egen kropp och jag fantiserade om ett trollspö som kunde befria mig från alla plågor, men det verkade vara omöjligt. Jag nämnde influensa innan, blanda sedan in baksmälla, en rejäl en, som om du supit i en vecka, fast du inte har druckit alls, och sedan några portioner senildemens så har du konceptet. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år.
När jag ”firade” fjorton år som sjuk började jag för första gången under alla dessa år tvivla på att jag någonsin skulle bli frisk igen. Jag blev utredd av företagshälsovården våren 2016.
Beskedet blev att läkaren inte hade sett någon med min sjukdomsbild eller sjukdomshistoria någonsin bli frisk. Jag fick diagnosen utmattningsdepression, för annars trodde läkaren inte att jag skulle få sjukpenning, vilket ansågs vara livsavgörande att jag fick. Fast jag hade alla kriterier för ME/CFS, det som tidigare lite missvisande kallades kroniskt trötthetssyndrom.
Jag hade även grav PTSD, men jag bedömdes vara för sjuk för att klara av behandling för den med psykodynamisk psykoterapi. Läkaren ville sjukpensionera mig helt. Min arbetsförmåga bedömdes till att kunna bli som max 25 % för att jag tjatade att jag ville tillbaka i jobb. Men läkaren varnade mig och sa rakt ut att jag skulle bli helt sängliggande som en grönsak på långvården om jag fortsatte att kämpa.
Sommaren 2016 fann jag Utmattningsskolan.se via en grupp på Facebook. Jag gick med och provade skolan på webben, trots att det mesta jag trodde och visste om utmattningssyndrom ställdes på huvudet. I början kändes mycket konstigt och annorlunda i tänket, men det var ingenting som var dyrt inte heller någonting som var farligt. Jag hade ju inget som helst att förlora. Mina framtidsutsikter var, som sagt, inte så lovande.
Vanliga vården hade ju inte heller någon som helst hjälp att ge.
I Utmattningsskolan sägs det att utmattningssyndrom beror på inflammation i hjärnan, och det kunde ju lugnt stämma med mitt mående, min hjärna kändes som att den var kokt i ständig feber. Efter två veckor märkte jag första effekten av råden i skolan. Men det tog femton veckor innan min hjärna var tillbaka någorlunda. Då kunde jag tänka, men jag var fortfarande fruktansvärt trött.
Jag hade ställt in mig på att det skulle ta tid, att det inte var någon quick fix. Hade jag nu varit sjuk i femton år så kunde jag lugnt ge det två, tre år för att se om jag eventuellt kunde bli att må bättre.
När hjärndimman var borta och jag kunde tänka igen var det dags att leta grundorsaker med skolans hjälp och klura ut varför och hur just jag blivit sjuk.
Det tog ganska precis två och ett halvt år för mig i Utmattningsskolan innan jag kunde räkna mig som helt frisk. I januari 2019 kunde jag helt säga upp samarbetet med Försäkringskassan. Nu är jag tillbaka på heltidssysselsättning. Läkaren som dömde ut mig, tittar på mig som att jag är ett vandrande underverk. Men är det någon som lyssnar på oss?
Vissa saker som jag har provat förut har jag hittat igen i Utmattningsskolan. Men tidigare har det varit som att rycka hit och dit i lösa trådar lite hur som helst och utan sammanhang. Det är först genom utmattningsskolan som jag har hittat något som haft en helhet och en röd tråd att följa och som har fungerat över tid.
Från en del får jag höra när jag berättar vad jag gjort för att bli bättre ”Klart att det fungerar om du tror på det.” Jo, placeboeffekten, tankens kraft är inte att förakta, det kan läka mycket. Positivt tänkande är viktigt, utan det hade jag nog inte överlevt eller orkat leta lösningar. Men att enbart tänka hjälper inte. Och jag har verkligen trott på ALL behandling genom de här femton åren, från SSRI till terapi, till vitaminer, till meditation och positivt tänkande. Så om SSRI och terapi hade hjälpt mig i min sjukdom, så hade jag varit frisk för länge sedan.
Jag har genom åren gått i terapi, ätit antidepressiva läkemedel, stresshanterat, haft kognitiv beteendeterapi, andats, slappnat av, bearbetat, byggt självkänsla och självförtroende. Förändrat och vänt runt hela mitt liv, i och för sig till det bättre. Faktiskt till att bli riktigt bra.
Jag ändrade även kosten, såg till att äta bra. Jag trappade själv ut SSRI och åt i stället B-vitaminer som fungerade bättre. Läste om Candida, allt stämde, slutade med socker och snabba kolhydrater. Blev bättre av det, ett tag. Allting var så, jag blev bättre ett tag för att sedan rasa ihop igen.
En av mina sjukdomsorsaker var en fläck på väggen hemma, den var helt torr, det luktade inget, en gammal åtgärdad vattenläcka från taket, ingen fara alls typ. Sedan jag flyttat in i huset hade jag långsamt, långsamt blivit sämre igen i mitt utmattningssyndrom, ökad trötthet, huvudvärk, kronisk snuva, ofta ögonmigrän. Jag tänkte inte på mögel.
När vi öppnade väggen så var det alldeles svart bakom, svartmögel. Sedan sanerade vi, tog bort allt skadat material och behandlade med mögeldödande medel.
Jag fann via analys även tungmetaller uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Det upptäcktes också att jag hade grov näringsbrist, en mage som inte tog upp näring som den skulle, trots bra mat.
Den svenska sjukvården verkar inte ha tillräcklig mögelerfarenhet. Till exempel när jag berättade för min läkare på vårdcentralen att jag trodde det var mögel som var orsaken att jag rasade och blev sjukare igen, så sa läkaren ”Visst, mögel kan påverka.” och i nästa andetag frågar läkaren mig ”Har du haft en traumatisk barndom?” I Sverige är det så inpräntat, inbankat och ”bestämt” att de här symtomen enbart är psykiska, så man ser inget annat. Inte ens när det borde vara uppenbart.
När jag även berättade om min kroniska snuva och slemmet i halsen borde väl en läkare förstå? Jag vet att det finns de läkare som kan det här. Men jag fick recept på Bricanyl inhalator och kortison. Och så skulle jag ha samtal med en kurator. För min kroniska snuva!?
Jag har inte haft en enda tillbakagång i mitt mående sedan jag startade i utmattningsskolan och knappt några sjukdagar alls sedan jag kunde förklaras som frisk i januari 2019.
Det trots att det varit hårda strider under min tillfrisknanderesa, med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, som kunde ha krossat vem som helst. Tack och lov hade jag en chef som slogs med näbbar och klor för min skull. Samt en läkare som gjorde samma sak tills den förmodligen blev nypt i örat av Försäkringskassan och troligen var tvungen att försöka hantera situationen utan att riskera att bli av med sin läkarlegitimation.
Som tur var blev jag tack vare UMS friskare och friskare under den här perioden och kunde steg för steg gå tillbaka i arbete. Vad som skulle ha hänt med mej i det här läget om jag inte haft utmattningsskolan törs jag inte tänka på. Men det var ändå tufft och väldigt forcerat.
De riskerade att spoliera hela min behandling som jag dessutom bekostat helt själv. Men det här är en historia som jag kommer att berätta mer om en annan gång.
Min mage fungerar numera liksom min hjärna, min sömn och återhämtning, och jag har läkt och fått mer och mer energi under åren sedan 2019. Nuförtiden, säger min kropp att jag kan röra på mig. Ut och gå komma i gång. När jag var sjuk var det katastrof de gånger jag försökte, det resulterade i yrsel, att jag ramlade och föll handlöst med skrubbsår och brutna revben som resultat.
Jag var trettiosex när jag brakade in i väggen och innan dess var jag sedan tonåren trött, rasade ihop med jämna mellanrum och orkade ingenting. Mina kompisar klagade på mig när jag var i tjugoårsåldern “Du är alltid trött!”
Jag fann via analysen vi gör i kurs 3 även skyhöga halter av uran som man först på senare år börjat mäta i dricksvatten, och bara om man ber särskilt om att de ska mäta det. Man säger ofta att man inte vet hur det påverkar människor eller vilken dos som är skadlig.
Uran är det som jag misstänker som är min ursprungliga sjukdomsorsak. Uppväxt som jag är i en bergsby med höga halter av uran i dricksvattnet. Och sedan bosatt i många år i Sundbyberg, där de var tvungna att flytta ett bryggeri på grund av de höga uranhalterna i vattnet. Men befolkningen kan dricka det? Och senare tillbaka till gruvbygden igen…
Mögel kom in som sjukdomsförvärrare för mig först cirka tio år senare.
Så, så här bra som jag mår nu har jag inte mått under hela mitt vuxna liv.
Jag har så mycket att ta igen att ibland tar jag i lite mycket, tur att återhämtningen numera fungerar. Jag har inte längre en antydan till “utbrändhetmåendet” och jag kan varva ned och sova gott om natten även när jag varit i gång mycket.
De psykiska symptomen såsom ångest, panikångest och även min PTSD har försvunnit. Det utan någon som helst terapi under de här åren som jag följt UMS.
Jag tänker numera grundorsak, inte enbart symtom och hur jag kan åtgärda problemet, som när jag börjar få ont över bröstet, tänker jag först ångest, stress och jobbet. Sedan funderar jag på kaliumbrist, eftersom jag haft det förut. Så använder jag lite kaliumsalt i maten eller äter lite tillskott.
Och smärtan över bröstet försvinner oavsett om det stressiga förändrats eller inte. En smärta jag tidigare haft i över femton år och trott varit psykiskt. Men där är det viktigt att man vet att man har brist, eftersom för högt kalium ger liknande symtom och både för högt och för lågt kalium är farligt för hälsan. Det gäller det mesta av våra mineraler, det är viktigt med balans. Väldigt viktigt även att kolla av lilla hjärtat och inte som jag och vården tillsammans avfärda symtomen som psykiskt under alla år.
Det första som säger ifrån om jag inte sköter mig är min mage, och jag lyssnar numera på den och vet vad jag ska göra för att rätta till. Är det en förkylning eller magsjuka som lurar, så går jag in i utmattningsskolan och läser på, och kurerna som finns där fungerar.
Huset är fixat vad det gäller mögel, jag mår bra i det. Jag har en väninna som hälsade på som är mögelskadad och hon kände sig betydligt bättre i vårt hus än hemma hos sig, så det verkar att ha fungerat.
Jag har blivit frisk från en sjukdom som inte finns med metoder som absolut inte kan fungera. De enda inom vården som brytt sig om mina resultat och velat veta vad jag har gjort är experterna som utredde och dömde ut mig, de som såg på nära håll vad som hände. De såg hur fruktansvärt sjuk jag var och hur mirakulöst frisk jag faktiskt har blivit.
I Kurs 2 lär skolan ut en metod för att sänka kortisol, och en för att höja kortisol, då vissa har för mycket och andra för lite.
Det är bara akuta och tillfälliga lindringar då trasslet med binjuren är ett symtom.
Binjuren är en nyttig idiot som gör som den blir tillsagd, och den får fel information ifrån hjärnan på grund av omfattande inflammationen i den.
Om vi kikar på bilden till höger ser vi att jag har ringat in miljögifter och skolan är fokuserad på att alla ska hitta dem och eliminera dem ur sitt liv.
Det är boten.
Vi ser också att det står ”brain inflammation” – dvs. hjärninflammation – och den gör så att vi har trassliga binjurar, saknar närminne till stor del, och är allmänt snurriga. Kurs 1, som är gratis, omhändertar detta problem, och det är prio 1 att få bort hjärndimman så man kan tänka.
Kurs 1 är gratis för att folk ska slippa hantera betalningar, och lektionerna är inspelade på band för många är så sjuka att de inte klarar skriven text heller.
Rätt väg att gå är således att slå ner hjärndimman (kurs 1) och få ordning på sömnen (kurs 2) och när vi jobbar med den omhändertar vi tillfälligt binjuretrasslet, för det är störande, och sen när vi kan tänka och inte somnar snudd stående mellan 14.00-16.00, lägger vi en växel och börjar kurs 3-7 som handlar om att identifiera gifterna, och avgifta.
En del får fram sin giftbild genom kostsamma labbprover men skolan innehåller tester som är helt gratis, som man kommer långt med, för den som inte har råd, samman med symtomlistor ”hur man blir” av t.ex. kopparförgiftning.
Bilden till höger är ett labbsvar som en kvinna fått som är kraftigt förgiftad och om vi tänker oss tanken att hon använde skolans metoder, för att manipulera kortisol på livstid, eller åt tillskott som manipulerar den, kommer hon att vara sjuk framöver i all oändlighet.
Man måste ha fokus på miljögifterna, och betrakta allt annat som symtom. Vi har en medlem som går hos en läkare som uppenbarligen kan vår sjukdom men de är få därför att sjukdomen ingår inte i läkarutbildningen:
”Min funktionsläkare Peter Martin säger precis som Lena, att ”trötta” binjurar snarare är ett symtom på att något annat är i obalans eller ”stört” i kroppen.
Det troliga är att binjurarna inte alls är trötta utan fungerar precis som de ska, men dom får just nu inte dom rätta signalerna från hjärnan. Stress må vara en utlösande faktor men kanske inte den kroppsliga orsaken.
Jag har via Peter Martin gjort ett antal provtagningar som visat att jag har läckande tarm, 46 födoämnesintoleranser, Candida och SIBO, vilket är mer troligt att förklara som orsak. Enligt honom så kommer många fysiska åkommor från tarmen.
Men efter att till 100% sen i mitten på maj anpassat kosten efter alla dessa diagnoser plus stöttat med diverse för mig helt nödvändiga tillskott så har jag ändå tok-kraschat 2 ggr sen dess(alltså legat utslagen i flera veckor). Min läkare menar då att troligtvis föreligger det fler problem i kroppen och han har sett att när tillstånden blir kroniska och kommer i skov så kan det ofta bero på någon slags metallförgiftning.
De proverna visade inga skyhöga värden men tillräckligt höga för att problem kan uppstå. Så nu är amalgamsanering igångsatt kombinerat med strikt detoxkur. (Betyder tillskott av bland annat lipposomalt C-vitamin och Glutation). Parallellt med detta så fortsätter jag ju att äta min strikta och anpassade kost och tillsätta alla nödvändiga extra vitaminer och mineraler som jag ju vet efter provtagningar att jag behöver.
Äter också Ashwaganda för att stötta binjurarna. Enligt Peter Martin är det viktigt att stötta alla dessa kroppsliga dysfunktioner samtidigt. Guldmjölk, ingefära och alla andra ”Holve-tips” är ju perfekta metoder att följa även det parallellt och tillsammans med övriga åtgärder. Men också viktigt att köpa rätt preparat därute om man ska äta tillskott. (Men C-vit, Magnesium, Zink, Omega 3, D-vitamin och flertalet B-vitaminer är nog bra för många av oss att stötta med samt ev Selen för avgiftning och järn om man som jag har lågt Ferritin.)
Min erfarenhet är att Thorne och Holistics erbjuder riktigt high quality.
I mitt fall är tillskott helt nödvändigt men kommer att sluta med en hel del av dom sen när jag anser mig vara frisk.
Nästa avsnitt för mig om nu inte amalgamsanering och övrig avgiftning gör sitt är att göra en större provtagning som letar efter infektioner, som enligt Peter Martin också kan vara en orsak till problemen. Så helt i linje med vad Lena försöker pränta in i oss!”
Jag har fått en kvinnas tillstånd att publicera hennes text, och jag har tagit bort sånt som kan identifiera henne. Hennes förgiftningsrot torde vara utredd.
Nu hade läkare gått ut, och sagt att vården står inför en förtroendekris, och om jag minns rätt fick min egen företagsläkare skriva om intyget åtta gånger… Han nämnde nåt om att administrationen och byråkratin var på väg att ta livet av honom.
Hur som, jag litar på de läkare som nu har larmat, och så tänker vi oss att kvinnan som skriver nedan uppsöker vården.
Det tas lite generella blodprover, som är så mediokra att folk vänder sig till Tyskland, och man lär inte hitta varken parasiter i hjärnan eller bakterier.
Då blir det psyket!
En sjuksköterska, som jobbar på medicin, sa mig det: – Allt vi inte får svar på via prover skottar vi till psyket.
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå varför fler och fler blir långvarigt sjuka, och läser vi kvinnans berättelse om sig själv inser vi att det är bara den som gör egna utredningar som kan komma nån vart mer än till psyket där man får tugga antidepressiv medicin som många tydligen blir ännu sjukare av.
Man tar sig för pannan! Tack Gode Gud att jag själv åkte till Asien!
Men jag ser ljus i tunneln då läkare ryter ifrån, och då undersköterskor säger som det är.
Då är vi på rätt väg!
Inom skolan har vi startat lokalgrupper i Stockholm, Göteborg, Värmland och Dalarna, och det lär bli en i norr och syd med flera nästa vecka, och i dessa grupper får man inte snacka sjukdom eller symtom, de är till för att träffas, och jag har uppmanat dem att bilda en förening, söka statsbidrag, och utvecklar medlemmarna sina lokalgrupper ska jag hälsa på dem.
De flesta tvingas att vara sin egen doktor, det är lika bra att organisera pluggandet en aning, för en sak vi håller på med är nog att utbilda morgondagens utmattningsfröknar och magistrar.
Om vården fortsätter att ”skotta alla till psyket” sitter snart hela befolkningen där, och det lär inte ske för det finns ett bästföredatum för de metoder som används nu.
Exempel på parasiter
Hej Lena!
Har nåt väldigt kul att berätta om guldmjölken!
Jag blev dödssjuk -96, hela kroppen rasade samman, ingen känsel, yrsel, ja symtom som man kan fylla flera sidor med. Kom på genom en kompis att det berodde på amalgamet, sanerade under -97. I tråden skrev du att det mycket väl kan vara min förgiftningsrot. Har ju ätit massor med preparat för att dra ur kvicksilvret, Algomin, Duo-selen, C-vitamin mm mm.
När jag fick min första utmattning (genom jobbstress) gjorde jag en håranalys 2010. Fick då svar på stora mineralbrister, typiska för utmattning, väldigt låga sköldkörtelvärden etc. Jag frågade särskilt om kvicksilver men fick svar att det inte just var nåt kvar, kändes ju ändå bra med den infon. Tyvärr fick jag aldrig skriftligt på analysen utan bara muntligt.
Blev ju jättenyfiken när du skrev att det fortfarande kunde vara min förgiftningsrot. Eftersom håranalys tydligen inte hade visat så mycket (var kanske inte någon bra analys, ganska billig) på mig så har jag i höst, efter ditt förslag om förgiftningsrot varit på en scanning hos homeopat. Den gav mycket förklaring till mitt dåliga mående, svåra värk och totala energibrist. Tilläggas kan ju att jag sedan unga år haft urusel sömn, värkproblem etc etc.
Analysen visade bl a att jag har en parasit i hjärnan, Pseudonomas aeruginosa, bakterie Kingella Kingae, det saknas vidare massa mineraler i kroppen, i hjärnan 50 %! Vidare har jag högt tryck i hjärnan pga allergisk kärlinflammation (har ju nästan alltid konstant huvudvärk). Men det hon sa som var roligt var det att hon såg att jag har gjort något bra för hjärnan, väldigt nyligt, ja väldigt nyligt. Jag sa att jag har druckit riktig guldmjölk i en ca en vecka nu. Berättade om skolan. Det hon sa tycker jag visar att guldmjölken med alla ingredienserna hade gjort nytta fort. Har även mineralbrist i hypofysen mm mm.
Har varit jagad från jobbet från fjärde sjukdagen och de drog mig på avstämningsmöten hela hösten, skulle ha dit mig på arbetsträning efter två veckor! Lyssnade inte på mig, Företagshälsans läkare hemsk, ja det har varit en skräckresa!! Bytt läkare nu… vilket de också vill neka en, att få byta läkare.
Har fortfarande elallergi i nervsystemet + blodbanor (hade jättesvårt med el då -97, -97). Massor med allergier, vissa pollen, mjölsorter, plaster kemikalier (eller förgiftning? ska försöka ta reda på mer om det), polyester mm mm. Misstänker faktiskt att kemikalierna även står för att jag brukar bleka/slinga håret.
Har kvar tungmetaller, silveramalgam + legeringar, tål ej nickel, krom, trycksvärta och tål ej choklad 🙁 ej bra för mitt nervsystem…
Igår kväll gick jag igenom mina papper, var ju på scanningen 5 okt men har inte orkat skriva rent den vilket jag hade tänkt att göra på en gång. När jag går igenom den ser jag att jag även har nickel-krom-berylliumlegering!!!, har helt missat det fast jag sett staplarna på skolgården!
Vill även tillägga att kineosologer är väldigt duktiga på att få fram vad man inte tål. Har gått i flera år hos kineosolog som fått fram både virus, bakterier, allt jag inte tål vad gäller mat, bly, bensin mm mm genom muskeltester.
Tycker att det är helt underbart att du har startat denna skolan! Längtar att det ska bli uppenbarat i detta land vad som gör folk sjuka. Hoppas att det blir en bok också, bistår gärna med info om hur man blir bemött i vården när man är förgiftad! Och utmattad! Säkert många i skolan som har hemska historier om det.
Pluggade 2001-2005 då jag insåg att min kropp inte skulle hålla mycket länge till. Fick jobb 2006 (offentliga sektorn) och det var då jag började utsättas för en extrem stress. Det är verkligen den som har gjort att jag har blivit totalt utmattad men det är ju så att med en så förgiftad kropp har man ingenting att sätta emot! Blir ju extra känslig för stress etc. Hade jag inte haft ett så stressigt jobb har jag nog fortsatt att harva mig fram med diverse symtom men ej blivit utmattad. Det värsta har jag ju ändå fått bort när jag sanerade. Stress ställer ju till extremt mycket i kroppen! På slutet var det som att min hjärna kokade. Jag har blivit väldigt illa behandlad av cheferna sen jag kom tillbaka efter min första utmattning, mina kollegor har egentligen reagerat mer på det än jag själv. Det har inte tagits någon hänsyn till min tidigare utmattning utan när jag sagt att jag inte kan ta fler ärenden (hade dessutom delad tjänst, dubbla uppdrag) så dunkade chefen papprena i bordet och sa att jag fick lov att ta det! Så att säga att jobbet inte har betydelse skulle ge mycket felaktiga signaler till många arbetsgivare.
Men tack för allt du gör Lena! Det är ett fantastiskt projekt du har dragit igång!
Jag har nog skrivit lite rörigt men orkar inte göra om nåt nu 🙂 Har inte orkat komma nån vart i skolan heller, har druckit guldmjölk i drygt 6 veckor nu. Vill komma in på sömnkapitlet helst innan jag ska tillbaka till läkaren i slutet av nov. Berättade lite kort för henne om utmattningsskolan sist.
Ha det gått i solen
Hälsningar från
NN
(Den scanning medlemmen talar om är godkänd av EU och USA bland annat.)
När skolan startade den 27 juli 2016 uppstod rätt snart ett problem, eftersom ”alla” tyckte att det var svårt att surfa runt och plocka ihop vad man behöver ha i starten.
Jag hade tidigare handlat av immun.se , och upplevt dem som mycket snabba och korrekta. Därför frågade jag om de kunde plocka ihop ett startkit, och det kunde de.
Leverantören av startkittet är en viktig person, eftersom vi har hjärndimma ofta, fattar inte, kan glömma bort… Den personen måste vara kärleksfull, och inget surkart.
Jag besökte dem, och läste av dem några timmar och beslöt att immun.se får förtroendet, och det har fungerat som klockan sen 2016.
Skolans medlemmar bestämde sen via en omröstning vad kittet skulle innehålla.
Vi har därför en egen sida hos dem, och eftersom jag gör en turné i Sverige bestämde jag mig för att hälsa på dem. (Jag tog en massa foton med min Ipad vars bredbandsuppkoppling är trasig varför jag inte kan ta ut några bilder.)
UMS:are som går i den riktiga skolan och som är inskrivna i kurs 1 har dessutom 10% rabatt på allt, utom reavaror, hos immun.se
Startkittet är hopplockat av gamla UMS:are sommaren 2016 därför att alla tyckte att det var för svårt för sjuka med hjärndimma att leta varor över halva Internet.
Det tillkom via omröstningar, och med i kitet ska det följa en lapp som hänvisar till UMS:s för support.
UMS-böckerna ska Immun.se hålla samma priser som förlaget gör men leveranstiden från dem är alltid 6-8 dagar. Immun.se ska nu försöka hålla UMS-böckerna i lager och då får man dem med vändande post.
UMS-böckerna finns som e-böcker i Internetbokhandeln, och ”Utmattad-fri från hjärndimma” samt ”Sömnlös” också som ljudböcker och säljs också av Internetbokhandeln.
Ena grundaren har varit svårt sjuk
Det förenar oss eftersom jag som är Utmattningsskolans grundare också var svårt sjuk, och våra före detta sjukdomar blev sen till ett nytt jobb, och erfarenheterna har hjälpt många.
Men det finns en stor skillnad därför att de säljer produkter Det gör inte jag, och jag har t.ex. inte provision från dem eller någon annan, och det innebär att de aldrig får säga att nåt är bra. De kan inte tala ur skägget hur som om vad som kan hjälpa dig för då ska den produkten de rekommenderar räknas som medicin, och det får de inte sälja. Deras rådgivning brinner delvis inne, och de får inte uppmana folk att pröva ditt eller dutt. Personligen kan jag känna att de borde starta en helt fristående WordPressblogg.
Jag är i botten författare, och skriver vad jag vill, och det blir givetvis som natt och dag.
Vi sågs över en fika, och jag samt en väninna, som var chaufför, fick smaka på tre bärpulver utblandade i yoghurt. Man hinner inte speciellt mycket mer på kort tid. Men jag hann med det jag skulle nämligen att läsa av dem, och de är lika friska live som jag alltid har uppfattat dem som.
Grundaren Carina berättar:
”Det här hände mig
Jag heter Carina och var 32 år då det hela började med ett födelsemärke på vaden som visade sej vara Malignt Melanom. Födelsemärket opererades bort och sen var allt frid och fröjd i 6 år. Då fick jag en öm knöl på insidan av låret.
Efter provtagning fick jag veta att det var en cancertumör, en metastas i en lymfkörtel som kommit ifrån det gamla födelsemärket. Operation igen. Inte kul alls. Alla lymfkörtlar från knäet till ljumsken togs bort.
Sen dröjde det ca 6 månader innan jag fick ont i ryggen. Jag gick till en kiropraktor åtskilliga gånger, i tron om att det var en sträckning i ryggen. Man vill ju inte tro att allt är cancer. Men det var det. Den gick inte att operera, så det blev strålning och ett slags cellgift som heter Temodal. Jag hade hört att Temodal inte hjälpte så bra, så jag var väldigt skeptisk, men hade inget val.
Jag var verkligen dålig. Tumören hade växt in i ett revben så det nästan var av. Skiktröntgen visade att det var förändringar på levern och i ena lungan också.
Tog hjälp av naturmedicin
Eftersom jag alltid har varit intresserad av naturmedel (kosttillskott) så dök jag in i snårskogen av mer eller mindre verksamma produkter i ett försök att själv göra något åt min situation.
Men det måste jag säga, att utan hjälp av Ann, en väninna, att leta runt på Internet hade jag aldrig hittat alla bra produkter som jag äter nu. Det första vi lärde oss var hur enormt viktigt det är att bygga upp immunförsvaret. Därför koncentrerade vi oss på att hitta produkter som gjorde det.
Först och främst Mivitotal. Även stora mängder C-vitamin, MSM, Kolloidalt Silver, Björkaska och PH-Kalk slank ner. Antioxidanter är mycket viktiga.
De skyddar oss mot fria radikaler. Fria radikaler kan liknas med att släppa loss en galen elefant i ett glashus! Så mycket skada gör de i kroppen. Dessa kosttillskott är bara en del av de vi har ätit.
Nu har det gått 13 år och allt ser bra ut! Läkarna är förvånade över att allt har försvunnit, t.om revbenet har läkt.
Jag behöver inte längre ta Temodal. Tyvärr är läkarna inte intresserade av att veta vad jag har stoppat i mig för att stärka mitt immunförsvar och öka kroppens återhämtningsförmåga.
Vår personliga åsikt – om immunförsvaret och immunbristsjukdomar
Vi har ingen aning om det är kosttillskotten eller bara cellgiftet som har hjälpt, fast vi tycker det känns logiskt, att brist på lika vitaminer, mineraler och antioxidanter gör kroppen mycket svagare när den utsätts för stora påfrestningar.
Vår personliga åsikt är, att om kroppen är i balans har sjukdomar svårare att få grepp om en.
Nu vill vi ge tips till andra som vill försöka göra något åt sin situation. Och glöm aldrig att Du är den enda som känner DIN kropp!
Lyssna inåt så kommer du att hitta din inre styrka!
Ge inte upp. Så länge det finns liv finns det hopp!”
Bipollen består av klumpar från hanfröer och nektar från växter som blivit besökta av bin.
Svensk bipollen är riktigt fullproppad med näringsämnen, cirka 205 bioaktiva ämnen, 27 mineraler, 16 vitaminer och 22 aminosyror.
Dess innehåll av vitaminer är mycket koncentrerad och har högre halter än grönsaker och frukt. De innehåller de flesta enzymer och koenzymer som vår kropp behöver. Enzymer behövs för vår matsmältning och läkningsförmåga.
Stärker blodkärlen
Förebygger inre blödningar, åderförkalkning och benskörhet och hormonrubbningar
Infektioner förebyggs
Stimulerar syreupptagningen
Förbättrar minnet och koncentrationen
En del kan uppleva irritation i mag- och tarmkanalen och att det ger en utdrivande och laxerande effekt. Andra allergiska reaktioner kan vara att man blir uppsvälld, får hjärtklappning och andningssvårigheter. Börja med mindre doser (ca 1⁄4 tsk) bipollen. Det är bättre att äta lite, och sedan öka dosen, än att inte äta bipollen alls för att man är känslig i början. Allt om bipollen näringsvärde
Vill inte VC ta D-vitamin prov så har vi grupprabatt hos labb som finns över hela landet
Har du ett väldigt lågt värde kan det vara det enda som är ”fel” på dig och det kallas då för utmattning / depression / utbränning men är egentligen en hormonbrist.
Men det är ett symtom så det räcker inte bara med att bota själva bristen. Det gäller att sen se till att man inte hamnar där igen.
Ett D-vitaminprov kostar runt 500-600 kr
Många jag har talat med har också haft lågt D-vitaminvärde men vården sätter det inte samman med utbränning.
Jag hade så lågt som 15, och det är inte ett vitamin utan ett hormon.
Har du lågt ska du äta D-vitamintabletter tills du når normalvärden. Jag åt, den av läkaren rekommenderade dosen, 10 000 enheter per dygn.
En medlem i skolans Facebookgrupp åkte in med akut blodförgiftning och jag har bett denna medlem kolla sitt D3-värde. D-vitaminet, som är ett hormon, åker i allmänhet ner på oss och är det väldigt lågt blir man som ett öppet mål för samtliga bakterier, virus samt parasiter.
Jag hade 15, och 50 anses farligt… och jag fick Leshmania – som är världens äckligaste parasitsjukdom – och 15-20 infektioner.
Kolla era värden och ha ändå i er 10 000 enheter per dygn.
Antingen tabletter eller 10 minuter solande på mage och 10 minuter på rygg = 10 000 enheter per dag – året runt.
Från den 25:e augusti är det tillskott som gäller för de flesta.
Eric Berg använder vi ofta i Utmattningsskolan
Utdrag ur boken ”Utmattad – Fri från hjärndimma!”, som är kurs 1 i UMS.
Han bör vara svenskättling och han hade i februari 2017 hela en miljon tittare. Berg talar bland annat i en video om att äta melatonin för att få sin sömn.
Berg säger att problemet när du tar melatonin är att det kan sluta med att du har orsakat en svaghet i tallkottkörteln som är den som ska producera melatoninet.
Hans lösning, som du kan presentera för din egen läkare, är att äta vitamin K2 och D3 istället, och tillsammans. Personer som använder blodförtunnande läkemedel ska konsultera en läkare före användning av vitamin K2. D3 behöver varje svensk vintertid eftersom vår sol inte kan ge oss det viktiga hormonet från september till långt in i maj. D-vitamin är inte ett vitamin utan ett hormon.
Gå regelbundna promenader i solljus är en av hans lösningar, men det fungerar inte speciellt bra om man bor i Boden vintertid. Det är många som går i ljusterapi, och rapporterar välmående, vilket med stor sannolikhet hänger ihop med melatoninet som styrs av ljus och mörker.
Vi som inte bor i Norrbotten kan med lite tur vistas ute mitt på dagen till exempel. ta en promenad efter lunchen. Det fungerar som sömnmedel, senare på dygnet, därför att ljus håller undan sömnhormonet och mörker aktiverar det. Vistas du i för mycket mörker på dagen blir du med automatik trött och vid fel tidpunkt på dygnet.
Ett sätt att snabbt bota sig från energistörningar i kroppen, som kan störa sömnen, är att gå barfota på marken. Ett annat hett tips för bättre sömn är att sova med sovstrumpor på sig. De ska vara varma, sköna, inte sitta åt och tillverkade av naturmaterial. Skälet till att det brukar hjälpa är att vi genom att värma fötterna vidgar blodkärlen och det sänder direkt en signal till hjärnan att det är sovdags. Det finns en koppling mellan kärlutvidgning i fötter och ben, och hur snabbt vi somnar. Genom att ha mjuka och goa sovstrumpor på dig när du går och lägger dig somnar du snabbare.